logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Budově Nových koupelen v areálu Dolu Hlubina vdechne rodinná společnost Kofola ČeskoSlovensko...
  • Síť francouzských pekařství Paul a Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem, navazují...
  • Obchodní řetězec Kaufland oznamuje zahájení spolupráce s českou kapelou Jelen. Skladba...
  • Společnost Tesco Stores ČR přichází před grilovací sezonou s novinkami, které zahrnují jak...

Roman Molek: V honbě za novými zaměstnanci nezapomínejte alespoň zpomalit odliv těch stávajících

20. listopadu 2017
Blog 0
3611
Roman Molek: V honbě za novými zaměstnanci nezapomínejte alespoň zpomalit odliv těch stávajících

V Česku je podle nejčerstvějších ukazatelů z října 2017 nejméně nezaměstnaných za posledních 20 let. Sehnat v tomto prostředí nové zaměstnance dá pořádně zabrat. Firmy se předhánějí ve zvyšování atraktivity svých nabídek nově příchozím. Jedna reklamní kampaň stíhá druhou. Žádná, byť sebelepší strategie náboru, ale nebude fungovat, pokud nemáme pod kontrolou spokojenost svých stávajících zaměstnanců. V opačném případě půjde jen o nalévání vody do děravého vědra.

Nezaměstnanost na úrovni 3,6 % nás drží v čele žebříčku zemí Evropské unie. Není to ale vítězství, které by si všichni přáli. Co si budeme povídat, sehnat v tomto prostředí nové zaměstnance dá pořádně zabrat. Firmy se předhánějí ve zvyšování atraktivity svých nabídek nově příchozím. Jedna reklamní kampaň stíhá druhou. Stačí se projet pražským metrem a máte přehled. Žádná, byť sebelepší strategie náboru, ale nebude fungovat, pokud nemáme pod kontrolou spokojenost svých stávajících zaměstnanců. V opačném případě půjde jen o nalévání vody do děravého vědra.

Jen zlomek firem z těch, které dnes vynakládají statisíce nebo milióny do náboru nových posil, pokládá svým odcházejícím zaměstnancům jednoduchou otázku: „Proč od nás odcházíte?” a následně se skutečně zabývá tím, co a jak zaměstnanci odpověděli. Odborně se pro to ustálil název Exit interview. Na internetu můžete k tomuto užitečnému nástroji najít množství informací, které vám pomohou nastavit si tu svou správnou cestu. Doporučuji si přečíst velmi dobrý popis Exit interwiew na anglické Wikipedii. Z tohoto článku bych zde rád ocitoval nejčastěji používané otázky, které jsou v rámci tohoto nástroje pokládány odcházejícím zaměstnancům:

  1. Jaké jsou vaše hlavní důvody pro odchod?
  2. Co se vám nejvíce a také nejméně líbí na naší organizaci?
  3. Pokud by se nám podařilo výrazně zlepšit všechny body, které v naší organizaci kritizujete, zůstal/a byste?
  4. Doporučil/a byste naši firmu ostatním jako dobré místo pro práci?

Pojďme se podívat na realitu našeho trhu. Věřte mi, já ty nespokojené top talenty znám, protože je dnes a denně přetahuji k našim klientům. Znám jejich příběhy i důvody, proč odchází. Mezi nejčastěji zmiňované patří:

  1. Nejistota plynoucí z neznalosti všech možných dopadů probíhajících globálních nebo regionálních změn v organizaci. To v samém důsledku znamená, že organizace nezvládla nebo z nějakého důvodu nemohla řádně zvládnout jeden z nejdůležitějších úkolů, který při velkých změnách má = komunikaci se svými zaměstnanci. Lidé nemají rádi nejistotu. Vidí kolem sebe mnoho reálných případů, kdy se firmy musely při realizaci podobných změn zbavit části svých zaměstnanců nebo jim v lepším případě nabídly jiné pracovní místo, popř. jejich pracovní místo, ale ve zcela jiné zemi.
  2. Výměna přímého nadřízeného či mnohdy i větší části top managementu firmy, se kterým už není dotyčný v souladu. Něco podobného se muselo stát snad každému z vás. Nemyslím tím, že to vždy vede k odchodu, ale kdo z nás nezažil situaci, kdy si velmi dobře rozuměl se svým nadřízeným, který mu jednou oznámil, jdu jinam, budeš mít nového šéfa. Toto může opravdu převrátit náš svět naruby. Myslete proto na vysokou míru rizika, které ve vašich organizacích takový typ změn přináší.
  3. Málo příležitosti pro další profesní růst. Další z důvodů, který vyhání mnohdy ty nejschopnější a také nejambicióznější manažery pryč. Často tento důvod uvádějí lidé, kteří pracují v zajímavých technických oborech. Žijeme v době plné změn, a ne každá organizace s tím drží krok. Lidé vnímají, co se děje za branami jejich firmy, a pokud získají pocit, že jim ujíždí vlak, pokouší se přesednout na jiný, rychlejší.
  4. Změna životní situace a následná malá flexibilita zaměstnavatele se tomu přizpůsobit. Někdo potřebuje více času pro péči o nemocnou maminku, jiný zase přesun blíže k místu, ve kterém se nachází jeho nová partnerka či partner. Dalším se narodí dvojčata a vše, co platilo dosud, již neplatí. Je mi zcela jasné, že je pro organizace neřešitelné, pokud má někdo zájem o přesun do míst, kde firma žádnou pobočku nemá. Na druhou stranu dohoda o snížení pracovního úvazku (v rámci rozumných mezí) nebo o častějším využívání homeoffice zase nemusí být tak nepřekonatelným problémem.

Někdy skutečně vedení firem nerozumím. Mnohdy se urputně drží „starých zavedených pravidel“, a díky tomu vynakládají nemalé prostředky a čas na nalezení náhrady za odchod nespokojených zaměstnanců. Před půl rokem jsme dokončili velmi obtížný nábor na extrémně konkurenčním trhu, který trval téměř jeden rok. Během toho roku náš klient ztratil mnoho času a prostředků jednak samotným náborem, ale i nahrazováním práce odešlého manažera. Jsem přesvědčen, že odchodu předchozího manažera (žádaného specialisty) šlo zabránit, pokud by do něj jeho nadřízený investoval trochu více času, zabýval se tím, co zaměstnanec skutečně chce, a to něco (což v tomto případě byl zájem pracovat na zajímavých mezinárodních projektech, které měl v rukou jeho nadřízený) mu poskytl.

Jeden z bodů, který se také poměrně často vyskytuje, jsem záměrně nezařadil do žebříčku uvedeného výše, protože s ním lze jen těžko bojovat a ani si z něj nelze vzít poučení. Jde o čisté nadchnutí se manažera pro novou, takřka životní pracovní příležitost. Takových není mnoho, ale pokud někomu z vašich zaměstnanců přijde do cesty pracovní příležitost, která je přesně ve shodě s jeho sny, jež u vás nebyly naplněny, máte pramalou šanci si jej udržet.

Na druhou stranu nás John Burdett, globální klíčový a strategický poradce naší společnosti Transearch International, učí vést kdekoliv to je možné pozitivní komunikaci a zaměřovat se zejména na podporu rozvoje silných stránek našich klientů. V případě ucpávání děr ve vaší organizaci bych tento doporučený přístup aplikoval změnou otázky z „proč odcházíš”, kladenou odcházejícím zaměstnancům, na otázku „proč zůstáváš”, položenou vašim zaměstnancům, kteří zůstávají na palubě. Díky Johnovi jsme se v Transearch stali na téma „Why do you stay”, resp. v identifikaci a analýze klíčových motivátorů zaměstnanců pro setrvání v organizaci silnými lídry v naší branži a dokážeme v tomto ohledu přinést společnostem, se kterými spolupracujeme, velkou přidanou hodnotu. Ale protože jde o silné téma, zaslouží si samostatný článek, který pro vás rád připravím příště. Do té doby přeji hodně úspěchů v náboru i v ucpávání děr.

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Voděodolný papír od Smurfit Westrock!

Smurfit Westrock vyvinul inovativní a udržitelný voděodolný papír. AquaStop™ je součástí nového portfolia TechniPaper® společnosti Smurfit Westrock, které se skládá z řady vysoce výkonných papírů navržených tak, aby zvládly i ty nejsložitější dodavatelské řetězce. Papír AquaStop™ je voděodolný díky speciální vrstvě, která je aplikována během výrobního procesu. Na rozdíl od mnoha jiných nátěrů neohrožuje recyklovatelnost […]

Květnový veletrh World of Private Label 2025 představí inovace a trendy ve světě privátních značek

Letos v květnu se Amsterdam stane centrem odvětví privátních značek. Na veletrhu World of Private Label 2025 se v kongresovém centru RAI sejde přes 30 000 profesionálů z více než 125 zemí. Přes 3 100 vystavovatelů ze 75 zemí představí širokou škálu potravinářských i nepotravinářských výrobků odrážejících neustálý růst privátních značek. Maloobchodníci ze supermarketů, hypermarketů, […]

Zaregistrujte se nyní na Free From Specialty Food & Wine 2025 ve Vídni

Registrace na Free From Specialty Food & Wine 2025 je nyní otevřena, jedná se o přední B2B veletrh v Evropě pro zdravé, bezalergenní, veganské, rostlinné a speciality potraviny a nápoje. Akce se bude konat 17. a 18. června 2025 ve Vídni v Rakousku. Tento dvoudenní veletrh přivítá více než 5 000 odborníků z oblasti potravin, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–15. 5. 2025, veletrh Reklama Polygraf Obaly, Praha

15. 5. 2025, New Food Forum, Praha

15.–18. 5. 2025, Czech Food Expo, České Budějovice

20.–21. 5. 2025, veletrh PLMA’s World of Private Label, Amsterdam

27.–31. 5. 2025, Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

David McCabe, country retail manager, IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko: Všechny naše metriky jsou na vzestupu

7. května 2025

Obchod očima Jana Vetyšky, výkonného ředitele APEK: Férové české e-shopy jsou pod tlakem zahraničních tržišť

25. dubna 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required