
Kdy jste se naposledy zamysleli a pokusili se upřímně odpovědět na otázku: „Proč pracuji pro svého zaměstnavatele?” Pokud si na ni sami sobě nedokážete přesvědčivě odpovědět, v samém důsledku nevíte, jestli je skutečný důvod na svém místě setrvat. Otázka Proč zůstávám?, respektive odpověď vašich klíčových zaměstnanců na ni, je v mnoha ohledech velmi důležitá i pro nábor nových talentů.
Většina z nás jede v tomto ohledu na autopilota. Nemyslím tím, že bychom někde pracovali jen ze setrvačnosti, ačkoliv i to se stává, ale to, že pokud se nás někdo během rozhovoru na něco takového zeptá, ať už kamarád v hospodě nebo kolegyně z HR, dokážeme bleskurychle reagovat a položit na stůl pár pohotových argumentů, které nám plavou někde na povrchu v našich hlavách. Mnohdy to však není přesný nebo minimálně úplný obrázek. Pokud reagujeme ihned, přirozeně spíše saháme po líbivých a často používaných heslech typu „pracuji zde, protože mi můj zaměstnavatel dává prostor pro seberealizaci” či „mám rád produkty naší firmy, které prodávám”. Pod povrchem se ale nacházejí jiné pohnutky, které jsou tou skutečnou hybnou silou. Pro jejich vydolování a seřazení dle důležitosti je nutné vyvinout mnohem více úsilí než pouze položit jednu otázku během rozhovoru.
Náš strategický globální poradce John Burdett, který má za sebou úchvatnou kariéru v nejvyšších patrech mezinárodních firem, a to v roli HR manažera, poradce či osobního kouče šéfů firem, pro naši firmu na základě svých zkušeností vytvořil metodologii Why do you stay? Otázkou Proč zůstáváš?, položenou klíčovým zaměstnancům našich klientů, se naše společnost aktivně a do hloubky zabývá ve všech zemích, ve kterých působí. Velmi rychle jsme pochopili, že je klíčová a že odpověď na ni nám i našim klientům poskytuje značnou konkurenční výhodu při lovení talentů.
Získat do svých řad nové schopné a talentované zaměstnance se stává čím dál obtížnějším úkolem. To nepociťujeme jen my v Transearch International či naši konkurenti v executive search branži, ale zejména společnosti napříč celou ekonomikou. Stát se pro ty, kteří mají dostatek zkušeností a prokazatelné výsledky, dostatečně atraktivním novým zaměstnavatelem vyžaduje naplnění stále více a více předpokladů či až podmínek. Téměř by se dalo říci, že to, co platilo včera, už neplatí dnes, a to, co platí dnes, už nebude na 100 % fungovat zítra.
Mezi všemi těmi podmínkami však kraluje jedna stálice. Tou je autentičnost vaší společnosti. Nejenomže manažeři firem musí být autentičtí, jak jsem o tom před časem psal. Autentické musí být i společnosti jako celek. John Burdett dokonce tvrdí, že kdo dnes není autentický, je zcela mimo hru. Hrát dvojí hru, něco oficiálně komunikovat trhu, nějakým způsobem propagovat své vize, svou strategii či vlastnosti svých produktů a služeb a následně se zcela jinak chovat ke svým zaměstnancům či zákazníkům se dnes už díkybohu tvrdě trestá. Pokud chcete být skutečně autentičtí před top talenty, které se snažíte z trhu získat, dejte jim mimo jiné pravdivě vědět, proč ti vaši nejlepší zaměstnanci ve vaší společnosti zůstávají. Pokud to nevíte nebo nevíte dostatečně přesně, zjistěte to. Každý z vás si může najít svou vlastní cestu. Zde je ta naše, kterou používáme v Transearch International.
V rámci výše zmíněné metodologie Why do you stay? pracujeme s velkou skupinou nejčastěji se vyskytujících motivátorů zaměstnanců pro setrvání u svého zaměstnavatele, kterou sestavil John na základě stovek rozhovorů s top manažery z mnoha zemí. Se skupinkou klíčových zaměstnanců (nejčastěji okolo 6-8), kteří jsou velmi dobře hodnoceni naším klientem, vedeme strukturovaný dialog, během kterého všechny tyto motivátory krok za krokem procházíme a systematicky s nimi pracujeme. Výsledkem je zejména plná kapsa autentických motivátorů, které aktivně využíváme při rozhovorech s oslovovanými talenty. Dobrý pocit z projeveného zájmu svého zaměstnavatele i z pozitivního způsobu komunikace si odnášejí i účastníci tohoto workshopu. Náš klient získává kromě zlepšení našich výsledků pří náboru celkovou analýzu důvodů, které magneticky drží jeho top lidi ve společnosti, a dokáže tak odhalit své silné stránky i slabiny.
Pokud se do zjišťování důvodů pro setrvávání vašich zaměstnanců ve společnosti pustíte, garantuji vám, že o překvapení nebudete mít nouzi. Celý pečlivě vybudovaný program vašich zaměstnaneckých benefitů, který považujete za pýchu vaší firmy, může dostat v žebříčku motivátorů na frak smyslem pro humor vašeho vedení a neformální přátelskou atmosférou, která u vás panuje. Mezi vysoce oceňované motivátory se často řadí i otevřenost firmy v oblasti předávání informací svým lidem, ale i klientům či poskytování dostatku prostoru pro vyjádření jakýchkoliv postojů zaměstnanců. Magnetickou schopnost vaší firmy také výrazně ovlivňuje, jak dobře zvládáte loučení s odcházejícími zaměstnanci, ať už odcházejí z jakýchkoliv důvodů. Tento akt se odehrává v tak silném světle reflektorů, že si to neumíte ani představit.
Mix klíčových důvodů se liší i dle různých profesí či oblastí průmyslu, což je přirozené. Největší, respektive zcela zásadní vliv na ně ale mají jednotlivé společnosti a aktuální situace v nich. Pokud jste firmou, ve které pracují lidé zejména kvůli dobrým platovým podmínkám či jiným finančním benefitům, máte problém. Závislost na čemkoliv, co může vaše konkurence rychle zkopírovat, vám může jednak odsát klíčové lidi z firmy a druhotně to nebude stačit při lákání těch nových dovnitř.
Buďte tedy zvídaví, hovořte se svými lidmi, ptejte se, přemýšlejte o tom, co se dozvíte, a pracujte s tím. Budujte firmy, které jsou autentické a vytvářejí unikátní pracovní prostředí, které lidi činí na vaší firmě zcela závislými. Garantuji vám, že se vám to po všech stránkách vyplatí a my headhuntři se budeme prát o to, abychom s vámi mohli spolupracovat.