
Rychloobrátka, jak se slangově označuje FMCG sektor, ve kterém dominují firmy jako například Procter & Gamble, Nestlé nebo Coca-Cola, si prošel na našem trhu od poslední globální ekonomické krize dramatickým vývojem. Tehdejší pád cen akcií, zvýšení nezaměstnanosti, propad poptávky po vyráběných produktech, další rozvoj privátních značek nebo pokles obratů i zisků firmy „využily” pro urychlení většinou předem plánovaných přeměn organizací v superorganizace. Tyto superorganizace jsou lépe propojené, efektivněji řízené, ale hlavně disponují mnohem menším počtem center moci.
V praxi to znamenalo odebrání velké části odpovědnosti za strategické oblasti řízení firmám v Praze a přesun této odpovědnosti do Varšavy, Curychu nebo Londýna. Co bylo možné rozhodnout u nás včera, již není možné rozhodnout dnes. To se týká v některých firmách marketingu, ve kterém se lokálním týmům postupně zužuje prostor pro kreativitu, nebo prodeje, kde například stále posilují reportovací linky key account managerů do zahraničí na úkor oslabování vlivu lokálního sales managementu. Tento trend se dotýká i logistiky, která se mnohdy jako samotné oddělení zcela zrušila kvůli vybudování mezinárodních center se sídlem mimo ČR. Podobný osud potkával také finance či oddělení zákaznického servisu při přesunu jejich částečné nebo kompletní odpovědnosti do center sdílených služeb, které se ale díky bohu (zejména co se týká financí) usazují právě v naší republice.
Každý si zřejmě v tomto výčtu změn najde tu, která je platná právě pro jeho firmu. Mnohde šlo o kombinaci vícero opatření. Důležité ale je, že tyto změny přinesly účinnou redukční dietu zaměřenou na lokální FMCG top management, kterou zásadně nenarušily ani „dobré časy”, které v tuto chvíli opět z pohledu dobrého výkonu naší ekonomiky a posilující chuti spotřebitelů nakupovat zažíváme. Mnohé seniorní role tak přestaly existovat a mnoho dalších se přetransformovalo v pozice jiné, s nižší úrovní odpovědnosti. Není pochyb, že na tomto trhu a v tomto konkrétním segmentu tak ubylo prostoru pro vyzrálé a ambiciózní manažery s chutí měnit svět.
Výše zmiňovaný návrat dobrých časů však posílil poptávku po exekučních pozicích, protože právě o exekuci jinde připravených strategií jde v mnoha organizacích nového typu především. Tématem dnešního dne je zajistit efektivní obsluhu klíčových zákazníků a také realizaci marketingové strategie. Poptávka tak roste po key account managerech dobře znalostně vybavených pro pohyb v mezinárodních strukturách uvnitř vlastních firem, ale také na straně mezinárodních řetězců. Stejný vývoj zažívá poptávka po brand manažerech. Struktura pozic dle seniority se začala podobat slavnému vysílači na hoře Ještěd. Základna nám sílí, ale špička zůstává tenká.
Na druhou stranu bych nerad svůj příspěvek končil negativně, tedy minimálně z pohledu lidí, kteří se řadí nebo by se rádi v budoucnu řadili do vrchních pater organizací. Popsaný vývoj se netyká lokálních úspěšných hráčů, jako třeba nápojových gigantů Kofoly a KMV, kteří naopak plánují díky svým ambiciózním cílům zkušené manažery nabírat. Dobrou zprávou bylo také zveřejnění plánu nového majitele Prazdroje, japonské společnosti Asahi o umístění regionální centrály Asahi Breweries Europe právě do Prahy. V neposlední řadě svět není jenom rychloobrátka a pokud se dokážete změnit a učit, můžete následně měnit svět jinde.