logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Každý rok přibývá lidí, kteří při nákupu zboží v kamenném obchodě už na místě přes mobil...
  • Internetový prodejce potravin Rohlik.cz rozšířil nabídku o novou privátní značku Yutto. Ta...
  • IKEA Česká republika utržila v uplynulém finančním roce 11,9 miliardy korun. Ve srovnání s...
  • Řetězec Tesco ve 33 vybraných prodejnách po celé České republice graficky sjednotil sekce s...

Roman Molek: Mít rád dovolenou neznamená nemít rád svou práci

7. srpna 2017
Blog 0
2617
Roman Molek: Mít rád dovolenou neznamená nemít rád svou práci

S ohledem na aktuální prázdninový poločas si nedělám velké ambice o množství čtenářů tohoto příspěvku, a tak cítím příležitost být více provokativní než obvykle, aniž bych to následně schytal ve velkém. Dále nemám pocit, že bych v tuto chvíli, kdy teploměr atakuje 35 °C a řada z vás leží někde u vody, měl otevírat „těžká” témata. Pojďme si tedy spolu popovídat o něčem lehčím, aktuálním a zároveň pro každého relevantním. Pojďme si popovídat o pracovním volnu, ať už tomu říkáme dovolená nebo jen dočasné přerušení osobní účasti na pracovně-podnikatelských projektech.

Podívejme se na dovolenou nejdříve z pohledu naší ekonomiky. Asi nikoho nepřekvapí, když vám sdělím, že naše lenošení negativně ovlivňuje ekonomický růst. Lukáš Kovanda, hlavní ekonom společnosti Roklen, loni na konci prázdnin pro ekonomický deník E15 popsal, jak za červencovým propadem výkonu českého průmyslu stojí právě dovolené, respektive jejich posun ze srpna do července. Nepochybuji, že naše ekonomika pozná, zda se vyrábí a poskytují služby takříkajíc naplno, nebo na půl plynu, a také mi je jasné, že turismus není naším hlavním ekonomickým odvětvím. Vím, že každý extra státní svátek v kalendáři sráží HDP o cca 13 miliard korun. Tato fakta nepodceňuji, ale na druhou stranu si říkám, že nic není jen černobílé. Pod vlivem jiného ekonoma, Tomáše Sedláčka, si myslím, že neustálý růst nás nespasí, a tak proč se tolik stresovat. Zároveň věřím, že odpočinutá pracovní síla je výkonnější než ta přepracovaná. Aspoň u mě to takto funguje na sto procent. Takže si vlastně volnem zvyšujeme náš budoucí výkon, a tím pokles během dovolené skvěle kompenzujeme. Z tohoto pohledu při popíjení Cuba Libre v San Marinu mít špatné svědomí nemusíme.

Přečtěte si také
Blog: Retaileři i značky ve vlastní režii

Zajímavé je také vidět svět očima mileniálů, nové generace, která nedávno vstoupila na pracovní trh. Volno, respektive rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, považují za něco tak samozřejmého, jako jsou voda nebo vzduch. Záleží jim nejenom na dostatku volného času, ale tento konkrétní bod z mého úhlu pozorování považují za jeden z nejdůležitějších. Pro generaci Y, jak se jim také říká, není týden na pláži v Chorvatsku tím největším lákadlem. Nejde jen o to Chorvatsko, ale hlavně o délku volna. Pouštějí se dále, poznávají druhou stranu naší zeměkoule jako nikdo z nás kdykoliv předtím a na to potřebují mnohem více času. Vyjednávají si proto se svými zaměstnavateli delší placená či neplacená volna. Mnohdy preferují před klasickým zaměstnáním freelencerovský styl života, během kterého každý úspěšně zakončený projekt bývá vystřídán dlouhou výpravou za poznáním. Musím zdůraznit, že to neznamená, že si neváží své práce, spíše naopak, mnohdy ji milují, i protože jim umožňuje plnit si své sny. Když jsou v práci, pracují. Řeknu vám, máme se od nich minimálně v tomto ohledu co učit.

Během svého působení v temporary staffing branži jsem byl velice překvapen extrémní popularitou agenturního zaměstnávání v Holandsku, páté nejsilnější ekonomice v EU. Ale to jen do doby, než mi kolega z této země vysvětlil, že tento sedmnáctimilionový národ miluje jakékoliv formy flexibilního zaměstnávání, včetně práce na částečný úvazek, která představuje více než jednu třetinu všech pracovních míst. A to hlavně kvůli vyznávání obdobných hodnot, jako výše zmiňovaná generace Y. Kdo zná Holanďany, určitě potvrdí, že v užívání si života patří mezi světovou elitu, ale to stejné platí i o jejich produktivitě práce. I od nich si musíme vzít příklad.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Napovídejte zákazníkům, získáte jejich vděčnost

Je skvělé, že si začínáme uvědomovat, že vzít si volno není jen rizikovým obdobím, během kterého nemáme v práci věci pod kontrolou nebo otevíráme prostor pro přípravu puče svých kolegů na naši osobu, ale je to hlavně čas, který můžeme strávit se svými blízkými při plnění si svých snů, což nám dává osobní vyrovnanost, pocit štěstí a radosti ze života. A v samém důsledku i radost ze samotné práce. Je to bezesporu známka vyzrávání naší ekonomiky. Máme se dobře, zcela jistě nejlépe, jak jsme se kdy měli. Pozitivní zprávou také je, že se zaměstnavatelé touto oblastí začínají chtě nechtě zabývat. Co jim také zbývá, když je na trhu o schopné lidi čím dále větší rvačka. Naše úroveň nezaměstnanosti je nejnižší v celé EU. V tomto ohledu opravdu aktuálně nemáme konkurenci.

Na trhu je také čím dál větší poptávka po lidech s novými znalostmi, které firmám pomáhají nastartovat zásadní inovační procesy, které souvisí s Průmyslem 4.0 a které nemají v historii obdoby a jejich nositelé jsou právě mladí lidé. Firmy se cíleně mění a stávají se pro své zaměstnance více „user friendly”. A začínají do těchto změn výrazně investovat. Možná, že ještě ne dnes, ale už brzy se workoholik, který střádá dny své nevybrané dovolené, stane nežádoucím podivínem. A my, kteří si uvědomujeme, že práce není vše, se staneme de facto poptávanou a oblíbenou skupinou. A to jsou přece skvělé vyhlídky. Užívejte si proto své dovolené plnými doušky!

 

Související články:

Blog: Retaileři i značky ve vlastní režii Miloš Toman: Napovídejte zákazníkům, získáte jejich vděčnost Miloš Toman: Slavte se zákazníky po celý rok Miloš Toman: Covid změnil priority, zákazníci chtějí profesionální prodavače

Doporučujeme

Komerční sdělení

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

1.–5. 2. 2023, veletrh hraček Spielwarenmesse, Norimberk, Německo

14.–17. 2. 2023, veletrh Biofach, Norimberk

16. 2. 2023, seminář Best of in-store, Praha

26. 2.–2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Německo

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

Profily

Projekt není udržitelný tím, že to řeknete. Ukažte důkazy

11. ledna 2023
Jiří Smetana, Penny Market

Jiří Smetana, manažer nákupu trvanlivých potravin a nápojů, Penny Market Česká republika: Z retailu se vytrácí pokora

7. prosince 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required