Čeští spotřebitelé mohou nakupovat v 1 334 supermarketech a 318 hypermarketech. V loňském roce bylo v Česku celkově 15 294 obchodů s potravinami a smíšeným zbožím.
Mezi malými prodejnami dominují provozovny s plochou do padesáti metrů čtverečních. Těch je v tuzemsku přibližně 6 620. Obchodů o ploše 51 až 100 metrů čtverečních je momentálně asi 4 680. Dále 1 830 obchodů má plochu 101 až 200 metrů čtverečních a přibližně 520 prodejen je velkých 201 až 400 metrů čtverečních. Nad čtyři sta metrů se už jedná o supermarkety.
„Ačkoliv je počet maloprodejců v České republice násobně vyšší než počet velkých obchodních řetězců, ty představují více než sedmdesát procent příležitostí, kde nakoupit potraviny a smíšené zboží. To je největší hustota v porovnání s ostatními evropskými státy. Například v Polsku je podíl supermarketů okolo dvaceti procent, v jiných zemích Evropy maximálně padesát procent,“ uvedl Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ.
Malé obchody se podle agentury Nielsen mění. Zatímco prodejny s pultovým prodejem jsou na ústupu, narůstá počet samoobslužných prodejen. Pro malé prodejny je typické, že se často nachází v centru vesnic nebo měst, zatímco supermarkety spíše na jejich okraji.