logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • V otevřeném dopise ministrovi zdravotnictví Janu Blatnému upozorňuje Asociace českého tradičního...
  • Novou seniorní marketingovou manažerkou značky Mattoni, tradiční značky minerální vody z...
  • V souvislosti se změnami spojenými s odchodem Velké Británie z Evropské unie se na přechodné...
  • Pivovary Staropramen mají od ledna nové vedení. Řízení společnosti převzal Teo Ćendo, který...

Místo, kam se lidé rádi vracejí

12. října 2018
Prodejny 0
2096
Místo, kam se lidé rádi vracejí

Prodejna zdravé výživy, suchých plodů, regionálních výrobků, zelené lékárny a výrobků „s příběhem“ se nachází na náměstí malebného posázavského městečka Ledeč nad Sázavou. Do příjemných prostor, kde bylo v minulosti rodinné zlatnictví, proudí zákazníci od dětí až po seniory. Láká je vůně, usměvavý personál, široká nabídka zdravého sortimentu a klid, který na vás dýchne hned, jakmile otevřete dveře.

Cesta k dnešnímu širokému sortimentu se zřejmě začala pomalu rodit už v dobách, kdy byla jeho současná majitelka Stanislava Laudátová ještě malá holka. „Vždycky jsem si strašně přála mít svůj obchod,“ vzpomíná. Dnes v tom svém nabízí regionální výrobky, bezlepkové a dia potraviny, více než 150 druhů suchých plodů natural, v polevách, slané i sladké, které zdejší prodavačky balí do úhledných kornoutů. Hlavní sortiment doplňují bylinné čaje, tinktury, masti a doplňky stravy, koření, med i drahé kameny. „Uživila bych pětkrát větší prostor,“ říká majitelka, která by ráda rozšířila sortiment o přírodní kosmetiku, drogerii a řadu dalších produktů. Prostor ale bohužel nafouknout nejde, a tak se alespoň těší z toho, co se jí podařilo za posledních deset let ze snu o „svém obchodě“ realizovat.

Zákazníkům rozdává nejen úsměv, ale i rady

Ve své profesi se vždy věnovala obchodní činnosti pro průmyslové zboží, a coby absolventka obchodní akademie má k obchodu celý život velmi blízko. Před deseti lety se Stanislava rozhodla postavit na vlastní nohy a sen si splnit. Najala si malou místnost v patře na náměstí a začala, obchodnickému řemeslu se učila za pochodu. Od té doby se obchod třikrát přestěhoval, než našel své pravé místo v srdci města. „Začít není jednoduché a jsem ráda, že jsem se mohla spolehnout na manžela,“ vrací se k začátkům podnikání současná majitelka, obchodnice a prodavačka v jednom, která svým zákazníkům nerozdává jen úsměv, ale také rady, pro které si sem chodí lidé z blízkého i širokého okolí. V začátcích se věnovala hlavně nabídce čajů, bylin a tinktur. Sortiment rozšiřovala postupně na výrobky zdravé výživy. „Všechno souvisí se vším a zdravá výživa je součástí zdravého životního stylu, vlastně tu nemohla chybět,“ vysvětluje Stanislava, která se zajímá také o drahé kameny, jež v obchodě rovněž dostaly svůj prostor. Možná proto, že historicky tu bývalo rodinné zlatnictví a zdá se, že i energie drahých kamenů přitahuje do obchodu zákazníky. Obchod je vybaven starožitným nábytkem, který shání a restauruje švagr majitelky. V obchodě to vytváří zvláštní hřejivou a klidnou atmosféru a Stanislava věří, že i díky vybavení, které je citlivě rekonstruované a „něco opravdu pamatuje“ to zákazníky do obchodu láká. Jako když přijdete do starodávné apatyky, která potěší vaše smysly a zakoupené zboží pak léčí vaše tělo.

