
Hypermarkety Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco Hypermarket uvádí jako hlavní nákupní místo, kde utratí největší podíl svých výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží, až 49 procent domácností. To je výsledek aktuální studie GfK Shopping monitor.
Diskonty (Lidl a Penny Market) si udržují druhou pozici, nejvíce v nich utrácí 23 procent domácností. Obliba supermarketů (Albert Supermarket, Billa, Tesco Supermarket) je dlouhodobě stabilní, přednost jim dává 16 procent domácností. Pozice menších prodejen (COOP, Hruška, Flosman / Flop) se dlouhodobě zhoršuje, preferuje je jen deset procent českých domácností.
V rámci studie GfK Shopping Monitor se zákazníků ptali, proč nejvíce nakupují právě v určité prodejně. „V případě všech čtyř hypermarketů na českém trhu (Albert Hypermarket, Globus, Kaufland, Tesco Hypermarket) si na nich jejich zákazníci cení především široké nabídky zboží,“uvedl Zdeněk Skála, research director ve společnosti GfK Czech.
Zákazníci řetězce Albert Hypermarket navíc za velkou výhodu považují snadnou dostupnost prodejen, Globus je pro své kmenové zákazníky atraktivní díky čerstvému zboží. Kaufland mají zákazníci rádi pro jeho výhodné akce a slevy a příznivé ceny. Tesco Hypermarket láká na dlouhou prodejní dobu a na svůj věrnostní program.
Nejsilnější stránkou českých diskontů (Lidl, Penny Market) jsou celkově příznivé ceny zboží na prodejnách. Za konkurenční výhodu považují zákazníci prodejen Lidl jeho kvalitní a čerstvé zboží. V případě Penny Marketu je zase lákadlem dobrá dostupnost prodejen.
Zákazníci českých supermarketů (Albert Supermarket, Billa, Tesco Supermarket) si cení především dobré dostupnosti těchto prodejen. Supermarkety Albert lákají své zákazníky také na akční ceny a na výhodné slevy. Prodejny Billa jsou pro své zákazníky atraktivní díky kvalitnímu a čerstvému zboží, zákazníci supermarketů Tesco oceňují celkově příznivé ceny zboží na prodejnách a také věrnostní program řetězce.
Kmenovým zákazníkům malých družstevních prodejen COOP se na nich líbí především snadná dostupnost, ale také ochotný personál a nabídka regionálních potravin.
GfK Shopping Monitor je studie, která již od roku 1997 každoročně poskytuje komplexní analýzu vývoje nákupních zvyklostí českých domácností při nákupu rychloobrátkového spotřebního zboží.