
V rámci vybavení obchodů se v následující době očekává několik trendů, které by měly výrazně formovat jejich vzhled a fungování. Důraz je kladen především na technologické inovace, udržitelnost a celkový zákaznický zážitek. A to bude budoucnost maloobchodu.
Obchody v současné době neslouží jenom k rychlému nákupu. Postupně se stávají prostorem plným zážitků, který zákazníkům nabízí mnohem více než pouhé produkty. Jsou navrženy tak, aby bavily a přitahovaly svou atmosférou. Klíčovou roli v tomto posunu hrají trendy. Nejinak tomu bude v příštím roce. Například osvětlení, které už dávno neplní pouze funkční úlohu, se stalo jedním z hlavních nástrojů, jak udělat dojem a v zákaznících vyvolat konkrétní emoce. „Světlo je dnes silným marketingovým nástrojem. Umí efektivně rozdělovat prodejní prostor, zvýrazňovat charakteristické rysy a poskytovat nezbytné vizuální podmínky pro optimální prezentaci zboží,“ naznačuje Bořivoj Žák, country manager společnosti Zumtobel Group.
Prodejny se stávají modulárními
Díky promyšlenému osvětlení je možné v zákaznících vyvolat pozitivní emocionální reakce, které zlepšují jejich celkový zážitek z nákupu. „Nedávné studie potvrzují, že inovativní světelné koncepty dokážou výrazně posílit vnímání prostředí i samostatné produkty, čímž přímo ovlivňují nákupní rozhodování zákazníků. Proto se domníváme, že i v příštím roce bude trendem úprava osvětlení tak, aby bylo flexibilní a snadno přizpůsobitelné,“ konstatuje Bořivoj Žák. Moderní modulární svítidla, reflektory a systémové kolejnice, které dokážou prostor opticky členit a zároveň podtrhnout jeho jedinečně rysy, budou dominovat.
Rovněž agentura Rexy a Dex se v příštím roce zaměří na modularitu, multifunkčnost a také na výrobu vybavení obchodů z udržitelných materiálů s ekologickými certifikacemi. „Mezi další trendy budou patřit chytré digitální technologie a digital signage, které umožňují snadné a rychlé úpravy obsahu podle aktuálních potřeb. Právě vydáváme e-book o retail trendech, který našim klientům přináší konkrétní tipy a praktické rady pro rozvoj jejich prodejen,“ vyzdvihuje architektka a majitelka Vlasta Šilarová.
Pokud jde o vývoj platebních metod, zde by se mělo odehrát ještě větší zjednodušení nákupního procesu. „Provedení platby bude ve stále větší míře samoobslužné a kupující získají širší výběr možností. K tomu směřujeme i vývoj našich platebních terminálů, do kterých plánujeme implementovat další platební metody, aby zákazníci kromě současné platby kartou, mobilem, hodinkami nebo elektronickými stravenkami měli možnost zaplatit pohodlně například i pomocí QR kódu nebo s využitím odložených plateb a dalších splátkových metod,“ vysvětluje Jakub Ouhrabka, ředitel společnosti Comgate.
Snadnější nakupování
Že je v technologiích budoucnost se domnívá i Jan Kraus, obchodní ředitel firmy Clean4you. Podle něj se budou čím dál tím častěji prosazovat mobilní aplikace a rozšířená realita. Využívat se bude také sledování pohybu zákazníků v reálném čase. „Větší důraz je kladen na bezkontaktní platební systémy, což zahrnuje i nové technologie pro mobilní platby a e-peněženky. Navíc samoobslužné systémy umožňují rychlejší odbavení zákazníků a snižují potřebu kontaktu s personálem,“ říká. Obchody budou přitom nadále zlepšovat propojení mezi on-line a off-line prodejem, například umožněním vyzvednutí zboží v kamenných prodejnách, které bylo objednáno on-line. V neposlední řadě zákaznické analýzy a využití big data umožní lépe poznat zákazníky, predikovat jejich potřeby a přizpůsobovat místo prodeje na základě získaných dat.
