V rámci své cesty po povodních obnovovaném Jesenicku byla manželka prezidenta Eva Pavlová prvním zákazníkem nového automatizovaného obchodu ve městě Jeseník. Celý nákup předala Tomáši Zatloukalovi, řediteli Potravinové banky Olomouckého kraje, a tak podpořila lidi v nouzi v tomto regionu.
Provozovatelem kompletně zrekonstruované prodejny v Lipovské ulici je družstvo Coop Konzum Ústí nad Orlicí, které se nedávno sloučilo s Jednotou Zábřeh. Podle Miloslava Hlavsy, ředitele družstva, jde už o celkem sedmnáctou automatizovanou prodejnu družstva.
„Koncept automatizovaného provozu se ukazuje být řešením pro celou řadu druhů prodejen. Máme s ním dobré zkušenosti na vesnicích, v malých městech a turistických lokalitách. Pro zákazníky tento koncept znamená, že si nakoupí velmi jednoduše a prakticky kdykoliv. Nově tedy nebude problém pro obyvatele Jeseníku si třeba v neděli večer zaběhnout pro zapomenutou položku nebo si nakoupit čerstvé potraviny při pozdějším návratu z práce. Určitě očekáváme také zájem turistů,“ říká Miloslav Hlavsa.

Družstvo Konzum se dlouhodobě věnuje prodeji regionálních potravin a zákazníci mohou proto využít v zrekonstruované prodejně třeba pivotéku s nabídkou piv z čtyř místních minipivovarů nebo koutek speciálně věnovaný potravinám z blízkého okolí.
„Doposud prodejna zavírala v pracovní dny v šest hodin a o víkendech měla otevřeno jen dopoledne. Nyní zákazníci budou moci každý den nakupovat od pěti od rána až do půlnoci, takže podstatně zvýšíme zákaznický komfort bez nárůstu mzdových nákladů,“ vysvětluje koncept Miloslav Hlavsa.
Během běžné otevírací doby budou mít zákazníci v prodejně k dispozici i kavárnu. Prodejna je propojena také s e-shopem a zákazníci si na jejích pokladnách mohou vyzvedávat hotovost.
Pomoc pro potřebné
Paní Pavlová nakoupila především základní trvanlivé potraviny, jako je rýže, těstoviny, instantní polévky a paštiky, které jsou aktuálně v potravinové bance nejvíce zapotřebí. „U nás v kraji evidujeme velké procento příjemců potravinové pomoci z řad rodičů samoživitelů a seniorů. Potravinová pomoc je pro ně nezastupitelnou pomocí a nadějí v lepší budoucnost,“ připomněl Tomáš Zatloukal, ředitel Potravinové banky Olomouckého kraje na setkání.
Nezůstalo však jen u jednoho nákupu košíku. Svaz českých a moravských spotřebních družstev, provozovatel prodejen Coop, pro Potravinou banku Olomouckého kraje nákup stokrát navýšil a celkem daroval zhruba 3000 kilogramů potravin v hodnotě téměř tři sta tisíc korun.

Dalším bodem programu Evy Pavlové bylo vystoupení na setkání starostů a představitelů družstev, které proběhlo v Priessnitzových lázních ku příležitosti Mezinárodního roku družstev vyhlášeného Organizací spojených národů. Cílem setkání bylo podle Lukáše Němčíka, místopředsedy představenstva Skupiny Coop pro služby a komunikaci, lepší spolupráce mezi družstvy a samosprávou v regionech.
„Družstva a samosprávy mají společný cíl, kterým je udržet co nejvyšší kvalitu života i v periferních oblastech, jakou je právě Jesenicko. To bylo navíc nedávno postiženo ničivými povodněmi. Díky naší spolupráci se může například zlepšit jednoduchá dostupnost obchodů a služeb i pro občany, kteří nemohou jednoduše cestovat. Konkrétním příkladem takové spolupráce je třeba společné provozování obecních prodejen,“ říká Lukáš Němčík.
Cesta, jak pomoct
Nerovnoměrný rozvoj jednotlivých regionů a lokalit představuje podle řady odborníků jeden z nejpalčivějších problémů České republiky. Automatizované prodejny jsou podle Lukáše Němčíka jednou z cest, jak rozvoji regionů pomoci. „Vesnice mnohdy už nemají ani hospody a obchody jsou tak často jejich jediným sociálním centrem. Jsme rádi, že se nám podařilo přijít s inovací, která malé obchody pomáhá zachovat a podporuje tak život ve venkovských oblastech. Naše prodejny nabízí kromě nákupu potravin i řadu dalších služeb a jsou také obchodními partnery pro místní výrobce potravin a zemědělce,“ vysvětluje.
O nejvíce potřebné v regionu pečuje Potravinová banka. Podle Tomáše Zatloukala narostla v posledních letech poptávka po pomoci o 20 až 30 procent, a to mimo jiné v souvislosti se zdražováním energií, potravin, a po minulém roce především v důsledku povodní, po nichž se stále řada lidí potýká s problémy, které vysoká voda přinesla.
Již 85. prodejna
Jesenická prodejna je v pořadí už 85. automatizovanou prodejnou Coop, koncept přebírají další sítě a nachází uplatnění i v zahraničí. V blízké době se na podobnou prodejnu mohou těšit například zákazníci v Petrovicích nedaleko Lanškrouna či v Tisové u Vysokého Mýta.
Skupina Coop v rámci svého konceptu automatizovaných prodejen vsadila na jednoduchost. Samotný vstup do prodejny je podmíněn vlastnictvím bankovní identity a stažením speciální aplikace DoKapsy od ČSOB v mobilním telefonu. Aplikaci mohou využívat i ti, kdo nejsou klienty banky ČSOB. Nákup probíhá již jen díky platební kartě a standardní samoobslužné pokladně, s kterou se zákazníci dnes potkávají ve stále větším počtu obchodů.
„Bankovní identitu má dnes prakticky každý, kdo využívá služeb internetového bankovnictví. Takže to pro zákazníky není nic nového. Navíc si musí jen stáhnout aplikaci, která generuje kódy pro vstup do prodejny. Díky využití bankovní identity na jednu stranu řešíme problém s bezpečností a bráníme se případným nenechavcům a na stranu druhou zajišťujeme, že do prodejny vstupují pouze lidé starší osmnácti let a můžeme tedy v automatizovaném režimu prodávat třeba alkohol,“ vysvětluje Lukáš Němčík.