Potraviny s příběhem: Bujonka

 

Mám ráda výrobky s příběhem

Na začátku svého podnikání spolupracovala s jedním dodavatelem, dnes jich má přes čtyři desítky. „Velmi intenzivně si vyhledávám nové produkty, mám ráda ty české a nejlépe s příběhem, baví mne, když lidé dělají práci srdcem,“ vysvětluje jednoduchou strategii Stanislava. Zaujal ji třeba příběh tří sester z Kyjova, které vyrábějí domácí poctivé bujony pod značkou Bujonka, stejně jako med od manželů Jášových z Kněže. Pro bylinné čaje, které si vybírá na základě vlastních zkušeností od společností Serafin a Jukl, má vymyšlen svůj vlastní category management. Jsou rozdělené nejen podle druhů, ale především podle svých léčebných účinků. Zákazník se pak snáze v široké nabídce orientuje. Skladba sortimentu vychází ze Stániných zkušeností a z prodejů, které realizuje. Nemá k dispozici žádný digitální přehled a data z pokladního systému, každý den po zavíračce zkrátka koukne do regálů a jde dělat objednávky. „Pro někoho je to možná otrava, jenže mě tahle práce prostě baví,“ reaguje na dotaz, zda by nebylo lépe s technikou. „Všechno mám v hlavě. Co chybí, objednám,“ usmívá se a dodává, že až bude mít více obchodů, bude pomocná technologie rozhodně dávat smysl. Teď ale musí postačit selský rozum. Pěkně tradičně a postaru.

Nakupují malí i velcí

 

Pomalejší život se promítá do volby zboží

Jaký sortiment jde nejvíce na odbyt a který se překvapivě neprodává? „Spousta nových produktů, které šetří čas, se tu neprodávají, třeba ochucený kuskus. V Praze si jej zákazníci koupí, je tam rychlejší život. Tady si koupí normální kuskus a ochutí si ho zeleninou z vlastní zahrádky,“ uvažuje nad specifiky zákazníka z menšího města Stanislava. Podobně je na tom prý müsli. Ne že by ho zákazníci nekupovali. Ale na odbyt jdou ve velkém ovesné vločky s klíčky i bez, ze kterých si lidé dělají müsli doma. „Je mi to sympatické, lidé jsou zvyklí si dělat spousta věcí sami a já mám ten styl ráda.“

Na druhou stranu je jejím velkým snem rozšířit obchod do Prahy. Vzhledem k tomu, že je Ledeč nad Sázavou typicky rekreační oblastí, se zákazníky nejen z Prahy je v čilém kontaktu. „Hodně z nich mi říká, že taková prodejna, jako je Jasmín, v Praze není, a mě by lákalo uplatnit know-how, které jsem za léta získala, na jiný typ zákazníků. Lidé v Praze jsou otevřenější, obvykle vědí velmi dobře, co chtějí, a to se mi také moc líbí,“ uvažuje Stanislava a už přesně ví, jakou nabídku by představila v pražském obchodě pro rychleji žijícího, a zároveň bonitnějšího zákazníka. Každé město má svoje a je třeba mu nabídku přizpůsobit. Velký vliv má na zákazníky stále reklama, jakmile se médii přežene informace, že je momentálně v kurzu třeba goji či ženšen, na obratu prodejny je to okamžitě znát.

Domácká atmosféra přeje obchodu

„Chodí sem jiní zákazníci než do supermarketů,“ uvažuje Stanislava nad svou zákaznickou bází. Pro zdravé mlsání sem chodí malí školáci, pro zdravou výživu pak maminky, střední generace i senioři, kteří si rádi koupí i potravinové doplňky. „Lidé hledají zdravější alternativy,“ říká Stanislava a pochvaluje si, že dnešní zákazníci aktivně zajímají o zdravou výživu i zelenou lékárnu a díky internetu jsou dobře informovaní. „Dříve jsme hodně doporučovali, dnes už jde řada z nich cíleně pro to své. A dost často se stává, že už vlastně předem vím, pro co si přišli,“ říká Stanislava. Ačkoli nemá k dispozici žádný věrnostní systém ani digitální péči o své zákazníky, velmi dobře je zná a s jejich znalostí pak každodenně pracuje. A zákazníky těší, že je zdejší prodavačky znají, a rádi se znovu a znovu vracejí. Už ode dveří je tak vítá širokým úsměvem nejen ona, ale také její spolupracovnice, které se rekrutují obvykle z řad aktivních žen, které si přivydělávají třeba k důchodu. Zákazník tak vejde do pozitivně naladěného, klidného a voňavého obchodu a se stejným pocitem z dobrého nákupu také odchází.

