
Tržby v maloobchodě se v únoru reálně meziročně zvýšily o 3,8 % a meziměsíčně o 0,4 %. K meziročnímu růstu přispěl nejvíce internetový prodej a prodej pohonných hmot. Podle předběžného odhadu Českého statistického úřadu (ČSÚ) spotřebitelské ceny v březnu meziměsíčně vzrostly o 0,1 % a meziročně o 2,7 %. Definitivní údaje zveřejní úřad 10. dubna.
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě v únoru reálně zvýšily o 0,4 %, v tom za pohonné hmoty vzrostly o 1,2 %, za nepotravinářské zboží o 0,5 % a za potraviny o 0,1 %.
Meziročně se maloobchodní tržby v únoru zvýšily reálně o 3,8 %. Tržby za pohonné hmoty vzrostly o 8,1 %, za nepotravinářské zboží o 4,0 % a za potraviny o 2,2 %.
„Maloobchodní tržby se v únoru meziročně po očištění o cenové vlivy zvýšily za prodej potravin, pohonných hmot i nepotravinářského zboží. K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu a prodej pohonných hmot. Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou prodejen s výrobky pro domácnost a s oděvy a obuví,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 9 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 6,9 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 5,3 % a s počítačovým a komunikačním zařízením o 4,3 %.
Naopak tržby klesly v prodejnách s výrobky pro domácnost o 5,8 % a s oděvy a obuví o 5,1 %. Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby zvýšily o 3,7 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 2,1 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 9,1 %. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 13,2 %.
Přechodné období
„Únor v maloobchodě tradičně představuje přechodné období mezi dynamickým lednem, kdy doznívá vliv povánočních slev, a jarními promoakcemi. Pro řadu segmentů to znamená mírné zpomalení spotřebitelské poptávky, což je důsledkem několika faktorů – vyčerpání rozpočtů po sváteční sezóně, nižších disponibilních příjmů domácností a absence silných nákupních impulsů. Přesto se letošní únor v segmentu elektra ukázal jako lehce růstový, přičemž meziročně zde prodeje vzrostly řádově o pět procent,“ komentuje vývoj obchodně-marketingový ředitel společnosti Datart František Mikoška.
Jak dodává, trendy, které dlouhodobě formují elektro retail, se promítly i do únorového vývoje. E-commerce nadále upevňuje svou pozici na úkor tradičních prodejen, zákazníci stále zůstávají cenově orientovaní, avšak současně více očekávají špičkový servis jako například pohodlný nákup v kamenných obchodech, expresní doručení on-line objednávek, flexibilní možnosti osobního odběru a kvalitní poprodejní péči.
„V rámci prodejních tendencí jsme v Datartu zaznamenali zvýšenou poptávku po herních konzolích, mobilních telefonech a jejich příslušenství. Segment malých domácích spotřebičů vykázal v únoru v meziročním srovnání růst o přibližně deset procent, což dokládá, že zákazníci stále více investují do produktů, které jim usnadňují každodenní život. Tento vývoj potvrzuje, že i v období nižší spotřebitelské aktivity může maloobchod růst – klíčem k úspěchu je správná kombinace kvalitních produktů, služeb a péče o zákazníka,“ dodává František Mikoška.