V rámci dlouhodobého výzkumu postojů české společnosti k reklamě, který byl započat v roce 1993, proběhlo v prvním měsíci letošního roku další šetření. Pod názvem Češi a reklama jej opět provedla výzkumná firma ppm factum research, a to metodou on-line sběru dat na reprezentativním vzorku 1000 osob ve věku od 16 let. Zadavatelem byla Česká marketingová společnost, dále se podílely POPAI CE a České sdružení pro značkové výrobky (ČSZV).
Výzkum Češi a reklama je postaven na dlouhodobých řadách opakovaných výzkumných otázek, které zůstávají stejné, postupně jsou ale zařazována aktuální témata odpovídající vývoji a významu reklamy jako součásti marketingového mixu, ale i důležitého společenského jevu.
Jedním ze zkoumaných témat je vnímání intenzity reklamy v jednotlivých médiích. Z výsledků vyplývá, že Češi jsou nejvíce obtěžováni intenzitou reklamy na komerčních TV stanicích, internetu a sociálních sítích. Například podíl lidí, podle nichž je reklamy na komerčních televizích příliš mnoho, je aktuálně kolem 70 %.
Specifickým prostorem pro reklamu, který podle výsledků šetření představuje dosud značný potenciál, je místo prodeje. Přesycenost reklamou zde v posledním roce vzrostla, zejména pokud jde o televizní obrazovky v místech prodeje, ale i další reklamní prostředky (přesyceno je mezi 17 a 35 %, podle typu – viz graf níže). Stále však můžeme říci, že tato reklama je přijímána nejpozitivněji a je po ní největší poptávka. Zvláště to platí pro ochutnávky a prezentace, kterých by si 30 % populace přálo ještě více.
![]()
![]()
Podíl osob, které si v posledních třech měsících – podle vlastních výpovědí – koupily nějaký produkt na základě reklamy, se v posledních třech letech stabilizoval na dvou pětinách (38 %). Častěji tak nakupují hlavně mladí lidé: mezi 16letými až 29letými je to 49 % a mezi 30letými až 44letými 43 %.
Každý čtvrtý (25 %) z těch, kteří si něco koupili na základě reklamy, uvedl, že ho ovlivnila reklama v místě prodeje. Poněkud častěji jde o muže (28 %) a lidi z větších měst nad 100 tisíc obyvatel (30 %). Pokud jde o další nosiče reklamy, jejich vliv je hodně závislý na věku. Starší lidé (od 45 let) se častěji než ostatní nechávají inspirovat reklamou v televizi nebo reklamními letáky. Mladí lidé a také ženy častěji uvádějí vliv reklamy na sociálních sítích.
Stanislav Hampl, chief analyst, ppm factum




