logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • V otevřeném dopise ministrovi zdravotnictví Janu Blatnému upozorňuje Asociace českého tradičního...
  • Novou seniorní marketingovou manažerkou značky Mattoni, tradiční značky minerální vody z...
  • V souvislosti se změnami spojenými s odchodem Velké Británie z Evropské unie se na přechodné...
  • Pivovary Staropramen mají od ledna nové vedení. Řízení společnosti převzal Teo Ćendo, který...

Juan José Freijo, global head of sustainability, CHEP, Brambles: Jsme neviditelnou součástí dodavatelského řetězce

13. března 2019
Profily 0
1688
Juan José Freijo, global head of sustainability, CHEP, Brambles: Jsme neviditelnou součástí dodavatelského řetězce

Udržitelnost je nyní v naší DNA. Naše hlavní surovina, tedy dřevo, pochází ze stoprocentně certifikovaného udržitelného lesa. Brzy jsme si uvědomili, že když zvolíme udržitelnost, nemůžeme ji dodržovat jenom mezi našimi čtyřmi stěnami. To jsou tři největší úspěchy mise, kterou plní Juan José Freijo, global head of sustainability společnosti CHEP a její mateřské firmy Brambles, které se věnují paletovému poolingu. Nejenom o jejich detaily se s námi podělil v exkluzivním rozhovoru pro náš časopis.

Jak se podle vás v rámci udržitelnosti odráží všeobecný trend digitalizace?
Digitalizace a udržitelnost postupují ruku v ruce, a to dvěma směry. V první řadě data získaná během sledování cesty zboží dodavatelským řetězcem vedou k větší efektivitě a tím pádem i k udržitelnosti. A za druhé, pokud je váš byznys cirkulární a vy jej navíc digitalizujete, dosáhnete mnohem větší efektivity. Například my jsme si velice brzy uvědomili, že pokud budeme digitalizovat a sledovat náš majetek efektivněji, bude náš byznys efektivnější a udržitelnější a zároveň budeme moci v tomto směru pomoci i našim zákazníkům. Také proto jsme v Kalifornii otevřeli naší novou pobočku BXB Digital, která cílí na inovativní udržitelná řešení.

Jak chcete, aby vás vnímal zákazník?

Jsme B2B společnost, našimi zákazníky jsou tedy firmy. Proto v zásadě neinvestujeme do viditelnosti z pohledu široké veřejnosti. Nicméně, svým přístupem představujeme inspirativní příklad samotné cirkulární ekonomiky, následováníhodná může být i naše pomoc snížit plýtvání potravinami a spolupráce s potravinovými bankami po celém světě. To vše se skutečně dotýká spotřebitelů i potřebných lidí, a tady hrajeme významnou roli.

Tyto vaše aktivity nějakým způsobem komunikujete, nebo to necháváte na vašich obchodních partnerech?

Je to výhradně na jejich rozhodnutí. My jejich byznysu dodáváme na důvěryhodnosti a na jistotě, že jsou skutečně „zelenější“ než ostatní. Samozřejmě cítíme povinnost jistým způsobem působit na širokou veřejnost, proto se zapojujeme do její informovanosti a edukace.

Juan José Freijo

Můžete uvést tři největší úspěchy vaší mise?

Hlavně se nám podařilo změnit kulturu v naší společnosti. Udržitelnost je nyní v naší DNA. Naši zaměstnanci jsou pyšní na to, že pracují ve firmě, která je zásadně udržitelná a chtějí k tomu přispět i svým dílem. Posun od tradiční firmy zaměřené na dodavatelský řetězec ke společnosti, která k tomu přidala i udržitelnost, je prostě fantastický. A tento fakt je podle našeho interního průzkumu nejvíce motivujícím faktorem pro lidi, aby u nás zůstali nebo se k nám přidali. Hlavně mladí dnes řeší, jestli chtějí jenom vydělávat peníze nebo také dělat něco pro dobrou věc. A u nás mohou dosáhnout na oboje, bez kompromisu.

