Přestože se v posledních letech stále více mluví o Halloweenu, české Dušičky v oblíbenosti stále vedou. Podle průzkumu společnosti Billa Česká republika si svátek Památky zesnulých připomínají až dvě třetiny Čechů, zatímco Halloween slaví pouze tři procenta. Kombinovaně oba svátky uznává zhruba pětina dotazovaných, pětina populace neslaví ani jeden ze svátků.
Pro tři čtvrtiny dotázaných (74 procent) je hlavním důvodem pro nákup květin a dekorací právě úcta k zemřelým, pětina pořizuje výzdobu ze zvyku a šest procent z estetických důvodů. Nejpreferovanějším typem květin jsou na Dušičky pro 34 procent respondentů věnce a pro 32 procent respondentů květiny v květináči jako například vřesy nebo chryzantémy. Řezané květiny jako například astry, hortenzie a podobně kupuje u příležitosti Památky zesnulých 17 procent a suché vazby 16 procent dotázaných.
Ženy dávají častěji přednost květinám v květináči, muži naopak volí řezané květiny – u mladších respondentů (18–26 let) dokonce ve 30 procentech případů.
Květiny se stále častěji nakupují v řetězcích
Ačkoliv většina lidí stále chodí do květinářství (63 procent), stále více zákazníků pořizuje květiny i v obchodních řetězcích (24 procent) nebo v zahradnictvích (12 procent). Zákazníky k nákupu v supermarketech nejčastěji vede pohodlná dostupnost při běžném nákupu potravin (45 procent), následovaná cenovou výhodností (34 procent) a širokým výběrem (13 procent). Každý desátý pak uvedl, že mu při nákupu vyhovuje delší otevírací doba obchodních řetězců oproti květinářstvím, která zpravidla zavírají dříve.
Ženy nakupují květiny v obchodním řetězci bez ohledu na příležitost a pravidelněji (41 procent) než muži (26 procent). Muži volí nákup květin častěji z praktických důvodů, a to zejména, když mají prodejnu po cestě (34 procent).
Halloween zůstává spíše doplňkem
Ačkoliv Halloween v Česku slaví jen menšina, Billa ani tuto skupinu zákazníků neopomíjí. Součástí nabídky jsou také dýně, sladkosti, halloweenské dekorace či lampiony, které v posledních letech nabývají na popularitě především mezi mladší generací.
Billa na základě těchto trendů rozšířila podzimní nabídku o květiny v květináči, věnce, svíčky i sezónní dekorace. V období kolem Dušiček zákazníci naleznou ve všech prodejnách desítky produktů českých dodavatelů – od tradičních listopadek až po moderní suché vazby či dekorativní svíčky.
„Průzkum potvrzuje, že lidé u nás nepořizují jen potraviny, ale i produkty spojené s rodinnými tradicemi a pietou. Naše nabídka se proto stále více přizpůsobuje tomu, aby zákazníci našli vše potřebné na jednom místě, od čerstvých potravin po sváteční výzdobu,“ říká Daniela Korotvičková, vedoucí oddělení nákupu Billa Česká republika.