Fotogalerie obchodu
Jasmin Ledec
Nakupuji mali i velci1
Kdyz prace tesi
Sortiment suchych plodu
Sortiment skrine
Stary prodejni pult a kornouty
Vyloha
Jasmin Ledec Nakupuji mali i velci1 Kdyz prace tesi Sortiment suchych plodu Sortiment skrine Stary prodejni pult a kornouty Vyloha

 

Prodavačky nejsou podavačky

Domácká atmosféra panuje i ve vztazích na pracovišti. Střídají se tu dvě prodavačky na částečný úvazek. „Mám tu tým lidí, kteří si vzájemně rozumějí, společně jezdíme na školení, umíme poradit se zdravou výživou i bylinkami, ve volném čase spolu jezdíme i za kulturou. Ty dobré vztahy jsou znát, ono se to pak projeví i v obchodě,“ je přesvědčena jeho majitelka. To, že tu všichni dělají svou práci s láskou, na vás dýchne už ode dveří. A proto se vrátíte. „To je to, co mě na tom baví nejvíc. Že jsou zákazníci spokojení. Že jim děláme radost, že se cítí dobře po potravinách, které si koupí. A že se pravidelně vracejí.“

 

Stanislava Laudátová:

  • 60 let, vdaná, dvě dospělé děti, 7 vnoučat
  • majitelka, obchodnice i prodavačka
  • Zajímá se o zdravou výživu a vše, co s ní souvisí.
  • Baví ji drahé kameny a má hluboké znalosti léčivých bylin.
  • Ráda by otevřela podobný obchod v Praze.
  • Řídí se jednoduchým citátem od Hippokrata: Když nejsi ochotný změnit svůj život, není ti pomoci.

 

 

Prodejna:

Jasmín obchůdek pro zdraví

Sídlo: Husovo náměstí 10, 584 01 Ledeč nad Sázavou

Počet zaměstnanců: 2

Otvírací doba: pondělí až pátek 8–17 hod., v sobotu 8–11 hod.

Prodejní plocha: 30 m2 obchod + 30 m2 zázemí

Sortiment: produkty zdravé výživy (od základních surovin pro přípravu pokrmů po sortiment suchých plodů, zdravých cukrovinek a uceleného sortimentu zelené lékárny)

Web: www.jasmin-cz.cz

 

Vybavení prodejny:

Prodejní pult z 30. let minulého století

Dominantou obchodu je starý prodejní pult, který leccos pamatuje. Majitelka má ráda příběhy – nejen produktů, které prodává, ale také věcí, kterými se v obchodě obklopuje.

Starožitné skříně

Veškerý nábytek z předválečného období si s sebou nese svůj příběh z minulosti a slouží zároveň jako sklad. O citlivou restaurátorskou práci a finální podobu se stará švagr majitelky obchodu. Obchod tak působí útulně, společně s nabídkou a vůní budí dojem staré dobré „apatyky“, kde vám nic špatného neprodají.

Stániny bestsellery:

300 ks

křupek se prodá měsíčně. Nejvíce jdou na odbyt bezlepkové a neochucené, například z kukuřičné či pohankové mouky.

200 ks

ovesných vloček s klíčky i bez, třeba pro výrobu domácího müsli, je prodáno za měsíc.

100 ks

tinktur z květů i pupene lichořeřišnice (potravinový doplněk) se měsíčně prodá v rámci sortimentu zelené lékárny.

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

 

O prodejně čtěte také v časopisu Zboží&Prodej 10/2018.

Související články:

Zboží&Prodej 3/2020: Energetické a sportovní nápoje: Energy proud teče stále dvouciferně Zboží&Prodej 5/2020: Opalovací prostředky spasí jedině slunce Vystavení láká holografickou projekcí Zboží&Prodej 3/2020: Praní jede na tekuté vlně

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.8k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.5k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok