
Ačkoli ji na studiích lákal obor finančního řízení, brzy zjistila, že svět čísel je na hony vzdálen kreativní profesi, kterou by ráda dělala. A tak své studijní a posléze také profesní dráze přehodila výhybku na marketingovou kolej. K číslům, bez kterých se marketing rovněž neobejde, přidala emoce, hromadu nápadů a silnou vůli k jejich realizaci. A po skončení studií už o jiné cestě než o té v marketingu neuvažovala.
S odstupem hodnotí přechod ze studia financí do marketingu jako ten nejlepší krok. A marketing si v praxi vyzkoušela jak na straně agentury, tak posléze i klienta. V agentuře pracovala pro několik značek v různých segmentech a pochvaluje si především to, že to byla velká škola. „Po pár letech mě ale opustila naivní představa, že klient má vždycky pravdu,“ usmívá se Petra Dlouhá a přiznává, že jí zkrátka přestalo stačit pracovat jen na dílčích konceptech pro značku.
Objevila v sobě schopnosti lídra a společně s vrozenou cílevědomostí, tahem na branku a nezbytnou intuicí se ke slovu drala silná touha značky kompletně řídit. Sílila v situacích, kdy intuitivně věděla, že by šlo některé věci dělat lépe a jinak, ale klient si trval na svém. Z agentury se tedy přesunula na stranu klienta a několik let řídila značky pro společnost Sara Lee Czech Republic a Yoplait. A práci dala vše.
„Měla jsem obrovské štěstí na lidi, hlavně nadřízené, od kterých jsem se toho strašně moc naučila a někteří mě dodnes inspirují,“ říká. Ale i tady jí po letech přišla práce na svěřených značkách trochu monotónní, a tak zkusila jiný obor. Dva roky v pozici projekt lídra pracovala pro Kostelecké uzeniny a projekt Parky´s.To už se ale leccos o její práci rozkřiklo, a tak přišla nabídka od Al–Namury. „Propadla jsem jí. Nadchla mne střední rodinná firma s přímou účastí zajímavých a originálních osobností majitelů. Možnost vést svůj tým a nastavit si práci podle svého. Velkou předností byla volnost a ruce nesvázané korporátními pravidly,“ vzpomíná na začátky, kdy se rozhodla kývnout na příležitost podílet se na rozvoji značek a firmy, ve které cítila velký potenciál.
Jsem alergická na větu „nejde to“
Komplexnost a různorodost. To jsou dvě slova, která jsou pro Petru každodenním chlebem. „Každý den je jiný, marketing je živelný obor, který se strašně rychle vyvíjí dopředu a pořád vás nutí se vzdělávat a něco nového učit,“ vysvětluje. Díky práci pro značky Big Shock, Mr. Brown, Ahmad Tea, Bornier a Steeves potkává řadu zajímavých osobností a podílí se na nevšedních projektech. Nezastírá, že je to práce náročná, která se ale v týmu skvělých kolegů mění v nikdy nekončící kreativní a zábavný proces. „Bez kvalitního týmu, jeho nasazení a celkového zázemí by to byla jen suchá práce,“ říká rozhodně. Co pro ni ale tým a zázemí skutečně představují? „Dodávají mi inspiraci pro další nápady, vzájemná interakce mě nabíjí energií, a navíc jsou to báječní lidé, se kterými jsem opravdu ráda i mimo práci,“ uvádí Petra na adresu svých kolegů.
Podle jejího naturelu zkrátka všechno jde, když se chce, a tak je náročná nejen na sebe, ale i na své okolí. Občas ovšem musí bojovat trochu sama se sebou. To když zapomíná na to, že jsme přece jenom lidi a ne stroje. „Nejvíc se dokážu rozčílit nad svými nedostatky a bloky, nejvíc vlastně bojuju se svými limity,“ jde k přímé odpovědi Petra. Zároveň ale s nadhledem hodnotí, že s rostoucími zkušenostmi, umem (ba i věkem) si více věří, dokáže si prosadit své nápady, má i větší jistotu ve svém konání a je už schopna vidět lecjaké nedostatky, které dříve nevnímala. „Když člověk zná své limity, může na nich pracovat,“ hodnotí.
Nejvíc ji dokáže naštvat čas, který nejde zastavit – a v rychloobrátkovém zboží je čas ten největší vyzyvatel. Čas už dnes ale nevěnuje jen práci, do jejího života před pěti lety přibyl nový člen rodiny, a Petra tak už dobře zná pojem přehodnocování priorit. Protože ale všechno jde, když se chce, má vypracován perfektní time management, který se schopností improvizace, neustálého plánování a přiřazování priorit dělá z každodenní práce v práci i doma zajímavý maraton.