„Vybavení našich prodejen přizpůsobujeme rostoucím nárokům na udržitelnost, technologie a komfort zákazníků. Zaměřujeme se především na energeticky úsporné vybavení včetně chladicích lednic a mrazáků s uzavíratelnými dveřmi, chladicí boxy s teplotními čidly, úsporné LED osvětlení snižující spotřebu energie a využívání elektronických cenovek, které šetří papír,“ upozorňuje Jiří Mareček, ředitel komunikace společnosti Albert Česká republika. K tomu zavádí technologie, které zákazníkům usnadňují nakupování. Mezi ně patří například samoobslužné pokladny, jejichž oblíbenost roste a během let se staly očekávanou součástí prodejen, a proto se jejich dostupnost zvyšuje. Ve vybraných hypermarketech mohou zákazníci pro urychlení nákupu využít i službu Albert Scan, se kterou během nakupování sami skenují čárové kódy a zboží rovnou ukládají do svých tašek.
Myslí se na snižování spotřeby energií
I další řetězec jde s dobou a využívá trendy, jako je ekologie, udržitelnost, ohleduplnost k přírodě a životnímu prostředí, a to prakticky ve všech oblastech. Jinak tomu není ani v oblasti staveb a vybavení prodejen. „Základním stavebním kamenem je využívání obnovitelných zdrojů energie či instalace úsporných technologií. Již několik desítek našich prodejen je vybaveno solárními panely, které zčásti pokrývají energii potřebnou pro jejich provoz. Vedle toho plně využíváme zelenou energii,“ deklaruje Martina Dvořáková, mediální zástupce společnosti Penny Market. Jejich prodejna ve Ždírci nad Doubravou má vlastní fotovoltaickou elektrárnu a díky speciálnímu čerpadlu bude využívat zbytkové teplo z mrazicích a chladicích boxů na potraviny. Nepotřebuje tak vytápění z vnějších zdrojů.
Dalším prvkem je využívání udržitelného stavebního materiálu. Ve zmíněné prodejně byly ke stavbě použity dřevěné CLT (cross laminated timber) panely umožňující stavět pevné, stabilní a zároveň lehké konstrukce šetrné k životnímu prostředí. „Ve všech prodejnách nezapomínáme ani na použití úsporného LED osvětlení, díky čemuž se nám podařilo snížit spotřebu energie, která odpovídá spotřebě více než 500 českých domácností žijících v bytě tři plus jedna. U prodejen instalujeme dobíjecí stanice na elektromobily, ty jsou již u více než 60 obchodů po celé republice. V letošním roce jsme navíc zprovoznili největší veřejnosti přístupné solární parkoviště u prodejny v Počátkách, díky kterému je energeticky zcela soběstačná,“ sděluje Martina Dvořáková. Co se týká interiéru, dbají i na to, aby prodejny měly dobrou navigaci, široké uličky a zákazník snadno našel produkty, které hledá a cítil se při nákupu příjemně.
Žádaná možnost rychlé reakce
Jakub Charvát, majitel společnosti Charvát, upozorňuje na to, že pro majitele a personál je důležité snížit starosti se správou prodejen: „Mělo by být v jejich zájmu vybírat kvalitnější dodavatele s lepším a rychlejším záručním a pozáručním servisem pro snížení ztrát způsobených čekáním nebo nedostupností plné funkce vybavení prodejny,“ poodhaluje. I proto například během několika měsíců plánují nabídnout řešení osvětlení vnitřku svých trezorů pro snadnější orientaci v nich v případě, že je trezor v prodejně umístěn v hůře osvětleném místě.
„V rámci našeho portfolia věnujeme stále více pozornosti mobilním pop-up řešením, která jsou flexibilní, snadno přizpůsobitelná a umožňují rychlé rozložení na různých místech v obchodě, ale především mimo, typicky v pasážích obchodních center nebo v rámci komerčních akcí,“ deklaruje Vlasta Šilarová. Mobilní pódia podporují propojení se značkou, akční prodej a sezonní kampaně, což značkám umožňuje flexibilně reagovat na aktuální potřeby zákazníků a maximalizovat prodeje.