Další chlouba?

Měli bychom být také hrdi na naší hlavní surovinu, tedy dřevo, které pochází ze stoprocentně certifikovaného udržitelného lesa. Tato skutečnost svým způsobem mění celý trh. Když vstupujeme do různých zemí, přinášíme s sebou i naší kulturu udržitelného dřeva a jí odpovídající změny.

A do třetice?
Stejně tak jsme si brzy uvědomili, že když zvolíme udržitelnost, nemůžeme ji dodržovat jenom mezi našimi čtyřmi stěnami. Jak už jsem uvedl, jde o naši kulturu a naše zaměstnance. Ale protože jsme takový typ společnosti, musíme zkusit tímto způsobem spolupracovat s našimi zákazníky v celém dodavatelském řetězci. A to je významný zvrat v udržitelnosti, která není jenom o snížení obsahu CO2 v našem servisním centru, nebo ve dřevě, které nakupujeme. Je to o setkání s našimi zákazníky, tedy další částí dodavatelského řetězce, a vzájemné domluvě na tom, jak můžeme věci dělat jinak. Příkladem mohou být naše řešení pro spolupráci v oblasti dopravy, která se týkají třeba snížení prázdných mílí nebo nedostatku řidičů.

Na jaké problémy přitom narážíte? Musíte překonávat nějaké překážky nebo nechuť některých firem spolupracovat?

Možná v začátcích, kolem roku 2010, ale teď už ne. Upřímně řečeno, dnes je to svět příležitostí a ne svět překážek. Ale vzpomínám si, že zhruba před pěti lety některé společnosti i regiony tvrdily, že tato problematika se jich netýká. Když něco takové slyším, říkám: Počkejte dva roky. A potom se vždy věci pohnou kupředu. Trend udržitelnosti je prostě nezastavitelný. Ať už je to OSN, politici, velké korporace nebo obyčejní lidé, všichni chtějí přidat ruku k dílu.

Nenarážíte na potíže s legislativou?

Setkáváme se s nedostatkem dobré legislativy, ale ne s legislativou, která by byla proti tomuto vývoji. Dám vám příklad. Náš byznys je založen na opětovném použití. Historicky přitom bylo nakládání s odpady chápáno jedním jednoduchým způsobem, a to recyklací. Veškerá legislativa v různých zemích byla připravena na její podporu. A ta dnes po celé Evropě zažívá obrovský boom, což je v naprostém pořádku. Ale může být i něco lepšího. Tím je koncept cirkulární ekonomiky. Ovšem legislativa na to není zcela připravena. Ta evropská, která se týká cirkulární ekonomiky, je o něco lepší. V některých zemích ale docházelo ke svým způsobem směšným situacím. Když jsme přišli s naším modelem opětovného použití a v daném místě byla legislativa nastavena na recyklaci, byli jsme v principu povinni hradit recyklační poplatky za něco, co jsme vlastně nedělali. Čekala nás náročná setkání s místními úřady a složité vysvětlování našeho byznysového modelu. Přijímaly to s obtížemi, protože šlo o daně, kterých se nechtěly vzdát. Jistě, existuje určitý nesoulad mezi úrovní vyspělosti některých firem, vizionářskými iniciativami typu cirkulární ekonomika a legislativou. Ale cirkulární ekonomice skutečně nestojí v cestě nic, co by ji zcela blokovalo.

V současné době si asi nikdo nemůže dovolit dělat překážky vývoji, který má tak širokou podporu.

Jsme přirozeně součástí vyspělejších dodavatelských řetězců. Pokud ovšem vstoupíme do těch, které jsou na nižším stupni vývoje, na určité bariéry narážíme. Podle mého názoru je to ale spíše o nedostatečné infrastruktuře, která nefunguje efektivně. A pokud se dodavatelský řetězec dostane na vyšší úroveň, případné bariéry mizí.