Vzpomínka na časy, kdy se ještě jako bezdětná doma po večerech pouštěla do smělých úvah a plánů, až se její „noční brainstormingy“ občas protáhly až do rána, už je jen vzpomínkou. Dnes ví, že celonoční spánek je požehnání, a navíc si velmi dobře uvědomuje, že neustálou prací a sezením u počítače či na telefonu svému synovi nepředá zrovna to nejlepší, co by chtěla. „Občas samozřejmě pracovat musím i doma, ale hlídám si, abychom si ten čas mohli potom plně vynahradit a maximálně si ho společně užít,“ komentuje jasné životní priority.
Někdy mezi tabulkami, jindy mezi regály
Pracovní den vypadá pokaždé trochu jinak. Sice ho tvoří pravidelné pilíře v podobě porad s týmem, obchodních a pracovních schůzek či práce na počítači, kam patří méně oblíbené tabulky a administrativa,pravidelně ale vyráží s kolegy do terénu vstříc střetu s realitou. „Jedeme mezi regály, fotíme, přemýšlíme, řešíme přímo na místě,“ popisuje a přiznává, že má tyhle chvíle ráda. Jednak si člověk narovná záda od sezení v kanceláři, druhá strana pohledu ale přináší skvělou inspiraci, protože víc hlav víc ví a víc myšlenek je skvělým podhoubím pro další skvělé nápady. „Baví mě vymýšlení nových projektů, baví mě být s lidmi, kteří mě nabíjejí energií, baví mě ta smršť myšlenek a nápadů. A také mě baví výsledky, protože to je ten cíl, pro který to děláme. A když jsou lepší, než jsme očekávali, tak je to úplně skvělý pocit,“ vypočítává pozitivní přínosy.
Nejlepší relax? Jednoznačně sport, při kterém si nejlépe tzv. vyčistí hlavu. Miluje badminton, a ačkoliv zrovna tenhle sport může za její problémy s kotníkem, nemá mu to za zlé a už zase znovu hraje. Ráda si zahraje i volejbal a také pravidelně běhá. Druhým dechem ale dodává, že běhání nesnáší: „Jenže miluju ten pocit po běhání, a tak běhám.“ Věří, že sport je nejlepší průprava do života, a vede k němu aktivně i svého syna, který už ví, jak zacházet s badmintonovou raketou. Hlavně má ale v hlavě spoustu otázek, které chrlí do světa, a tak si při společně tráveném času jen stěží odpočine. „Je ale trochu jiný relax, občas si říkám, že jdu z jedné pracovní směny do druhé,“ usmívá se Petra. Na obě směny se ale každý den upřímně a naplno těší.
Data a informace ze života Petry Dlouhé
38 let
17 let v marketingu
1 dítě – syn (5 let)
tým: 6 osob
záliby: syn, sport, cestování
Moje vize aneb Co se bude dít v marketingu v dalších letech:
Předpokládám, že obor a trh se budou dál vyvíjet podobným směrem jako doposud. Bude ho měnit hlavně spotřebitel, ten má hlavní slovo. Je zároveň velmi přehlcený informacemi a už dnes je a do budoucna bude stále těžší ho zaujmout a oslovit. Jsem přesvědčena, že je nesmysl plánovat několik let dopředu – právě proto, že zákazník se mění tady a teď a mění se poměrně dynamicky i trendy okolo nás. Také moderní technologie všechno prudce mění. Doufám ale, že v té budoucnosti bude stále převládat lidský faktor.
Za svůj úspěch považuji rebranding loga a celé značky Big Shock, za kterým stála opravdu spousta práce a úsilí. Intuice mi ale říkala, že je to správné, a já ji poslouchám. Důvěřovat jí mne naučily zkušenosti, a tak už dnes ustojím argumentaci i proti dvacítce lidí, že je můj názor správný a že stojí za to vizi prosadit. Když tomu věřím, bez boje se nevzdávám. Vlastně mi málokdy něco vysloveně nevyšlo, vycítím totiž, když se věci řítí špatným směrem.
CV:
Pro svoji profesní dráhu si vybrala studia marketingu na Vyšší odborné živnostenské škole v Přerově. Jako certifikovaná marketingová specialistka se nejprve vydala poznat práci v PR a marketingu se značkami na straně agentur S9 Company a Communica. Po čtyřech letech se ale vydala klientskou cestou a šest let řídila značky pro společnost Sara Lee Czech Republic na pozici brand a group brand manažerky. Poté pracovala tři roky jako senior brand manager pro Yoplait a na dva roky si vyzkoušela lídrovství v pozici Parky´s project leader v Kosteleckých uzeninách. Od roku 2015 řídí značky pro společnost Al–Namura.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Petře Dlouhé se dočtete také v časopisu Zboží&Prodej 3/2018.