Osobní nákupní agent
Postupujícím trendem v retailu je umělá inteligence (AI) a týká se i váhových systémů. „Naše inovativní řešení FreshBase Plus není jen další váha, je to pohled do budoucnosti maloobchodu poháněného AI. Spojuje špičkovou technologii s praktickými aplikacemi. Rozpoznáváním obrazu AI nově definuje efektivitu a uživatelskou zkušenost v maloobchodních prodejnách,“ uvádí Karel Glatt, sales representative společnosti Mettler-Toledo. Díky tomu lze položit na váhu vybrané produkty a ta automaticky rozpozná typ produktu, který je vážen, není třeba procházet nabídky nebo vyťukávat čísla. Tato technologie zvyšuje provozní efektivitu a zjednodušuje procesy. S ní je váha intuitivní a uživatelsky přívětivá, což snižuje i potřebu rozsáhlého školení.
O přínosu AI jsou přesvědčeni rovněž ve společnosti Salesforce. „Rozhodně očekáváme posilování její role i v retailu. Bez ní se obchody stanou méně konkurenceschopné,“ říká territory manager Jakub Opálka. Konkrétně čeká nástup autonomních agentů AI, kteří dokáží bez lidské pomoci analyzovat a používat data a samostatně provádět akce v oblastech prodeje, služeb, marketingu a obchodu. Například osobní nákupní agent bude fungovat jako digitální vrátný pro zákazníky v e-shopech a bude využívat generativní AI k poskytování personalizované asistence v e-shopech, při chatování nebo v aplikacích pro zasílání zpráv, jako je WhatsApp. Už nepůjde o odpovídání na předem definované otázky, ale o skutečnou interakci s AI.
Digitální revoluce v regálech
Společnost P.V.A. systems se již více než dva roky zabývá rozšiřováním svých systémů o moduly umožňující automatizovaný chod prodejen 24/7. Tento trend vnímají jako nejsilnější inovativní proud v klasických obchodech za posledních deset let, a bude tomu i v následujících letech. „Automatizace prodejen, kdy nakupující je v prodejně přítomen samostatně a bez obsluhy, umožňuje zvýšit jejich efektivitu a ekonomiku. Zejména pro malé obchody v malých obcích je tato technologie nutná k jejich udržení,“ sděluje ředitel společnosti Radek Nachtmann. Podle něj budou zřejmě vznikat i obecní prodejny, které jsou vnímány jako služba obyvatelstvu a stát má zájem je finančně podpořit při pořízení těchto technologií i obecně vybavení takových obchodů. V současné chvíli ale už vnímají také zájem retailerů o tato řešení; i velké prodejny mohou fungovat ve městech v hybridním režimu, tedy během dne s obsluhou a přes noc či o svátcích v automatickém módu.
„Nadále se soustředíme na implementaci digitální technologie do regálových systémů našich zákazníků, a to formou montáží digitálních cenovek. Díky tomuto řešení lze v rámci krátkého časového intervalu kompletně přecenit zboží v prodejně a různou formou tyto ceny zviditelnit pro zákazníka,“ zmiňuje Jan Kraus. Dále vyvíjí a přizpůsobují kombinaci materiálů aktuálním trendům, technologiím a požadavkům na udržitelnost. Zaměřují se přitom na recyklované a biologicky odbouratelné materiály, dále na kombinace různých materiálů (spojení plastů s dřevem pro dekorativní prvky nebo ekologických textilií s voděodolnými úpravami pro venkovní využití) a v neposlední řadě na kombinování různých textur, barev a materiálů, díky čemuž věří v přilákání zákazníků a posílení identity značky. „Díky analýze dat vytváříme nabídky a slevy šité na míru, což zlepšuje zákaznický zážitek a podporuje loajalitu,“ dodává.
Technologie do každého rohu
Společnost Salesfore do svého systému přidává nové platformy, a firmám umožňuje vytvářet a nasazovat agenty s umělou inteligencí pro autonomní přijímání opatření v rámci jakékoliv obchodní funkce. „Agentforce jde nad rámec chatbotů a kopilotů a využívá pokročilé schopnosti uvažování k rozhodování a přijímání opatření, jako je řešení zákaznických požadavků, kvalifikace prodejních příležitostí a optimalizace marketingových kampaní,“ vyzdvihuje Jakub Opálka. Při práci není závislý na zapojení člověka a spouští se automaticky změnami dat, obchodními pravidly, předem připravenými automatizacemi nebo signály prostřednictvím volání API z jiných systémů.
„V prodejnách testujeme a zavádíme nová technologická a inovativní řešení, abychom našim zákazníkům poskytli co nejlepší nákupní zážitek. Aktuální novinkou je nasazení autonomních úklidových robotů v supermarketech Albert. V uplynulých dvou letech jsme měli možnost větší úklidové stroje vyzkoušet v našich hypermarketech, do velikostně menších prodejen však bylo nutné umístit menší typ strojů,“ popisuje Jiří Mareček. Roboti každý den v určený čas automaticky vyjedou, aby uklidili prodejní plochu nebo její části. Ve své paměti mají naprogramovanou mapu obchodu, díky které se orientují v prostoru a na základě které si sami skládají a vyhodnocují optimální trasu úklidu. Mezi další inovace řetězce Albert lze zařadit například testování počítačového rozpoznávání nebaleného pečiva, ovoce a zeleniny. V minulosti testovali a následně zavedli systém suché páry, který udržuje potraviny déle čerstvé, elektronické cenovky, teplotní čidla, softwarová řešení na zpracování dat v administrativě či plně automatizované elektronické objednávkové systémy na vyřizování administrativy s dodavateli.
Směrem k efektivitě
Firmy pro své potřeby stále více využívají jak strojové učení, tak i AI. „Pomáhají nám primárně v marketingu a prodeji, ale i v samotné výrobě. Pomoci AI analyzujeme chování zákazníků, což nám umožňuje vytvářet personalizované marketingové kampaně a doporučení produktů, což zvyšuje pravděpodobnost prodeje našich výrobků,“ konkretizuje Jan Kraus. Dále automatizují úkoly pomocí RPA (robotické automatizace procesů), která jim pomáhá automatizovat opakující se administrativní úkoly, což zvyšuje efektivitu a snižuje chybovost obchodního a výrobního týmu.
„Umělou inteligenci využíváme zatím jenom na individuální úrovni při zpracování grafických návrhů nebo marketingové komunikaci. Do budoucna počítáme s rozšířením i do dalších oblastí výrobního procesu,“ prozrazuje Roman Pružinec, marketingový manažer společnosti Sára. Každodenní součásti práce se v agentuře Rexy a Dex stal ChatGPT, který jim výrazně usnadňuje komunikaci a plánování. „Umělou inteligenci začínáme využívat rovněž v rané fázi designu jako inspiraci pro klienta a zároveň zkoumáme možnosti jejího využití při samotném tvoření designu a technických výkresů,“ dodává Vlasta Šilarová.
AI je nutnost
Je jisté, že AI bude v maloobchodě hrát významnou roli. „Zabýváme se několika směry v jejím využití AI pro prodejny. Například strojové učení při rozpoznávání zboží u samoobslužných i klasických pokladen. Zde se jedná především o zvýšení komfortu pro nakupujícího o automatické rozpoznávání zboží bez čárového kódu, tedy ovoce, zeleniny a pečiva,“ uvádí Radek Nachtmann. Dále je to detekce pohybu a vyhodnocení chování nakupujícího v prodejně a jeho chování u pokladny. To je z pohledu společnosti P.V.A. systems vnímáno jako nutná součást systému pro dohled. Zejména pro automatizované obchody bez obsluhy. Na všech těchto částech intenzivně pracují a ve spolupráci s akademickou půdou tvoří vlastní produkty AI, které přímo integrují do svých systémů. „V žádném odvětví se organizace již neobejdou bez AI, pokud chtějí držet krok s technologickým vývojem a plně využít lidský potenciál na úkoly, které AI úspěšně zvládne,“ uzavírá Jakub Opálka.
Názor odborníka:
„Jdeme směrem k zeleným obchodům.“
V následujících letech očekáváme, že trend udržitelnosti bude ve vybavení obchodů stále více nabývat na důležitosti. Proto se zaměřujeme na vývoj produktů vyrobených z přírodních a recyklovaných materiálů. Důraz klademe na lokální výrobu a využívání technologií šetrných k životnímu prostředí. Věříme, že tímto způsobem přispějeme k vytvoření udržitelnějších a zdravějších obchodních prostor.
Roman Pružinec, marketingový manažer, Sára
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel také v časopisu Zboží&Prodej 12/2024.