
Asi vás nepřekvapím tvrzením, že změny ve světě nabírají v posledních pár letech na rychlosti, která nemá v celé naší historii obdoby. I když nadále jezdíme auty, která mají čtyři kola, nemůže nám uniknout, že v našich vozech přibývá stále více nových funkcí, které nám pomáhají například parkovat, automaticky zapínat stěrače, světla nebo zamezit smyku.
Google překladač, který se přes veškeré úsilí v posledních deseti letech neuměl vyrovnat s naším komplikovaným českým jazykem, vše dokázal nedávno vyřešit posledním upgradem s použitím umělé inteligence. Aplikace, software změnily způsob, jak si objednáváme ubytování, taxi, jídlo nebo jak komunikujeme s ostatními. Robotizace, téma dnešních dní, klepe i na dveře naší malé země. Ano, rychle se mění téměř vše, i když tyto změny přicházejí poměrně nenápadně. A to ještě Elon Musk a jiní vizionáři neřekli své poslední slovo. Dříve nebo později se s tím musíme vyrovnat.
Výrazně se proměňuje také náš obor executive search. Již dnes hmatatelně pozoruji, jak se postupně mění preference našich klientů při výběru nových zaměstnanců a zároveň také preference potencionálních kandidátů, které oslovujeme. Firmy stále zvyšují své požadavky, mnohem více se zabývají prověřováním vhodnosti kandidátů pro obsazovanou pozici a preferují manažery, kteří mají prokazatelnou schopnost vyrovnat se s dynamickými změnami, které v těchto společnostech probíhají. Kandidáti oproti tomu při výběru svých budoucích zaměstnavatelů znatelně zvyšují důraz na smysluplné využití svých nabitých dovedností a také na možnost kariérního růstu.
Míra ambicióznosti firem v plánech budoucího rozvoje, pozitivně vnímaná kultura společnosti, využívání nových technologií a poskytnutí dostatečného prostoru a flexibility se pak stávají čím dál důležitějšími faktory pro vytvoření přitažlivosti pro talentované specialisty, o které je na trhu zájem. I v naší firmě Transearch International jsme celosvětově provedli v posledních pár měsících více změn, než za posledních deset let. Tyto změny zcela ovlivnily náš způsob práce a posunuly kvalitu našich služeb pro klienty i kandidáty vpřed.
V budoucnu už nebude až tak důležité, jakou máte konkrétní specializaci, ale jak rychle nebo zda-li se dokážete naučit nové věci. Naučit se učit, to je to, oč tu běží, respektive bude běžet v nejbližších letech. Zrychlující se rychlost změn neumožní jednoduše si najímat zaměstnance, kteří budou na jednotlivé pozice nebo spíše konkrétní úkoly či specializace připraveni ze své dřívější kariéry nebo ze školy. Úspěšní manažeři nové éry budou schopni prokázat, že dokázali zvládnout své mise v dynamicky se proměňujícím prostředí.
Pokud si stále myslíte, že se to konkrétně vás netýká, jste pravděpodobně na velkém omylu, stejně jako například kdysi firma Kodak, která sice sama v době, kdy zcela ovládala trh fotografických potřeb, vynalezla digitální fotografii, ale během následujících let absolutně podcenila sílu svého vynálezu a jeho další vývoj. A v roce 2012 vyhlásila bankrot. Svět se mění a co vy?