
Ve svém dnešním příspěvku bych se s vámi rád podělil o článek vytvořený našimi kolegy z Transearch International z Londýna. Toto zamyšlení nad tématem důvěry mezi chlebodárci a jejich zaměstnanci, vycházející z bohatých zkušeností z práce s top managementy mezinárodních firem, mě zaujalo zejména proto, že přináší pohled z nejvyšších pater globálních organizací na důležitost budování kvalitního vztahu mezi korporacemi a jejich zaměstnanci, postaveného na důvěře. Prosím, přijměte to jako inspiraci, benchmark nebo pouhou informaci. Je to jen na vás.
Důvěra zaměstnanců je pro dnešní globální lídry neuvěřitelně cennou komoditou. Pokud ji nemáte, raději si ji zajistěte, a rychle, protože její absence může opravdu zpomalit vaši organizaci. Pokud ji máte, měli byste neustále pracovat na jejím posilování.
V současném globálním korporátním prostředí je důvěra tou hybnou silou, která dokáže zapojit a angažovat zaměstnance. Důvěra pomáhá vytvářet a upevňovat firemní kulturu. Dává všem pocit, že na tom, co a pro koho dělají, opravdu záleží.
Pouto důvěry mezi manažery a jejich přímými podřízenými napomáhá efektivní komunikaci uvnitř firmy. Umožňuje oběma stranám vyjasnit si případná nedorozumění a pochopit podstatu toho, co je pro firmu skutečně důležité.
Důvěra odstraňuje bariéry. Podporuje, aby zaměstnanci přijali firemní cíle za své. Díky důvěře jim to za to úsilí stojí a snaží se pro jejich naplnění udělat maximum. Důvěra proudí jako voda v řece, kam si uvědomělí vůdci chodí uhasit svoji žízeň. Ti nejlepší tuto řeku dokáží i naplňovat.
Navzdory výše uvedenému však můžeme stále najít velké množství organizací, které důležitost důvěry přehlížejí nebo si ji neuvědomují, což brání jim i jejich zaměstnancům využívat svůj potenciál naplno. Už jen pouhé uvědomění si faktu, že firma trpí nedostatkem důvěry, je dobrým odrazovým můstkem pro změnu. Například i ty nejjednodušší zaměstnanecké průzkumy týkající se důvěry dokáží hodně napovědět, jak si na tom firma v této oblasti stojí a co je třeba změnit.
Pokud pracujete v prostředí, kde je důvěra velmi malá nebo se vyskytuje pouze v některých částech firmy, je skutečně čas začít uvažovat o tom, co změnit a jak důvěru získat zpět. Zeptejte se sami sebe: „Co mohu udělat, aby zaměstnanci viděli, že se jednotlivé sliby, které jim společnost dala, opravdu mění v konkrétní kroky a činy?“. A také zvažte: „Co ode mně jako manažera potřebují mí podřízení slyšet, aby vnímali propojení mých vlastních slov a činů?“ Nebo dokonce: „Jak mohu prokázat, že svůj závazek vůči nim beru opravdu zodpovědně?“
Důvěru nelze vybudovat za jediný den. Ani nespadne z nebe. Důvěra je odrazem vlastní zkušenosti zaměstnanců s jejich manažery, kolegy a dalšími lidmi, kteří společně buď dobře reprezentují vytyčené hodnoty společnosti, nebo v tom naopak selhávají.
Důvěra je jednou z klíčových ingrediencí pro růst firmy. Pokud budete budovat důvěru mezi zaměstnanci, budete si zároveň vytvářet prostředky k dosažení skvělých obchodních úspěchů. Možná pak budete překvapení, jak rychle vás může velké množství zdánlivě malých a drobných interakcí, slibů a jejich následných plnění dostat tam, kam chcete.
Důvěřujte této cestě a velmi pravděpodobně tak získáte větší důvěru svých zaměstnanců, než jakou máte vy a vaše společnost dnes. (Copyright © TRANSEARCH International)