logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Miloš Toman: Stabilní prodejna

2. dubna 2019
Blog 0
1790
Miloš Toman: Stabilní prodejna

„Máte nějakou představu, jak do své prodejny dostat víc zákazníků?“ Obchodník se nenechá zaskočit: „Nabídnu jim hodně akčních slev.“ Na otázku, jak potom posílí jejich věrnost, také zná odpověď: „Budu jim dál nabízet hodně akčních slev.“ A co když supermarket za rohem půjde stejnou cestou? „Tak přidám ještě víc akcí!“

Často se mluví o tom, že slevové akce jsou pastí, do které obchodníci upadli a z níž se teď nemohou dostat. Nabízí se obrázek mouchy uvězněné a bzučící v lahvi, kam ji přilákal sladký sirup. Jsme však opravdu tak bezmocní, jak se to občas podává? Akce nejsou žádné chobotnice ani mucholapky. Jestliže se z té pasti nemůžeme vymotat, je to proto, že je považujeme za jediný nástroj k podpoře prodeje.

V obchodě vždy fungovaly – a dnes tomu není jinak – dva důležité faktory. Na jedné straně je to zboží (sortiment, kvalita, cena), na druhé psychologie prodeje a působení na zákazníky. To jsou dvě nohy, na nichž stojí celý obchod. Jestliže se věnujeme jen jedné, sice ji posílíme, ale potřebnou stabilitu nezískáme. Jenže právě to se dnes ve většině tradičních prodejen děje. Veškerá pozornost se upírá jen na zboží a jeho cenu.

Proč je to nevýhodné? Především z toho důvodu, že když pracujeme pouze s cenou, je jedinou možností, jak zaujmout zákazníka, ji ještě snížit. A příští týden zase o něco dolů… Naproti tomu takzvané „značkové“ zboží nebo prodejny dosahují vysoké marže a zákazníkům jejich vysoké ceny nevadí. Přitom se říká, že ta samá trička, která koupíme jednou za stovku v diskontu a podruhé za pět tisíc ve značkovém obchodě, se šijí v jedné továrně a liší se jen nášivkou. V samotném zboží ani v jeho ceně to tedy není. Jde o schopnost působit na zákazníka.

Rozšířený názor říká, že to jsou jen nekalé triky. Opravdu je něco špatného na tom, když se na nakupující usmíváme, povídáme si s nimi, pomůžeme jim s výběrem? Každému se líbí, že je středem pozornosti, že mu někdo projevuje úctu a dává mu najevo, jak si ho váží. A že to obchodníkovi přinese větší výdělek? Vztah má být vyrovnaný, a tak si zákazník odnáší domů dobrý pocit a za něj nechává v prodejně své peníze. Spokojenost je na obou stranách.

Jestliže se neustále připomíná význam věrného zákazníka, pak to není náhodou. V podstatě je totiž možné přimět nakupující k opakovaným návštěvám dvěma způsoby. Tím prvním je nejnižší cena při stejné kvalitě a výběru zboží. Což je u tradičního obchodníka téměř nemožné. Druhým způsobem je vyvolat při každé návštěvě v zákazníkovi dobrý pocit. Ten pak působí téměř návykově a přiměje ho přijít si co nejdříve pro jeho další dávku. To zase moc neumí řetězce. Zdálo by se tedy, že je naprosto zřejmé, kudy by se měl tradiční obchodník ubírat. V praxi to bohužel vypadá jinak.

„Já dělám v oboru čtyřicet let, mně nebudete nic povídat!“ Tento způsob myšlení je příčinou, proč se mnozí obchodníci připravují o výdělek neustálým slevováním, místo aby hledali nové způsoby, jak působit na zákazníky. Přitom příklady tu jsou, jen kdyby je chtěli vidět. Proč dnes Lidl válcuje konkurenci? Změnilo se nějak podstatně jeho zboží nebo ceny? Vůbec ne. Čeho si v současnosti zákazník nejvíc všimne, jsou pokladní, které ho s úsměvem pozdraví a příjemně s ním mluví.

Dokud se tedy tradiční obchodník pevně nerozkročí na obou nohou a vedle zboží se nezačne zajímat i o psychologické působení na zákazníka, bude pro velkou konkurenci snadným soupeřem. Stačí, když řetězce nasadí ještě nižší cenu. Přitom blízkost k zákazníkovi, komunikace s ním z očí do očí vždy byla výhodou tradičního obchodu. A nijak neztratila na síle. Není tedy důvod, proč se k ní opět nevrátit a nevyužívat ji na sto procent.

Miloš Toman

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required