Maloobchodní tržby v České republice se v červnu 2025 reálně zvýšily meziročně o 4,5 %, meziměsíčně pak o 0,3 %. Vyplývá to z aktuálních údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Růst byl patrný napříč segmenty – od potravin přes nepotravinářské zboží až po pohonné hmoty. Nejvýraznější meziroční nárůst zaznamenali prodejci pohonných hmot a internetoví obchodníci.
„Maloobchodní tržby v červnu po očištění o cenové vlivy meziročně vzrostly za prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin. Nejvyšší růst jsme zaznamenali u prodejců pohonných hmot, kteří spolu s internetovými prodejci nejvíce přispěli k růstu maloobchodních tržeb,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Naopak tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně mírně poklesly o 0,5 %, meziměsíčně o 0,3 %.
Služby posilují, táhnou je technologie
Ve druhém čtvrtletí roku 2025 se tržby ve službách očištěné o kalendářní vlivy meziročně zvýšily o 2,3 %, sezónně očištěné tržby mezičtvrtletně vzrostly o 0,2 %. Největší podíl na růstu měly informační a komunikační činnosti, které si meziročně polepšily o 3,7 %.
„Tržby ve službách ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně vzrostly o 2,3 %. K růstu nejvíce přispěly informační a komunikační činnosti,“ doplňuje Tomáš Harák z ČSÚ.
Sezónnost hraje klíčovou roli. Datart hlásí růst zájmu o praktickou elektroniku
K červnovému vývoji maloobchodu se vyjádřil František Mikoška, obchodně marketingový ředitel společnosti Datart. Podle něj sezónnost výrazně ovlivňuje spotřebitelské chování v elektrosegmentu.
„Teplé počasí podpořilo prodeje mobilních klimatizací a ochlazovačů, které patřily mezi výrazně prodávané produkty měsíce. Už před samotným startem hlavní sezóny jsme zaznamenali zhruba 15% nárůst v prodeji powerbank, což ukazuje, že se zákazníci aktivně připravují na letní dovolené,“ uvádí Mikoška.
Zvýšený zájem byl patrný také u přenosné audiotechniky a chladniček, kde zákazníci kladli důraz na úspornost, praktičnost a moderní design. E-commerce podle něj zůstává stabilním pilířem prodeje.
„Je zřejmé, že i navzdory ekonomickým nejistotám přetrvává poptávka po praktických a sezónních produktech. Pro obchodníky je proto klíčové flexibilně reagovat na měnící se spotřebitelské preference a soustředit se na nabídku s jasnou přidanou hodnotou. Výhled do druhé poloviny roku zůstává opatrně optimistický,“ dodává Mikoška.



