
Plány po studiích na Vysoké škole ekonomické v Praze měla Jana Suchá jasné. Chtěla se zapojit do některého z programů pro čerstvé absolventy a získávat zkušenosti v praxi u renomované značky. Střetly se s nabídkou společnosti Tesco Stores ČR, která zrovna takový program otevřela. Nastoupila a dynamika retailu ji okouzlila natolik, že se rozhodla zůstat a vybudovat svou kariéru.
Do programu společnosti Tesco Stores ČR pro čerstvé absolventy se Jana Suchá přihlásila, aniž by tušila, co ji vlastně v maloobchodu čeká, a dnes už tu pracuje 10 let. A od začátku byla zodpovědná za správný výběr produktů ve svěřených kategoriích sortimentu. V rámci graduate programu pro absolventy začínala jako asistentka v oddělení nákupu, později se stala nákupčí pro volně prodejné pečivo. Jak sama uvádí, na starost měla čerstvě upečené výrobky z vlastní firemní pekárny, ale i ty rozpečené. A pekárna je dodnes její srdcovou záležitostí, ačkoli se na žebříčku nákupčích posunula o notný kus nahoru.
Z absolventského programu do vedení týmu pekáren pro střední Evropu
Od začátku svého působení ve firmě totiž chtěla sbírat další a další zkušenosti a nebránila se ani práci za hranicemi. A po třech letech dostala nabídku vést tým pekáren pro střední Evropu, kam spadalo kromě tuzemska také Slovensko, Maďarsko a Polsko. „Byla to pro mě obrovská výzva, protože jsem ve svých 28 letech vedla velký mezinárodní tým a za pochodu jsem se učila, jak pro ně být tím nejlepším lídrem,“ vzpomíná Jana na mezinárodní pracovní zkušenost.
V roce 2018 přešla do českého lokálního týmu a dostala na starost oddělení čerstvých potravin. Rozšířila si tak své znalosti a zkušenosti o další kategorie, hlavně o mléčné výrobky, ovoce a zeleninu, maso, uzeniny i mražené zboží. A loni se přesunula do divize trvanlivých potravin a nepotravinářského zboží. „Zjednodušeně řečeno mám na starost všechny trvanlivé potraviny a drogerii. A musím říct, že bych práci neměnila. A pokud by mě snad někdy omrzela manažerská práce, klidně bych se vrátila na pozici nákupčí.“
Balanc mezi mnoha proměnnými
Nejtěžší a zároveň nejzajímavější výzvou v nákupu a category managementu je podle ní neustálé vyvažování mezi mnoha proměnnými. „Musím brát v úvahu KPIs, marže, tržby, ale také hodnotu zásob a ztráty. Klíčové je najít správný mix a neustále si pamatovat, že naší prioritou je vždy spokojenost zákazníka,“ přibližuje charakteristiku svých každodenních činností. Práce nákupčí vnímá jako extrémně dynamickou, protože se neustále mění okolní prostředí, a je nutné být pořád ve střehu. „Musíte předvídat možné události a adekvátně na ně reagovat. Nákupčí je ovlivněn celou řadou interních rozhodnutí, ale také vnějšími faktory, jako jsou pandemie, změny legislativy nebo válka na Ukrajině,“ vysvětluje. A dodává, že je přesvědčena, že nákupčí nikdy nezažije nudu a není možné, aby neměl co dělat.
Vše se dá naučit, ale klíčová je láska k číslům
Jedna z věcí, která ji opravdu baví, je práce s nákupčími, líbí se jí hlavně různorodost jejich osobností a profilů. „Nemyslím si, že by existoval jediný správný profil nákupčího, naopak je to velmi pestré a každý má svůj jedinečný styl. Znám mnoho skvělých nákupčích, z nichž někteří jsou introverti a jiní extroverti. Ale to není podstatné. Klíčovou vlastností je láska k vyjednávání a číslům, bez nich by to nešlo,“ je přesvědčena Jana, když se zamýšlí nad tím, co všechno je pro tuto profesi zásadní. Člověk se podle ní zároveň nesmí bát ozvat a měl by mít rád kontakt a komunikaci s ostatními, protože to je každodenní součást jeho práce. Stejně jako čas strávený za počítačem při přípravě marketingových plánů nebo sledování výkonnosti dané kategorie. Také je tu ale práce v terénu při výběru sortimentu nebo jednání s dodavateli.
