logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Každý rok přibývá lidí, kteří při nákupu zboží v kamenném obchodě už na místě přes mobil...
  • Internetový prodejce potravin Rohlik.cz rozšířil nabídku o novou privátní značku Yutto. Ta...
  • IKEA Česká republika utržila v uplynulém finančním roce 11,9 miliardy korun. Ve srovnání s...
  • Řetězec Tesco ve 33 vybraných prodejnách po celé České republice graficky sjednotil sekce s...

Roman Molek: Starejte se o srdce své organizace

18. září 2017
Blog 0
1924
Roman Molek: Starejte se o srdce své organizace

Firemní kultura je srdcem každé organizace, a pokud na ni nebudete brát ohledy při plánování významných firemních změn, s velkou pravděpodobností zásadně sníží vaše šance na dosažení úspěchu.

Věděli jste, že vaše konkurence může okopírovat téměř vše, co děláte (a tím ani nemířím na zdatnou čínskou konkurenci), kromě vaší firemní kultury? Firemní kultura je nebo by měla být vaším silným ochráncem a spojencem. Proto je nezbytné s ní pracovat, analyzovat ji a rozumět klíčovým kulturním ukazatelům. Nejen, že na kultuře záleží, ale její dopad má hluboký vliv na váš život, život druhých a také na výsledek vaší práce. Ve skutečnosti jsou podniky, které nespravují svoji kulturu, jako velké lodě bloudící oceánem bez jasně daného směru. Věřím, že to není něco, co byste chtěli následovat.

Přečtěte si také
Blog: Retaileři i značky ve vlastní režii

Ze své zkušenosti vím, že si pod slovem firemní kultura představuje téměř každý z vás něco jiného. Nebylo u nás zvykem se tímto tématem zabývat. Tato kniha není dosud v naší české kotlině dostatečně popsána. Není proto divu, že ještě dnes potkávám zmatené manažery, kteří se domnívají, že hybatelem kultury je výhradně velký vůdce jejich firmy nebo že hlavním posláním firemní kultury je určení způsobu využívaní IT techniky v jejich společnosti. I tímto příspěvkem se proto chci pokusit posunout toto téma více do popředí.

Kultura je příběh a příběh je kultura. Velké organizace mají (musím podotknout většinou) velký příběh. Při sdílení tohoto příběhu nastiňují, kam jejich podnikání směřuje, co dělá tuto organizaci výjimečnou, v co věří ti, kteří podnikání vedou, a jak podnikání mění životy lidí. Firemní kulturu lze popsat (a to je má nejoblíbenější definice) jako bílé místo, které obklopuje boxíky s jednotlivými jmény a funkcemi na organizačním diagramu vaší společnosti. Je to NĚCO, co lze těžko zcela přesně definovat.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Napovídejte zákazníkům, získáte jejich vděčnost

Je to to první, co ucítíte při vstupu do nového zaměstnaní. Jsou to témata i způsob neformální komunikace, kterou lidé vedou ve firemní kuchyňce při popíjení kávy. Je to také atmosféra, která vládne ve firemním výtahu při cestě z druhého do pátého poschodí. Je to dostupnost nebo nedostupnost klíčových manažerů pro obyčejné zaměstnance, resp. výška piedestalu, který byl top manažerům vystavěn. Je to motivace lidí účastnit se nepovinných firemních aktivit. Je to šíře prostoru pro otevřenou prezentaci názorů, ať už jsou jakékoliv. Je to schopnost a vůle lidí přiznat si, že udělali chybu, a otevřeně o tom komunikovat.

Nakloňte si lidi na svou stranu

Kultura existuje ve všech organizacích a má významný vliv na motivaci a morálku svých členů. Kultura se prosazuje prostřednictvím artefaktů, hodnot a základních předpokladů, které jsou viditelné i neviditelné. Každá společnost má bezesporu svoji jedinečnou kulturu. Pokud jste ve firmě nováčci, je dobré, když má společnost proces, jenž vám pomůže zajistit, že se dokážete v této kultuře orientovat. Častým důvodem k neúspěchu na nové pozici je nesoulad nového zaměstnance s firemní kulturou týmu a zaměstnavatele. A to mohu podepsat svou krví, po deseti letech praxe v executive search oboru. Proto je mimo jiné pro každého dobrého headhuntera nezbytné pochopit již při startu jakéhokoliv search projektu, jaká firemní kultura stojí za jménem společnosti, pro kterou začíná pracovat, a tuto znalost aktivně využít při tvorbě briefu (tzn. při předávání informací o obsazované pozici) i při následné selekci kandidátů.

Je zřejmé, že každý v rámci organizace bude mít svůj vlastní názor na situaci, ve které se společnost nachází, na potřebu kulturní změny i na aktuální připravenost firmy ke změně. Výsledkem proto bývá, že samotná připravenost na změnu vyžaduje kombinaci sebevědomí, vůle a specifických dovedností. Pokud dojdete k rozhodnutí, že v rámci vaší organizace je požadována kulturní změna, můžete si být jisti, že někteří vaši zaměstnanci budou podporovat toto přesvědčení (přispěvatelé), někteří budou naopak odolávat (odpůrci) a někteří budou buď lhostejní nebo momentálně pasivní (pozorovatelé). V takové situaci bude nejvíce efektivní, pokud se vám podaří přesunout pozorovatele do role přispěvatelů, a nakonec se zbavit odpůrců.

Zaměstnanci se musí dříve nebo později jednoduše rozhodnout, zda pro ně bude lepší, když podpoří vyjádřenou potřebu kulturních změn, nebo pro ně bude lepší, když tomu budou aktivně nebo pasivně vzdorovat. Odborníci na změnu a řízení kultury přinášejí spoustu různých doporučení, jak motivovat organizaci k podpoře potřeby kulturních změn. Osobně preferuji tento postup. Zaměřte se viditelně a cíleně na ty zaměstnance a iniciativy, které podporují kulturní změny. Změňte rovnováhu a systém motivačních stimulů zaměstnanců (od ústního ocenění či uznání až po speciální finanční odměny) tak, aby lidé měli silný důvod stát se přispěvatelem. Postarejte se o to, aby naléhavost kulturních změn byla managementem konzistentně a srozumitelně prezentována. Takto se z mého pohledu dostanete k cíli s mnohem větší pravděpodobností.

Firemní kultura je srdcem každé organizace a pokud na ni nebudete brát ohledy při plánování významných firemních změn, s velkou pravděpodobností sníží vaše šance na dosažení úspěchu. Kultura tak může zásadně podpořit nebo naopak absolutně zhatit snahy o přeměnu vaší firmy v moderní a inovativní společnost, která má zdárně proplout obdobím bouřlivých změn, jež přináší nová průmyslová revoluce 4.0. Bohužel mnoho firem si to stále neuvědomuje. Beru i za své to postupně změnit.

Související články:

Blog: Retaileři i značky ve vlastní režii Miloš Toman: Napovídejte zákazníkům, získáte jejich vděčnost Miloš Toman: Slavte se zákazníky po celý rok Blog: Retail versus on-line v době covidové a postcovidové

Doporučujeme

Komerční sdělení

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

1.–5. 2. 2023, veletrh hraček Spielwarenmesse, Norimberk, Německo

14.–17. 2. 2023, veletrh Biofach, Norimberk

16. 2. 2023, seminář Best of in-store, Praha

26. 2.–2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Německo

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

Profily

Projekt není udržitelný tím, že to řeknete. Ukažte důkazy

11. ledna 2023
Jiří Smetana, Penny Market

Jiří Smetana, manažer nákupu trvanlivých potravin a nápojů, Penny Market Česká republika: Z retailu se vytrácí pokora

7. prosince 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required