Mezi držitele ocenění International Salute to Excellence Award, které uděluje organizace Private Label Manufacturers Association (PLMA), se letos zařadili i čeští zástupci, on-line supermarket Rohlík.cz a tradiční maloobchodní síť Skupina Coop. Subjekty cenu získaly za své privátní značky, které přispívají ke zlepšování života zákazníků. Ocenění celkově obdrží 91 nejlepších produktů od 36 maloobchodníků z 18 zemí.
Vítězové ceny International Salute to Excellence Awards budou představeni 20. a 21. května v sekci Idea Supermarket během mezinárodního veletrhu World of Private Label v holandském Amsterdamu.
„Nesledujeme trendy. Nastavujeme vlastní standard,“ komentuje úspěch Petr Chvojka, vedoucí privátních značek ve skupině Rohlík Group. „Vždy začínáme u toho, co lidi opravdu potřebují, aby mohli lépe žít a lépe jíst. Naší misí je zpřístupnit kvalitní potraviny širší veřejnosti, bez nutnosti utrácet víc, než je potřeba. Tato ocenění nejsou jen uznáním, ale dokazují, že dělat věci správně přináší ty nejlepší výsledky,“ doplňuje.
Vzhledem k inflaci a neustálým obavám zákazníků o vlastní rozpočet zůstává cenová dostupnost důležitým hnacím motorem prodeje privátních značek. Přesto se maloobchodníkům a jejich dodavatelům daří nabízet ve výrobcích vlastních značek i chuť i kvalitu. Vítěze ocenění International Salute to Excellence Award vybral mezinárodní panel odborných porotců.
Nejvíce oceněných privátních značek, celkem 20, získalo Německo, následovala Itálie s 11 položkami. Dánsko, Polsko a Nizozemsko se dělí o třetí místo v žebříčku se sedmi vítězi a čtvrté Portugalsko se šesti vítězi ocenění. Maloobchodníci v České republice, Irsku, Španělsku a Jihoafrické republice se mohou pochlubit pěti položkami. Nejvíce ocenění získaly společnosti Dirk Rossmann, Rewe Group a Biedronka/Jeronimo Martins.
Zvyšování laťky
„Maloobchodníci a výrobci privátních značek neustále zvyšují laťku kvality, a to jak v potravinářství, tak v nepotravinářské oblasti. To platí nejen pro samotný produkt a použité ingredience, ale také pro obalový design,“ vyjadřuje se člen poroty a další doplňuje: „Design obalů je stále kreativnější a zaměřený na spotřebitele. Je třeba využít každou příležitost k omezení obalů a použít recyklovatelné materiály, což vyhovuje potřebám nakupujících.“
Porotu zaujala především vynikající kvalita prezentovaných produktů, včetně těch ze zemí mimo Evropu, jako je Thajsko, Jižní Korea, Čína a Jižní Afrika. Některé produkty tak představovaly výzvu pro chuť evropského spotřebitele. „Mrazem sušený durian předložený thajským prodejcem byl jednoznačně pozoruhodný,“ říká jeden z porotců.

Trendy v privátních značkách
Klíčovým trendem v kategorii potravinářských privátních značek je pokračující vzestup veganských produktů, a to nejen jako náhražek masa, ale jako samostatných výrobků s vlastní identitou a přitažlivostí. Pozoruhodným trendem jsou také funkční přísady, jako je přidávání kávy nebo kofeinu do potravin. Někteří porotci se domnívají, že to může vyhovovat specializovaným trhům, jako je herní komunita. Funkční ingredience také lákají ke zdravému stravování a sportovní výživě.
V nepotravinářských kategoriích dominovaly přírodní produkty a výrobky bez parfemace. Produkty osobní péče, prací prostředky a další čisticí prostředky se také zaměřují na minimalistický design obalů. V nepotravinářské oblasti maloobchodníci kombinují udržitelnost s pohodlím a cenovou dostupností.
Závěry z letošního ročníku soutěže jsou, že klíčový význam má i nadále vyprávění příběhů a prezentace produktů. Udržení konkurenceschopnosti na dnešním trhu vyžaduje neustálé investice do inovací a designu obalů, což je klíčové pro růst sektoru soukromých značek. Pozoruhodné jsou doplňky sportovní výživy, které se rozvíjejí jako nová kategorie. Rostou i nápoje typu ready to drink a nealkoholické koktejly vyhovující trendu pohodlí a pití bez alkoholu. Dalším poznatkem je, že v potravinářském i nepotravinářském segmentu je dostatek prostoru i pro netradiční přísady, jako je affogato nebo lanýže či produkty vytvořené michelinskými šéfkuchaři.
Seznam vítězů lze nalézt zde.