Práce je to jednoduše velmi pestrá. „Myslím, že nákupčí by měl být proaktivní a zvědavý. Současně musí umět naslouchat, protože příležitosti se nacházejí všude kolem nás,“ vzkazuje Jana. Práce nákupčího se podle ní dá naučit, musí vás to ale chytnout za srdce. A člověk by měl vycházet také s technologiemi. Do budoucna i do práce nákupčích více vkročí například umělá inteligence, obavy z ní ale podle ní nejsou na místě: „Své místo v nákupu si umělá inteligence určitě najde, například v rámci zvýšení efektivity slevových akcí, či skladby sortimentu. Lidský kontakt ale nenahradí.“
Chceme prodávat víc, ale ne za každou cenu
Ve vztazích s dodavateli je třeba být hlavně fér. „Dodavatelé jsou naši partneři, ne soupeři. Jen společně můžeme posouvat byznys dál. Naším společným cílem je prodávat co nejvíce, ale ne za každou cenu. Na pravidelných setkáních s dodavateli diskutujeme otevřeně o našem společném obchodě, sdílíme s nimi naše zkušenosti a plány. A velmi ráda naslouchám jejich nápadům na nové přístupy nebo zlepšení,“ přibližuje práci s dodavateli. Některá jednání podle ní nejsou jednoduchá, bývají náročná a dlouhá, hlavně když se vyjednávají ceny. Stále je ale důležité, aby na konci jednání došlo ke shodě a pokračovalo se ve vzájemné spolupráci. Cílem je totiž vždy zajistit, aby obě strany odcházely z jednání spokojené s tím, že dosáhly maximálního možného výsledku. Pro obě strany je ale podle ní důležité, aby byly vždy „konzistentní“. „Pokud dodavatelé vědí, co od nás mohou očekávat, pomůže to oběma stranám se posouvat dál. Otevírá to také možnosti k dlouhodobějším investicím a lepšímu naplňování strategií,“ vysvětluje. Každý rok si retailer dělá dodavatelskou anketu, kterou detailně vyhodnocuje, a podle zpětné vazby přijímá akční kroky na zlepšení.
Roste obliba privátních značek
Jana má zkušenosti prakticky napříč všemi kategoriemi a má tedy velmi detailní přehled také o trendech, které jsou pro každou kategorii specifické. Některé jsou ale univerzální: „Jasně vidíme, že zákazníci projevují stále větší zájem o svou stravu. Hledají zdravější možnosti a zároveň se zajímají o udržitelnost výroby potravin,“ přibližuje pohled do duše českého zákazníka. Proto také Tesco investuje do rozšíření sortimentu rostlinných mlék a zaměřuje se více na proteiny včetně rostlinných. A tak, jako i na zbytku maloobchodního trhu, roste obliba privátních značek. „Stále více zákazníků objevuje, že nabízejí cenově i kvalitativně výhodnou alternativu k značkovým produktům. Zvláště oblíbená je naše prémiová značka Tesco Finest, zahrnující širokou škálu výrobků od masa a uzenin po čokolády, sladkosti, delikatesy, kávu, čaj, sušené ovoce a ořechy, omáčky, čerstvé potraviny a vína,“ vypočítává. Velmi široké portfolio nabízí také značka Plant Chef, která nabízí rostlinné alternativy v podobě bezmasých variant burgerů, nugetek nebo rybích prstů. Jsou tu ale také proteinové tyčinky, dezerty, polévky a pomazánky. Široká nabídka vynesla Tesco na druhé místo v průzkumu Rostlinný řetězec roku 2024.
Práce na novinkách v retailu ale prakticky nikdy nekončí. Neustále se sledují trendy, vyhodnocují data a chystají se analýzy o chování spotřebitelů. To vše pomáhá nákupčím a category managementu dělat správná rozhodnutí. „V současné době třeba plánujeme výrazné rozšíření nabídky proteinových produktů, funkčních vitaminových nápojů, které jsou skvělou alternativou k energetickým nápojům, a nedávno jsme rozšířili výhodné nabídky na obědy či svačiny do všech našich prodejen,“ popisuje.
Rozvoj pomáhá silnějšímu týmu
Součástí manažerské funkce je také výběr lidí do týmu a Jana k sobě přijímá jak lidi z interních zdrojů, tak ty „z venku“. Největší radost jí pak přináší právě práce s týmem: „Nejlepší je, když vidím, že jsem do někoho vložila důvěru, nabídla mu roli, a pak mám šanci sledovat jeho profesní růst. Hodně se zaměřuji na neustálý rozvoj týmu, abychom byli ještě silnější.“ Kromě toho se ale Jana ještě věnuje internímu i externímu mentoringu prostřednictvím programů, do kterých je Tesco zapojeno.
Svým příběhem chce inspirovat ostatní
V životě i v práci se Jana řídí jednoduchým pravidlem: „Když něco nevyzkoušíš, tak nikdy nevíš.“ Ale hned dodává, že opatrnost je samozřejmě vždy na místě a člověk se nemůže vrhat do všeho bezhlavě: „Jsem vnitřně nastavená tak, že se ráda podívám na věci i z jiné perspektivy. Nedržím se za každou cenu zajetých kolejí a nebojím se vyzkoušet nové věci. Také se snažím vidět sklenici vody spíš z poloviny plnou než prázdnou.“ Možná i právě tenhle pozitivní přístup k životu i k práci ji přivedl k programu Women’s Development, který pořádá mateřská společnost Tesco ve Velké Británii již řadu let a letos ho poprvé rozšířila i do zemí střední Evropy. A právě Jana do něj byla nominována. Program zahrnuje série setkání zaměřených na osobní rozvoj a sdílení skutečných příběhů kolegyň a inspiruje další ženy, které si možná ještě nejsou úplně jisté, zda chtějí být manažerkami. Jana si všech kariérních příležitostí, které jí Tesco nabídlo, velmi váží: „Vždy jsem k tomu přistupovala s velkou pokorou. Věřím, že i můj příběh může inspirovat další ženy k budování jejich kariéry.“
Pauza na oběd je svatá
Protože patří k ranním ptáčatům, v kanceláři je obvykle už v sedm ráno. K oblíbenému rannímu rituálu patří několik hrnků kávy, a pak je čas se vrhnout do akční části dne – schůzky s týmem, nejvyšším vedením firmy i dodavateli. Nejnáročnějším dnem v týdnu je pondělí, kdy se revidují výsledky z předchozího týdne. Druhá část týdne je už trochu volnější a je to také čas pro setkání s dodavateli i návštěvu obchodů. Téměř svatou součástí dne je ale pauza na oběd. Tato hodina je pro ni nedotknutelná a vyžaduje ji i od svého týmu, protože jak říká: „Je to čas, kdy si hlava na hodinku odpočine.“
Fitness a zahrádka jako digitální detox
Nejlepší formou relaxace je pro Janu cestování, nejlépe do teplých krajin, ale nepohrdne ani horami, ideálně s partou přátel. Každou zimu si dopřává dovolenou v exotických krajích a zpříjemňuje si tak chladné období evropského počasí. Cestování a změna prostředí jí přináší dokonalé vyčištění hlavy. A když není tolik času na cestování, ráda chodí cvičit do fitka nebo se věnuje zahradničení doma nebo na chatě: „To je čas, kdy odložím telefon a úplně se vypnu od digitálního světa.“
Data a informace ze života Jany Suché:
35 let
10 let praxe v oboru
6 let v pozici vedoucí nákupu potravinového i nepotravinového zboží (předtím vedla oblast nákupu čerstvých potravin)
záliby: cestování, hory, četba, zahradničení, přítel, pes a posezení s přáteli a sklenkou dobrého Prosecca
motto: „Nejlepší motivace se rodí z práce, na které vám záleží.“
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Janě Suché píšeme také v časopisu Zboží&Prodej 6-7/2024.