
Pracovat s módními artikly je pro ženu snad vždy výzva a zároveň radost. Ne každému se podaří spojit krásné a příjemné s užitečným – některým se to ale povedlo, i když si původně plánovali jinou profesi. Rakouská značka Högl má v České republice dobré jméno a dobrý tým, patří mezi špičku v Evropě. A Hana Krčková na tom má svůj velký podíl.
V retailu nikdy pracovat nechtěla. Ale díky brigádě při vysokoškolských studiích svůj názor pozměnila. Práce prodavačky v módním butiku ji chytla natolik, že si během studií postupně navyšovala pracovní úvazek. Stále více se ale zajímala také o merchandising, design, komunikaci i plánování. Lákalo ji to zkrátka do zákulisí a samé podstaty obchodu.
Od britské značky k rakouské klasice
Co by se dalo zlepšit? Jak vystavit zboží, aby zákazníka více zaujalo? Jak vylepšit merchandising? A jak se všechny tyto změny promítnou do výsledků? Čísla ji vždy bavila a v obchodě ji vedle komunikace s lidmi bavila nejvíc. Z vysoké školy ale přesto odcházela s tím, že se chce věnovat personalistice – všechny kroky k získání zaměstnání vedly tímto směrem. „V personální agentuře jsem pak dostala zásadní otázku: kde se vidím za pět let,“ vzpomíná Hana Krčková. Viděla se naprosto jasně v řízení obchodu.
Události pak nabraly rychlý spád – úprava životopisu, cílení na jinou pracovní pozici a jiné firmy. Zanedlouho nastupovala na post komerčního supervizora do řetězce Marks & Spencer (M&S), na starost měla zaměstnance prodejny v pražském Palladiu, včetně visual merchandisingu. A také čísla. „Analýzy mě baví – co si mohu vyčíslit, to je pro mě klíčové. A i v červených číslech umím najít pozitivum a řešení, jak je dostat do černých,“ naznačuje.
V roce 2010 přišla nabídka na řízení otevření nové prodejny M&S na Harfě. „Byla to výzva, otevírala jsem novou prodejnu, vedla tým osmnácti lidí, které jsem si sama vybrala, nasbírala jsem v pozici store managera obrovské zkušenosti,“ vzpomíná. Změna managementu firmy ale záhy vedla k návratu do Palladia, tým se rozrostl na 42 zaměstnanců a práce přibývalo. „Bylo toho moc, a navíc tu byly nesrovnalosti ve firemní kultuře a přístupu k zaměstnancům – něco se říkalo, ale něco jiného se dělalo v praxi,“ přibližuje důvody, které ji od další práce pro korporátní firmu odradily. Chtěla dělat svou práci nejen s radostí, ale také poctivě a svou roli sehrál i fakt nebýt neustále svázána globálními nařízeními, která nebylo vždy možné stoprocentně aplikovat na zdejší trh.
V roce 2011 hledala rakouská značka kvalitní obuvi Högl store managera pro Českou republiku, pro obchod v luxusní lokalitě Na Příkopě, který měl za sebou již dvouleté fungování. Výzvu přijala a po letech strávených v korporátním prostředí se ocitla ve firmě, která ji nadchla svou rodinnou podstatou: „První celofiremní meeting bych přirovnala k setkání velké rodiny po letech, příjemná atmosféra, všichni sršeli nápady, vzájemně si naslouchali, sdíleli své zkušenosti, přemýšleli, jak byznys posunout zase o krok dál.“
Pochvaluje si především kreativnější náplň práce v řízení prodejny s důrazem na lokální marketing: „My známe dobře trh, na kterém se pohybujeme, a zákazníka, který k nám chodí nakupovat. Žádné globální nařízení, co máme či nemáme dělat, není.“ Díky charakteru umístění obchodu v turisticky atraktivní zóně i lokálním marketingovým aktivitám tvoří klientelu ze 40 % turisté a ti zákazníci, kteří oceňují především kvalitu obuvi, jež není vyráběna v Číně, ale ve staré dobré Evropě.
V nejlepší trojce v rámci Evropy
Na poměrně malém prostoru 40 m² prodejna nabízí zhruba 220 artiklů, malý sklad skrývá v nabídce všech velikostí asi 3500 až 4000 párů bot. V centru Prahy se obchodu daří, dnes patří mezi tři nejúspěšnější značky Högl v Evropě. Sortiment tohoto brandu lze najít také v řadě multibrandových prodejen po celé České republice a k obchodu Na Příkopech letos v červenci přibyla další prodejna v nově rozšířeném Centru Chodov. „Tahle prodejna patří k naprosté špičce, na téměř sto metrech čtverečních najdete to nejmodernější vybavení, ať už jde o designové komponenty či videostěnu s projekcí,“ přibližuje nový obchod, jehož přípravu, rozjezd i otevření měla na starost. Rozjíždět nové věci ji totiž baví podobně jako čísla. Pro tuto prodejnu našla a proškolila nový personál: „Práce s lidmi mne stále naplňuje, ta personalistka ve mně stále trochu dřímá a baví mne, ať už je to práce se zákazníky či zaměstnanci. Slyšela jsem tolik životních příběhů a osudů, které pro mne byly poučením i inspirací.“
Z každého setkání, každého příběhu a každé pracovní zkušenosti se snaží si něco vzít. Ať už to, co sama aktivně v životě nadále využije, či to, co je pro ni spíše odstrašujícím příkladem: „I já si pamatuji protivnou paní vedoucí z brigád na škole a vím velmi dobře, jak se ke svým lidem či zákazníkům určitě chovat nechci.“
A kde se vidí za pět let? Nejspíše s rodinou. Říká, že na to má už věk, ale naplno zřejmě u mateřských povinností nezůstane. Už teď totiž přemýšlí o tom, jak obě role spojit a jak značku Högl na českém trhu dále profilovat a rozvíjet. Marketing, merchandising, práci s lidmi i rozvoj nových prodejen. A to je to, co má v hledáčku pro další profesní léta.
Data z osobního a profesního života Hany Krčkové:
- 34 let
- 10 let v oboru fashion retailu
- 5 let řídí zastoupení společnosti Högl pro ČR
- 2 prodejny v ČR (+ sortiment v multibrandových prodejnách)
- 6 aktuálně vedených zaměstnanců
záliby: četba, jazyky, cestování, antistresové omalovánky
Oblíbený citát:
Co nechceš, aby ti jiní činili, nečiň jim.
CV:
V roce 2007 ukončila inženýrské studium na Provozně-ekonomické fakultě České zemědělské univerzity. Záhy nastoupila do oděvního řetězce Marks & Spencer, nejprve jako section manager, o tři roky později pak do pozice store managerky, ve které měla na starost čtyři desítky zaměstnanců a kompletní řízení provozu prodejny s odpovědností za zaměstnance, promo akce, sortiment i celkové uspořádání prodejny a finanční výsledky. V roce 2012 opustila korporátní svět a přijala výzvu rakouské obuvnické značky Högl na řízení klíčového obchodu v České republice.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Haně Krčkové se dočtete také v časopisu Zboží&Prodej 8/2017.