Můžete z pohledu udržitelnosti srovnat Evropu a Spojené státy?

Evropa je v tomto směru absolutní lídr. Ale v USA se také dějí velké věci a tamní společnosti berou udržitelnost velice vážně. Byl jsem před časem v Michiganu na konferenci Udržitelné značky. Každá americká firma tam dala všem na vědomí, že její program udržitelnosti bude ještě silnější, než dosud. Samozřejmě vnímají, že Evropa je v tomto ohledu mnohem dál. Ovšem americká politika je liberálnější a legislativa proto není tak přísná, jako jinde na světě. Ale soukromý sektor je také velice aktivní a má velké ambice.

Jsou nějaké patrné rozdíly i v rámci Evropy?

V čele udržitelného vývoje jsou určitě státy, jako je třeba Německo, Velká Británie nebo skandinávské země. Ale rychlý pokrok probíhá všude. A Česká republika není výjimkou. Udržitelnost už několik let není ani tak korporátní klišé, jako spíše něco hmatatelného. Jde o změnu myšlení a chování, která má všeobecnou podporu, hlavně u lidí. Práce pro firmu nestojí jenom na penězích, ale jde více o její smysl a cíl. A to vše je stále důležitější jak na úrovni výrobců, tak i obchodníků a zákazníků. Jejich plné uvědomování si výhod spojených s opětovným použitím a recyklací, tedy základu našeho byznysového modelu. A udržitelnost už dávno není něco výjimečného, pro celou řadu firem je to zcela zásadní součást jejich podnikání.

Podobně jako například u category managementu, je také u udržitelnosti určitě nezbytná úzká spolupráce založená na důvěře, otevřenosti i sdílení know-how, důležitých informací a údajů.

Přesně tak. Když jsme začínali s naším byznysovým modelem, hlavním faktorem bylo získání důvěry. Nám ale přitom po celou dobu nahrává to, že jsme neutrálním hráčem. Mnohem obtížněji se určitě domluví a navzájem se otevřou dva konkurenti. My jsme aktivní v koordinaci trhu dlouhou dobu a stále je pro nás zásadní naše neutralita. Ta nám, doufám, pomůže i v rámci našeho digitálního projektu.

 

Juan José Freijo, global head of sustainability, CHEP, Brambles

Juan José Freijo působí jako globální ředitel pro udržitelnost společnosti Brambles, mateřské firmy společnosti CHEP. Má celosvětovou odpovědnost za vymezení a uplatňování strategie udržitelného rozvoje společnosti, která je založena na byznys modelu cirkulární ekonomiky a kontinuálním opětovném využívání zdrojů. Vede také globální tým zaměřený na programy snížení dopadů firmy na životní prostředí a rozvoj udržitelných řešení pro zákazníky. Do společnosti Brambles nastoupil v roce 2005 a od roku 2010 působí v agendě udržitelnosti. Na letošním Retail Summitu vystoupil jako key note speaker sekce Udržitelnost.

 

CHEP CZ

CHEP CZ je v České republice oficiálně jediná firma, jejímž předmětem podnikání je paletový pooling, tedy pronájem palet v rámci sdíleného paletového fondu. Ten celosvětově tvoří zhruba 600 milionů přepravních jednotek ve více než 60 zemích. Generálním ředitelem CHEP CZ je od roku 2015 Jan Kočárek. Více informací na: www.chep.com/cz.

 

Petr Hříbal, petr.hribal@atoz.cz

Iva Werbynská, iva.werbynska@atoz.cz

Související články:

Bohumila Bennette jmenována generální ředitelkou CHEP pro střední Evropu Frederic Rotrou je novým country leadem firmy CHEP pro ČR Cukr na modrých paletách CHEP. Tereos TTD tak expeduje 50 tisíc tun za rok

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.8k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.5k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok