logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • V otevřeném dopise ministrovi zdravotnictví Janu Blatnému upozorňuje Asociace českého tradičního...
  • Novou seniorní marketingovou manažerkou značky Mattoni, tradiční značky minerální vody z...
  • V souvislosti se změnami spojenými s odchodem Velké Británie z Evropské unie se na přechodné...
  • Pivovary Staropramen mají od ledna nové vedení. Řízení společnosti převzal Teo Ćendo, který...

Zboží&Prodej 5/2019: Daří se neslazeným a funkčním nápojům

23. května 2019
Publicistika 0
1234
Zboží&Prodej 5/2019: Daří se neslazeným a funkčním nápojům

Dlouhé léto a vysoké teploty prodlužují sezonu nealko nápojů. Zatímco jim kralují stolní a m         inerální vody, spotřebitelé mají stále větší chuť a ochotu zkoušet nové příchutě. Více se zajímají i o prémiové a zdravé produkty.

Průměrná tuzemská domácnost v minulém roce koupila 432 litrů nealko nápojů a utratila za ně přes 3660 Kč. Na nákup se vydala jednou za pět dnů a jeden nákup obsahoval šest litrů nealkoholických nápojů. „Domácnosti využívaly promoce. Na akční nákupy směřovaly tři pětiny z celkových výdajů určených ke koupi studených nealkoholických nápojů. V porovnání s rychloobrátkovým zbožím jsou privátní značky zastoupeny podprůměrně, výdaje na ně celkem činily 13 procent,“ prozrazuje Hana Paděrová, konzultantka společnosti GfK Czech.

Minerální vody se kupují v akci

K největším segmentům z hlediska spotřebitelských výdajů patří balené vody. Následují sycené nealkoholické nápoje a ovocné nápoje včetně džusů. Ochucené i neochucené vody nakoupilo v minulém roce 95 % domácností. „O něco oblíbenější, i přes vyšší průměrnou cenu, jsou balené minerální vody, které koupilo devět z deseti českých domácností. Téměř dvě třetiny výdajů směřovaly na nákup minerálních vod v akci. Podíl akčních nákupů na trhu ostatních balených vod patří naopak k nejnižším,“ sděluje Hana Paděrová. Minerálky Češi kupují téměř dvakrát měsíčně a ostatní balené vody přibližně jednou měsíčně. V rámci stolních vod jsou velmi důležité privátní značky. Měřeno spotřebitelskými výdaji představují takřka dvě pětiny trhu.

Hned 9 z 10 českých domácností nakoupilo sycené nealkoholické nápoje. Nejvíce se prodávají kolové nápoje, které si alespoň jednou v roce 2018 přineslo domů více než 80 % domácností. Průměrně je spotřebitelé zakoupili dvakrát do měsíce. Limonády nakupovaly takřka dvě třetiny a toniky přibližně čtvrtina českých domácností. Podle Hany Paděrové se limonády vkládají do nákupního košíku jednou měsíčně a toniky dokonce o něco méně než jednou za dva měsíce. Privátní značky jsou nejsilnější v limonádách, a to s podílem více než pětiny spotřebitelských výdajů, u kolových nápojů jsou naopak nejslabší, dosahují méně než 5 % trhu.

Džusům sluší privátní značky

I džusy a ovocné nápoje nakupuje takřka 9 z 10 českých domácností. Do kategorie patří jak džusy, tak nektary a ovocné nápoje s menším podílem ovocné složky. Z hlediska spotřebitelských výdajů je nejdůležitější segment ovocných džusů s více než 40% podílem na kategorii. Čtvrtina výdajů za džusy směřuje na nákup privátních značek. U ovocných nápojů s menším podílem ovocné složky představují privátky 6 % z celkových výdajů na kategorii. Sirupy nakoupily v roce 2018 více než tři čtvrtiny českých domácností s průměrnou frekvencí jednou za měsíc. „U sirupů nakupující dávají přednost těm značkovým. Privátní výrobky představují méně než 15procentní podíl na výdajích,“ vypočítává Hana Paděrová. Ledové čaje kupuje třetina domácností v průměru jednou za čtvrt roku. Energetické nápoje kupuje jen o něco méně kupujících, ale podstatně častěji, a to třikrát za čtvrtletí.

Nákupy studených nealkoholických nápojů jsou sezonně značně ovlivněné. „Obdobím největších nákupů v kategorii vod, ať už stolních nebo minerálních, je léto. Kolové nápoje, džusy i nektary nakupujeme v největší míře v období vánočních a novoročních svátků,“ dodává Hana Paděrová. Nejdůležitějším místem nákupu nealko nápojů jsou hypermarkety, kam směřuje více než třetina spotřebitelských výdajů. V diskontech končí čtvrtina a v supermarketech více než pětina z celkových výdajů.

Sezona začíná již na jaře

Loňský rok byl podle meteorologů kvůli vedru i suchu extrémní. To se pozitivně projevilo na spotřebě nealko nápojů ve všech segmentech. „Sezona byla velmi dlouhá, nejteplejšími měsíci byly duben, následně květen a srpen. V těchto měsících jsme zaznamenali meziroční nárůsty spotřeby až o 20 procent,“ prozrazuje Petr Komberec, sales director gastro společnosti Kofola ČeskoSlovensko. Z pohledu společnosti Karlovarské minerální vody byla sezona prodloužena zejména na jaře. „V roce 2018 jsme dosáhli růstu ve všech segmentech nealkoholických nápojů, zejména pokud jde o přírodní vody, kterým se i v rámci celého českého trhu dařilo nejvíce,“ uvádí ředitel pro strategický marketing Ondřej Postránský. Značka Jumex zaregistrovala zvýšenou poptávku jak v sortimentu 100% džusů, tak i nektarů a ovocných nápojů. Největší zájem přitom zákazníci projevili o speciální termo izolační lahve stay cool, které udrží nápoj dlouho vychlazený a připravený ke konzumaci.

A protože spotřebitelé pociťovali vyšší potřebu pitného režimu, což se výrazně projevilo i na dynamičtějších růstových měsíčních trendech po celý rok, rostly všechny segmenty v kategorii nealko, a to včetně energetických nápojů. „Zaznamenali jsme 20procentní nárůst této kategorie a z nabídky se nejvíce dařilo produktu Big Shock Original v půllitrovém balení,“ informuje Petra Dlouhá, marketingová ředitelka společnosti Al-Namura. Také společnost Makro Cash & Carry ČR registrovala největší meziroční růst v prodejích segmentu energetické nápoje, a potom také u limonád a neochucených vod. Nárůsty prodejů hlásí i celý segment produktů SodaStream, tedy nejen zvýšené prodeje jejich výrobníků, ale i příchutí, a především výměny potravinářského plynu CO2.

Kategorie se posouvá k prémiovým a zdravým produktům

Trh s nealkoholickými nápoji je hodně závislý na počasí a zároveň je do jisté míry i o inovacích. „V roce 2018 přišli všichni velcí výrobci s novými příchutěmi a novými variantami ve všech nealko segmentech. Celkově se kategorie pomalu posouvá k více prémiovým a dražším výrobkům a přiklání se ke zdravějšímu životnímu stylu. Výrobci se tudíž snaží přicházet z různými příchutěmi s minimálním obsahem cukru nebo rovnou zero variantami,“ dokládá Romana Nýdrle, head of corporate communications společnosti Makro Cash & Carry ČR. I podle Petry Dlouhé roste poptávka po nápojích bez nebo se sníženým obsahem cukru. „Tento fakt bude čím dál více sílit do budoucna. Lépe se budou prodávat vitaminové vody, kokosové vody, detox vody a podobně,“ podotýká. Český trh se skutečně vyvíjí, a to především ve vzrůstající spotřebě neslazených nápojů. „Ať už jsou to pouze sycené či perlivé nápoje nebo například obyčejná voda z kohoutku. Také zákazníci čím dál více vnímají složení samostatných výrobků a více preferují příchutě a šťávy bez umělých sladidel nebo konzervantů s co největším podílem ovocné složky a jsou ochotni si za ni i připlatit,“ hodnotí Michal Panis, manažer značky SodaStream v ČR. Totéž platí i o samotném obalu sirupů, kde zákazníci čím dál více preferují skleněný obal namísto plastu.

Spotřebitelé jsou ochotni testovat nové chutě

Zjevným trendem posledních let je růst prodeje i takzvaných funkčních vod, tedy nealko nápojů s konkrétní přidanou hodnotou pro spotřebitele. „Proto jsme do našeho sortimentu zahrnuli dvě tradiční značky funkčních vod – Gemerku, přírodní minerální vodu obohacenou nejen hořčíkem, ale i vápníkem, a silně zásaditou minerální vodu Fatra,“ popisuje Jiří Štesl, výkonný a obchodní ředitel společnosti St. Nicolaus – trade CZ. V souvislosti s růstem ekonomiky se tak otevírá místo pro jakostní produkty. „Do popředí se kromě ceny dostávají i další ukazatele jako kvalita, původ, zdravý životní styl, šíře sortimentu nebo preference nákupního místa,“ zmiňuje Ondřej Postránský. A Jonáš Mucha, senior marketing manager společnosti Mokate Czech, dodává, že se postupně zvětšuje poptávka po zdravějších alternativách tradičních produktů. Spotřebitelé začínají vnímat nejen množství cukru, ale třeba i použitá sladidla, aromata nebo jiné použité látky.

Český zákazník je navíc rok od roku náročnější, čemuž se musel přizpůsobit i trh s nealko nápoji. „Jumex zákazníkům nabízí prémiové džusy, nektary a ovocné nápoje z Mexika. Prioritou naší značky je přinášet na český trh kvalitní produkty za rozumné ceny. Naši zákazníci oceňují i široký výběr typů balení a příchutí,“ uvádí Tomáš Černohlávek, obchodní zástupce společnosti Mex Trading, výhradního dovozce značky Jumex. Na druhou stranu je spotřebitel směřující do obchodu konzervativní. „Má své dvě až tři značky a jednu či dvě oblíbené příchutě. V sirupech jsou oblíbené lesní směs, malina a jahoda, v limonádách malina a pomeranč, v džusech pomeranč a jablko,“ shrnuje Karel Hrbek, ředitel marketingu společnosti Kofola ČeskoSlovensko. Na rozdíl od doby před pěti lety je však dostupné podstatně širší portfolio chutí a spotřebitelé jsou ochotni je testovat. I díky tomu je v tuzemsku oproti minulosti velmi široká nabídka nejrůznějších nápojů, často napojených na konkrétní fanoušky a komunity. „Již to nejsou dva až tři plošné produktové trendy, ale tak, jak vznikají různé subkulturní, komunitní trendy, se objevují a zase zanikají i různorodé nápoje,“ dodává Karel Hrbek.

Nealko s přidanou hodnotou přináší vyšší marže

Podle Petry Dlouhé by tak v nabídce nápojové sekce neměly letos chybět nápoje se sníženým obsahem cukru, ale stejné chutě. Jistým trendem jsou podle ní i různé kombinace netradičních spojení, jako například limonáda s kávou. „Obecně nealko nápoje s přidanou hodnotou jsou vhodným prodejním artiklem poskytujícím zajímavou variantní nabídky pro spotřebitele a potenciálně i vyšší marži pro obchodníka,“ vysvětluje Jiří Štesl. I proto se podle Ondřeje Krhánka, juniorního projektového a produktového manažera společnosti Vitar, výrobci snaží zákazníkům nabízet co nejširší sortiment nápojů různých objemů i typů balení stejně jako velký výběr příchutí. Ještě na jednu věc upozorňuje Romana Nýdrle: „Kategorie nealko je hodně brandová, tudíž je důležité následovat výrobce v jejich marketingovém plánu a společně nabízet zákazníkům inovativní výrobky, které mohou vidět v různých formách reklamy.“ Zákazníci se tak nebrání různým novinkám, naopak očekávají každý rok nové limitované příchutě, které chtějí vyzkoušet. „Velmi populární jsou například ledové čaje s výtažkem zeleného nebo černého čaje s různou příchutí, které letos nabídneme,“ naznačuje Michal Panis. Podle Tomáše Černohlávka se přitom ale nesmí zapomenout ani na férové ceny.

Objevuje se však i jedna zajímavost. „Jde o trend reagující na určitou nostalgii a potřebu návratu ke kořenům v podobě nejrůznějších řemeslných limonád, sirupů, vracejí se některé zapomenuté značky, jako například i naše Royal Crown Cola. Oblíbené tradiční příchutě a značky se rozšiřují do dalších kategorií, ve kterých se předtím nikdy neobjevovaly – Monster jakožto energy drink se dostává do kategorie vod jako Monster hydro, Red Bull zase do kategorie kol a limonád, Fruttimo jako kombinace vody a džusu,“ konstatuje Karel Hrbek. Každopádně v době tepla musí lidský organismus doplnit i minerální látky. „Proto je ideální nabízet minerální vody. Mattoni navíc nabízí i formát se sportovním uzávěrem, kdy spotřebitel nemusí složitě řešit otevírání a zavírání lahve. Žádané jsou také minerální vody Magnesia a Magnesia Extra, které nabízejí obsah s přírodním hořčíkem známým svými účinky na lepší soustředění,“ uzavírá Ondřej Postránský.

Sortiment se neustále rozšiřuje

V roce 2018 se na trhu objevila řada novinek a míří na něj další. „V loňském roce jsme uvedli  limitovanou letní edici Big Shock by Blakkwood a v letošním roce chystáme opět speciální edici na hudební vlně, tentokrát ve spojení s rádiem Evropa 2, pod názvem Challenge Accepted, ve dvou příchutích,“ prozrazuje Petra Dlouhá. Výraznou proměnou prošla v loňském roce také Royal Crown Cola, která je nově mimo jiné určena gastro trhu. Na celý trh se potom dostala i limitovaná edice Viney Tramín červený a o Vánocích Kofola Mandarinka. „Před několika měsíci jsme na trh uvedli Capri-Sun Fun alarm, který kombinuje chutě citronu, jablka, černého rybízu, višní a jahod. Pro letošní sezonu připravujeme limitovanou edici obalů pro příchutě Pomeranč a Multivitamin,“ sděluje Ondřej Krhánek. A u produktů Capri-Sun v objemu 0,33 litru se objeví nový praktický uzávěr, který usnadní otvírání a manipulaci s nápojem.

Nové příchutě doplňují limitované edice

S rozšířením sortimentu přichází jako každý rok také značka Jumex. „V první řadě se zákazník může těšit na nové příchutě, ve druhé i na novou variantu balení. V loňském roce jsme přinesli na trh nový stoprocentně ovocno-zeleninový džus z řady Unico Fresco s názvem Jugo Verde, který se stal hitem,“ konkretizuje Tomáš Černohlávek. Největší letošní novinkou v případě značky SodaStream je zavedení nové řady, respektive kategorie sirupů, které jsou primárně určeny pro vodu z kohoutku oproti stávajícím příchutím SodaStream a mají speciálně upravenou recepturu pro perlivou vodu. „Nová receptura sirupů obsahuje padesátiprocentní podíl ovocné složky a jsou i mnohem zdravější díky absenci konzervantů a jakýchkoli barviv. Navíc jsou dodávané v elegantních skleněných lahvičkách v pěti příchutích za doporučenou maloobchodní cenu 79 korun,“ reaguje Michal Panis.

Společnost Makro Cash & Carry ČR se navíc dlouhodobě snaží podporovat menší české výrobce a živnostníky, tudíž zařadila do nealko nabídky některé nové výrobky od těchto dodavatelů. Například jde o limonády značky Bohemsca nebo limonády od F. H. Prager. V minulém roce se v případě Mattoni dařilo melounové příchuti, představen byl i Dobrý sirup studený i horký v příchuti Bezinka a Švestka a také nová řada jemně perlivých minerálních vod s obsahem přírodního výtažku z bylinek a květů (tři varianty s příchutí mateřídoušky, meduňky a bezinky). „Pro letošní sezonu chystáme novou netradiční příchuť Mattoni a další limitovanou edici. Mezi naše poslední novinky na českém trhu patří i nová ochucená bezkalorická varianta Pepsi s příchutí limetky,“ shrnuje Ondřej Postránský.

 

Názor odborníka:

„Nesmí chybět chlazené nealko.“

Kategorie nealko nápojů v minulém roce zaznamenala nadprůměrný nárůst prodejů. Způsobeno to bylo nejen pozitivním vývojem ekonomiky a tuzemského trhu obecně, ale také teplým počasím a některými dalšími faktory. Větším procentem pak ještě rostly zejména nápoje umístěné v lednicích a chladicích boxech.

Ondřej Krhánek, juniorní projektový a produktový manažer, Vitar

 

 

Data:

76,9 % spotřebitelů v posledních 12 měsících pilo minerální vody.

Jaké perlivé vody nejčastěji spotřebitelé pijí

Jen perlivé                                13,6 %

Více perlivé                               15,4 %

Stejně perlivé i neperlivé        32,2 %

Více neperlivé                          16,8 %

Jen neperlivé                           21,2 %

Neuvedeno                                 0,7 %

Zdroj: Median, MML-TGI, 18/III–18/IV

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

 

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 5/2019.

Související články:

Zboží&Prodej 5/2020: Nealko zpestřují limitované edice Zboží&Prodej 3/2020: Energetické a sportovní nápoje: Energy proud teče stále dvouciferně Zboží&Prodej 4/2020: Pivo v plechu roste, plast klesá Štěpán Křeček: Lidé přestávají utrácet. Daří se jen prodeji potravin a léků

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.8k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.5k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok