
Trh pet food zel v oblasti on-line nakupování v roce 2005 prázdnotou. „Byl to takový trochu ušmudlaný, garážový byznys,“ vzpomíná Soňa Fialková na chvíle, kdy se rozhodla vstoupit na trh s internetovou vizí obchodu, jenž nabídne chovatelům kompletní sortiment pro péči o domácí mazlíčky. „Vlastně to vycházelo z mých potřeb, nebavilo mě tahat z obchodu pytle s granulemi,“ vzpomíná.
V roce 2005 tak vznikl obchod SpokojenyPes.cz, který byl zpočátku drobným doplňkem ke standardnímu zaměstnání. Po absolvování vysokoškolských studií se totiž Soňa pustila nejprve do bankovního sektoru a záhy jej vyměnila za reklamní agenturu. Nabyté zkušenosti stály zřejmě na počátku za rozhodnutím rozjet on-line obchod s potřeby pro chovatele o trochu víc.
Bankovní sektor i prostředí reklamní agentury slibovaly zajímavé zkušenosti. Soně ale od počátku nevyhovovala pevná pracovní doba a nemožnost řídit si pracovní život podle svého. „Prostě mi přišlo, že jsem příliš mladá na to, abych seděla od rána do večera v kanceláři,“ vzpomíná na dobu před 12 lety, kdy se rozhodla opustit Prahu a vrátit se na rodnou Vysočinu. On-line obchod běžel tak trochu vlastním životem, zatímco Soňa přemýšlela, kterým směrem se profesně v budoucnu vydá. SpokojenyPes.cz se ale spokojeně rozjel natolik, že o tom, čemu se bude věnovat naplno, bylo rozhodnuto. „Nejprve nám nestačily sklady na Vysočině, přesouvali jsme se do většího města, až stěhování skončilo v Říčanech,“ říká. Návrat do Prahy na sebe tedy nedal dlouho čekat.
Zlom si žádá jasné rozhodnutí
Konkurence prakticky neexistovala, obchod rostl ročně o stovky procent a ještě dnes, kdy se trh stabilizoval a konkurence je značná, přibývá zhruba 25 % tempem. „Vše jsem se učila za pochodu, řídit zaměstnance, řešit nepříjemné situace, do toho přišly dvě děti, takže i to, jak skloubit práci s rodinou. Velmi nám pomohli rodiče. Obchod se opravdu rozjel a bylo důležité se toho růstu neleknout. Občas zkrátka přijde zlom a musí se udělat jasné rozhodnutí,“ vzpomíná na chvíle, kdy bylo třeba začít myslet ve velkém.
Hektická léta při budování, rozjezdu a zvládání několikaciferného růstu ustála celá rodina. „Dnes už máme obchodního a marketingového ředitele, takže tahle role ze mě spadla, a mohu si tak dovolit mít mírnější pracovní režim,“ vysvětluje. Nejvíce ji na práci baví to, že si může sama rozhodovat o tom, co chce dělat, rozvrhnout si pracovní den, hlídat finance a IT a zaměřit se na strategii a celkové směřování firmy do budoucna. Kde se vidí sebe a SpokojenyPes.cz za 10 let? „Přišlo nám několik nabídek na prodej firmy, ale my prodávat nechceme. V tom, kdo bude on-line obchod vlastnit, máme jasno,“ uvádí Soňa, přičemž „my“ znamená rodinný byznys. Firmu vlastní společně s manželem, který zajišťuje logistiku,a třetím společníkem, který má na starosti hlavně technologické inovace na webu. Rodinný byznys vnímají od počátku i děti. Díky tomu tak postupně dostávají podnikatelskou praxi i do svých her. „Často jsem je zastihla, jak si hrají na to, že dělají objednávky, vystavují faktury a balí balíčky,“ směje se Soňa.
Vlastní doprava je prioritou
Jednou z novinek je služba Rychlý pes, která nabízí rychlou rozvážku zásilek v Praze a na podzim bude fungovat i ve středních Čechách. „Vlastní doprava je pro nás priorita,“ vysvětluje Soňa a dodává, že jen tak si mohou pohlídat kvalitu služeb, kterou nabízejí. Denně rozvážejí vlastní auta, jež podporují image značky, na 80 zásilek. Vymýšlet nové věci a aktivity, které obchod více přiblíží zákazníkům, je jednou z věcí, která ji nepřestává bavit.
Co stojí za úspěchem SpokojenyPes.cz? „Mám štěstí na tým, který jsem si vybrala. Pracuje tak, jako by byla firma jejich, fluktuaci prakticky neznáme,“ pochvaluje si. A na co je ještě hrdá? Na to, že firma je „tam, kde je“, bez zatížení finančních půjček. On-line obchod má své dobré jméno na trhu a ke dvěma kamenným prodejnám v Praze možná přibude i další. Soňa se výzev určitě bát nebude.
Data z osobního a profesního života Soni Fialkové:
- 36 let
- 12 let v oboru on-line retailu
- 2 kamenné prodejny v Praze
- 260 mil. Kč (očekávaný obrat v roce 2017)
- 50 zaměstnanců
- záliby: jóga, běh, zvířata (2 psi, 3 kočky, andulky), rodina (děti 9 a 6 let)
CV:
V roce 2005 ukončila inženýrské studium na VŠE v Praze, věnovala se oboru informačních technologií, ve stejném roce založila e-shop SpokojenyPes.cz. Krátkou zkušenost v korporátní sféře v bankovním a reklamním prostoru vyměnila za vlastní podnikání a svou energii i znalosti vložila do SpokojenyPes.cz, který dnes patří k on-line lídrům na trhu pet foodu. Firmu vlastní společně s manželema třetím společníkem, který do firmy vstoupil v roce 2015. Žije nedaleko Prahy.
Oblíbený citát:
Svoje štěstí můžeme najít jen uvnitř sebe, nezajistí nám ho nikdo a nic kolem nás.
Co mě nebaví?
Administrativa, výkazy, všeobecně byrokracie, která je s podnikáním spojená. „Často se divím, kolik zbytečných věcí musíme dělat. A jak by to fungovalo, kdyby byly jednotlivé úřady a instituce propojené tak, aby člověk stejné věci neřešil na několikrát,“ říká Soňa.
Můj pracovní den:
Začíná společnou rodinnou snídaní. Když odveze děti do školky a školy, dostávají se na řadu psi a také sport. Soňa s nimi každé ráno běhá. Pak nasedne na vlak a vyráží do pražské kanceláře. „Nejpozději ve tři odpoledne už ale zase mířím z Prahy, abych mohla vyzvednout děti a postarat se o jejich aktivity,“svěřuje se Soňa. Ani večery netráví u počítače. Cvičí jógu a relaxuje. Čas, kdy se jelo nonstop, je už za ní. Díky dobrému týmu, na který se může spolehnout, má volnější ruce sama pro sebe i svoji rodinu.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Soně Fialkové se dočtete také v časopisu Zboží&Prodej 9/2017.