logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
    • Zahraniční veletrhy
    • Networking
    • Školení
    • Ostatní
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • Top 30 2018
    • Top 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Na půdě ministerstva průmyslu a obchodu bylo ve středu 20. února podepsáno memorandum o...
  • Jsou věci, které se mění, a ty, jež zůstávají neměnné. K těm patří pohled, jímž se obchodník...
  • Všichni o něm mluví a těm nejlepším už vynáší. Řeč je o omnichannelu. Jeden z aktuálně...
  • Podle průzkumu společnosti Focus CZ Marketing- and IT Research je v kategorii čisticích...

Boom zažívá zrnková káva a kapsle

11. října 2018
Moderní trh 0
606
Boom zažívá zrnková káva a kapsle

Začínající podzim s sebou nese rostoucí zájem o teplé nápoje, jako jsou káva a čaj. S blížícím se koncem roku si opřejeme více kávy, jejíž maloobchodní spotřeba dosahuje v listopadu a prosinci více než 1700 tun měsíčně, dva roky dozadu to bylo dokonce okolo 1900 tun. Od září se postupně zvyšuje i prodej čajů až na 1,5 násobek průměrné měsíční spotřeby v nejsilnějších měsících listopadu až únoru. Jak se dařilo těmto kategoriím v posledním roce a které druhy má český spotřebitel v oblibě nejvíce?

Podle údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen dosahují teplé nápoje káva a čaj dohromady nad 8 miliard korun tržeb ročně a obsazují tak druhou příčku v tržbách nápojů hned po pivu, které si v nápojovém žebříčku udržuje prvenství (pozn. na porovnání roční maloobchodní tržby za pivo za posledních 12 měsíců dosáhly téměř 17 miliard korun). Pro výrobce teplých nápojů je rozhodující sezóna podzimních a zimních měsíců a právě velmi teplý leden, sezónně obvykle silný měsíc pro čaj, přinesl tento rok do Česka nejen teplotní rekordy, ale také rapidní pokles spotřeby čajů a byl v porovnání s předešlými lety tím nejslabším. Ve spotřebě se to projevilo poklesem o přibližně čtvrtinu oproti lednu loňského roku. Svou nízkou poptávkou nás překvapily i měsíce duben a květen. Tyto výkyvy měly vliv i na celoroční pokles spotřeby o 380 tun, tedy až o 11 %, na celkově 3000 tun čaje. Tržby maloobchodníků tak poklesly o 91 miliónů korun na úroveň 1,9 miliardy korun ročně. Pomalejší pokles tržeb než objemu byl způsoben vyšší preferencí prémiových a dražších značek čajů.

Sezónnost kávy není tak výrazná jako u čaje, ale nejvyšší prodeje se realizují vždy koncem roku. Meziročně se kávy spotřebovalo o 827 tun méně, což znamená pokles o přibližně 4 %, a celkový objem dosáhl 19 400 tun. Roční tržby za kávu se vyšplhaly na více než 6,5 miliardy korun, což představuje nárůst o téměř 4 %. Růst tržeb je ovlivněný jednak zvýšením průměrné prodejní ceny všech větších segmentů, stejně jako vyšší poptávkou po zrnkové kávě a kapslích, jejichž průměrná jednotková cena je výrazně vyšší (1192 Kč/kg) než u nejprodávanější mleté (214 Kč/kg) anebo čisté instantní kávy (559 Kč/kg).

Zajímavostí celé kategorie kávy je extrémně vysoký a stále rostoucí podíl prodejů realizovaných v promocích, tedy v cenových či letákových akcích – téměř 72 % z celkových tržeb ve větších prodejnách s potravinami a smíšeným zbožím tvoří prodeje ve slevě, což je výrazně vyšší procento než je průměrný podíl promočních prodejů u jiných potravinových kategorií.

Nejdynamičtější růst zažívá zrnková káva a kapsle

Spotřebitelé na českém trhu dlouhodobě nakupují nejvíce mletou kávu, která tvoří téměř polovinu z celkové spotřeby, a v průměru za ni utratí 31 ze 100 korun tržeb za kávu. Meziročně však spotřeba kávy klesá, ačkoliv tržby za její prodej mírně rostly. Důvodem je na jedné straně nákup prémiových, dražších káv, a zároveň sledujeme zvýšení promočních aktivit některých značek. Druhým nejoblíbenějším typem je čistá instantní káva, která tvoří čtvrtinu z koláče celkové spotřeby a – vzhledem k vyšší jednotkové ceně – až 41 % z celkových výdajů na kávu. Oblíbeným segmentem jsou také kávové speciality s podílem 10 % na celkovém objemu – jde například o směsi rozpustné kávy a mléka jako je cappuccino, „3v1“ a jiné. Tyto tři segmenty si dlouhodobě udržují významnou pozici, avšak za poslední rok jejich významnost mírně klesla na úkor menších, ale dynamičtěji rostoucích segmentů zrnkové kávy a kapslí, u kterých sledujeme v posledních letech konstantní meziroční růst poptávky. Na větší popularitu zrnkové varianty (podíl 9 % z objemu kategorie) poukazuje meziroční nárůst spotřeby o 9 %, rok předtím dokonce o 11 % a zrnková káva tak válcuje ostatní druhy kávy i v absolutním růstu poptávky. S rostoucí popularitou zrnkové kávy roste také její dostupnost, jelikož u většiny značek je evidentní narůst distribuce v maloobchodní síti prodejen. Z objemového hlediska jsou nejmenším segmentem kapsle (3 % z objemového koláče), avšak jejich obliba významně narůstá i navzdory nejvyšší průměrné jednotkové ceně.  Spotřebitelé vyhledávají kapsle v drtivé většině na moderním trhu, kde se zrealizuje až 99 % z celkového prodaného objemu kapslí.

Preferujeme porcované a ovocné čaje

Preference českých spotřebitelů se u čajů významně nemění. V našich nákupech převládají porcované čaje, které tvoří až 98 % z objemu nákupů. Z hlediska druhů dominují v Česku ovocné čaje (38 % z objemového koláče), velmi oblíbené jsou též černé čaje (29 %) a třetím favoritem jsou bylinkové čaje (podíl 17 %). Stabilní místo mají zelené čaje s 10 % podílem a pátým oblíbeným segmentem jsou funkční čaje, které sice tvoří pouze 5 % z objemu, ale jako jediné meziročně mírně rostly, ačkoliv celý segment čajů zaznamenává meziroční pokles spotřeby.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Související články:

Maloobchodu se daří, tržby rostly o 4,9 % Češi za dvacet let zbohatli, šetří však na potravinách Prodeje zmrzliny letí nahoru, zájem je hlavně o nanuky Slováci mají ze zemí V4 nejdražší potraviny

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

Kolik lidí je pro vás překážkou, abyste nešel/nešla k obslužnému pultu?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 11 700 views | posted on 24. července 2018
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10 017 views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 6 159 views | posted on 3. srpna 2016
  • Marks & Spencer spustí módní e-shop a otevře prodejny potravin 2 770 views | posted on 10. srpna 2016
  • Alza.cz otevřela v ostravském Obchodním centru Futurum prodejnu s velkým skladem 2 719 views | posted on 28. dubna 2017

Komerční sdělení

Kalendář akcí

21. 2. 2019 BEST OF IN-STORE, Praha

20. a 21. 3. 2019, Kongres SAMOŠKA, Košice

21. 3. 2019, Nezapomínejme na packaging, Praha

28. 3. 2019, Kongres Pharma Profit, Praha

Multimédia

JIP mění koncept cash & carry prodejen

13. září 2018

Video: Retail Business Mixer 2018 přinesl zábavu i nové kontakty

27. srpna 2018

Profily

Helena Mužíková, marketing manager CZ/SK společnosti Intersnack Česká republika: Hlavně neztratit selský rozum

17. ledna 2019

Gerhard Fischer, jednatel společnosti dm drogerie markt: Konzervujeme si zlaté časy

17. ledna 2019

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Radka Zobaníková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: radka.zobanikova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
IČO: 47562323
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
IČ: 70080534
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok