
Nebyl v tom žádný sen pracovat pro konkrétní firmu. Po studiích podnikové ekonomiky a managementu na Mendelově univerzitě v Brně se Milena Rusnoková ohlížela po práci, ve které by mohla uplatnit především svou vášeň pro čísla a finance. V roce 2000 nastupovala jako asistentka obchodního ředitele a následně controller do společnosti Vinium Velké Pavlovice a po třech letech ji začala finančně řídit. O další tři roky později kývla na nabídku a před vinařským byznysem dala přednost světu cukrovinek.
Světu doslova a do písmene. Tehdejší skupina Candy Plus od svého založení v roce 2000 rychle rostla a rozvíjela výrobu cukrovinek nejen pro český, ale především pro zahraniční trh, který dodnes tvoří 80 % tržeb společnosti. V roce 2012 se stala společnost součástí mezinárodní skupiny Raisio se sídlem ve Finsku a dnes exportuje do padesátky zemí čtyř kontinentů a vyrábí cukrovinky pod svými značkami i privátními značkami klientů na celém světě. „Je jedno, jestli řídíte víno či bonbony,“ říká rozhodně žena, která od letošního roku na firmu The Candy Plus Sweet Factory nahlíží z pozice generální ředitelky.
Práce s lidmi je těžká, ale přináší inspiraci
Před jedenácti lety nastupovala do cukrovinkového byznysu na pozici finanční a administrativní ředitelky. Firma se při jejím příchodu nacházela ve ztrátě a bylo třeba ji z červených čísel dostat zase zpět na výsluní. A také pracovat na expanzi na domácím trhu, investovat v zahraničí, rozvíjet vlastní značky i značky, jež společnost získala akvizicemi. Zajímavou zkušeností tak například bylo stěhování výrobní technologie do areálu někdejší továrny Maryša v Rohatci a neméně zajímavé bylo také jednání o koupi továrny na výrobu želé cukrovinek v Petřvaldu, kde byla jednání o koupi podniku Park Lane Confectionery provázena temperamentem mexických vlastníků. Náročnou práci na řízení představovala i změna majitelů společnosti.
V tom všem se ale Milena Rusnoková cítí jako ryba ve vodě, přibírání dalších agend ji zdá se spíš těší, než by jí dělalo vrásky. „Nejvíc mě na práci baví různorodost. A pak obchod, to je pro mne opravdu zajímavá disciplína,“ vysvětluje a dodává, že setkání a jednání s obchodními partnery z odlišných kultur jsou i přes svou náročnost velmi inspirativní. „Nejtěžší kulturou pro jednání je bezesporu Asie, tamní kulturní zvyky jsou velmi odlišné, na dlouhou vzdálenost se hůře navazují osobní vazby, a tak trvá, než najdete společnou cestu,“ říká. S kým jedná nejraději? „Holanďané. To jsou velmi tvrdí vyjednavači, zároveň jsou ale velmi féroví, to v byznysu opravdu oceníte,“ doplňuje.
Přitahuje ji různorodost nejen v povaze práce, ale i v osobnostech.„Pracuji s několika týmy a je vážně inspirativní sledovat, jaké osobnosti v týmu jsou a jak hledají cestu ke vzájemné dohodě,“ vysvětluje.
Disciplína, pracovitost, loajalita
Tři silné stránky, na kterých staví svůj pracovní svět. A radost, která jim pak společně dává šmrnc. „Mám štěstí, protože mne práce prostě baví. Uspět je pak daleko snazší, když děláte něco, co máte rádi,“ usmívá se. Každodenní nové výzvy, práce s kolegy, rozhodování. Baví ji, že svými rozhodnutími může utvářet budoucnost. Určitě se najde i řada věcí, které ji nebaví, ale nakonec si na nic konkrétního nemůže vzpomenout. Podezírám ji z toho, že něco takového jako „věci, které mne nebaví“, u ní zřejmě ani neexistují.
Na co je hrdá? „Bude znít divně, když řeknu, že na všechno?“ ptá se a pustí se do ne zrovna skromného výčtu skutků a projektů, které má se svým týmem za sebou. Jen namátkou zmiňme více než 60milionovou ztrátu, když do firmy nastoupila, a aktuální 160milionový zisk, rozšíření výroby a exportu, znovuoživení retro značky Pedro či otevření devíti monobrandových prodejen Pedro. Mimo jiné má štěstí na spolupracovníky v týmu:„Bez správných lidí na správném místě se úspěchu dosáhnout nedá.“ Výzvy nekončí.
Koníčky počkají, teď mám jiné priority
Ačkoli je její vášní jezdectví, přiznává, že koníčky jdou teď v jejím životě stranou. Je v tom jen malinká špetka stesku, v prioritách má totiž absolutní jasno. „V tuto chvíli se stoprocentně věnuju opravdu jen dvěma oblastem – rodině a práci. Děti rostou hrozně rychle, teď chci být s nimi. Až mne nebudou potřebovat, bude čas se vrátit ke svým koníčkům,“ říká rozhodně. Má štěstí na blízké, o které se může opřít. Aby se mohla věnovat naplno práci, ale i rodině, zázemí je nezbytné. „Dnešní doba naštěstí skloubení práce a rodiny přeje,“ pochvaluje si. Ví, o čem mluví, po pracovních povinnostech generální ředitelky se vrací domů ke dvěma malým dětem (a ano, často pak pracuje ještě v noci, kdy děti spí).
Úspěch, kariéra a rodina. Jde to dohromady!
Důležitým předpokladem pro úspěch je podle ní nejprve budování pracovní kariéry a až poté zakládání rodiny. Pokud nejprve budujete svou pracovní pozici, můžete ji přizpůsobit tak, aby vám zapadla do rodiny a do života. „S pozicí přichází flexibilita a roste svoboda,“ míní. Řízení vlastního času je pro ni klíčové. „Když se podívám, co vše jsme za těch současných jedenáct let zažili, nenudila jsem se jediný den. Chtěla bych, aby to tak bylo nadále. Chci dělat to, co mě baví a naplňuje. To je můj cíl,“ uzavírá Milena Rusnoková.
Data a informace ze života Mileny Rusnokové:
40 let
17 let v retailu
11 let ve „sladkém“ byznysu
9 kamenných monobrandových prodejen Pedro v ČR
4 kontinenty a více než 50 zemí, kam firma exportuje cukrovinky
600 zaměstnanců
záliby: koně/jezdectví, v tuto chvíli ale hlavně rodina (děti 2 a 6 let)
Oblíbený citát:
„The only real mistake is the one from which we learn nothing.“ Henry Ford
CV:
Absolventka Mendelovy univerzity v Brně nastartovala svoji profesní kariéru ve společnosti Vinium Velké Pavlovice, nejprve v pozici asistentky obchodního ředitele, později finanční ředitelky. Během svého působení ve Viniu získala titul MBA na Nottingham Trent University. V roce 2006 přijala výzvu a nastoupila do skupiny Candy Plus, jednoho z největších výrobců cukrovinek v ČR, jako finanční ředitelka. Od letošního roku společnost The Candy Plus Sweet Factory, jež v roce 2012 přešla pod křídla mezinárodní skupiny Raisio, řídí.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Mileně Rusnokové se dočtete také v časopisu Zboží&Prodej 11–12/2017.