logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Maloobchodní síť prodejen Žabka do svého sortimentu zařadila i volně prodejná léčiva. K dostání...
  • Společnost M2C bude nově spravovat oblast facility managementu, kterou si skupina CPI Property...
  • Vláda na svém pondělním jednání schválila otevření papírnictví a prodejen dětského oblečení i...
  • Řetězec Billa v uplynulých dnech informoval o zachování stávajících benefitů pro zaměstnance a...

Miloš Toman: Jak obyčejný pozdrav zvyšuje prodej

4. června 2019
Blog 0
1266
Miloš Toman: Jak obyčejný pozdrav zvyšuje prodej

Nemám rád, když prodavači nezdraví. Ale ještě víc se mi nelíbí, když na pozdrav ani neodpoví. To už je pak dvojnásobná nezdvořilost. Dnes se mi to stalo hned dvakrát během půl hodiny. Jakmile jsem zaplatit, jako bych přestal existovat a mé „na shledanou“ zaznělo hluše do prázdna. A to je chyba, velká chyba.

Lidé mají své potřeby, jak je odhalil a popsal americký psycholog Maslow. Tou nejdůležitější je potřeba uznání. Každý z nás chce, aby byl vnímán jako jedinečná a vážená osobnost. Dokonce i lidé, kteří upadli až na samé dno společnosti, touží po tom, aby je ostatní neponižovali a chovali se k nim uctivě. Není tedy žádným překvapením, že to samé vyžadují i zákazníci. A pozdrav, nebo dokonce odpověď na pozdrav či rozloučení, jsou naprostým základem.

Nedostane-li se zákazníkovi této samozřejmosti, je dotčen a omezen ve svých potřebách. Že k prodejně, kterou reprezentují nezdvořilí prodavači a prodavačky, necítí zrovna sympatie, je jasné. „Ale oni to tak nevnímají,“ říkají obchodníci. V něčem mají pravdu. Lidská vědomá mysl má příliš omezenou kapacitu, než abychom dlouze uvažovali o pozdravech. Zato podvědomí má času i místa dost, takže omezení důležitých potřeb nepřehlédne. Výsledkem je pocit. Pocit, že v této prodejně se mi nelíbí, že se tu ke mně nechovají správně. A příště zcela podvědomě zamířím do jiného obchodu, o němž mám díky zdvořilosti prodavačů lepší mínění.

V prodejně bychom tedy měli vědět, kdy začíná a končí nákup každého jednotlivého zákazníka. Začíná tehdy, když s námi naváže oční kontakt nebo pozdraví (i když jako první rozhodně zdravit nemusí). Ne dříve. Zdravit zákazníka, který je skloněný nad vitrínou a vybírá si, je nevhodné, stejně jako se ho hned ptát, co si přeje. Na druhé straně končí nákup odchodem zákazníka a rozloučením. Ne dříve. Pokud chce prodavačka pokračovat v rozhovoru s kolegyní nebo se věnovat dalšímu zákazníkovi, musí nejdříve říct „na shledanou“, ne se beze slova otočit k nakupujícímu zády.

Námitka, že na to není v plné prodejně čas, je směšná. Zkuste si stoupnout, jak dlouho trvá „dobrý den“. Na každého zákazníka spotřebujete navíc asi 2 vteřiny. To opravdu plynulost obsluhy nenaruší. A to bych raději ještě vteřinu přidal na závěrečné přání „a přijďte nás zase brzy navštívit“.  Někdo tu frázi považuje za zastaralou nebo hloupou, ale ona se usadí v podvědomí nakupujícího stejně jako dobrý pocit ze zdvořilosti. A zákazník zase brzy přijde.

Řada podnikatelů sice uznává, že na tom něco je a že zdvořilost má i vliv na jejich výši prodeje, jenže si hned povzdychnou, že musí prodávat jen s takovými lidmi, kteří jim na trhu práce zbyli. A ti že jsou kolikrát se zdvořilostí na štíru. Je to sice skutečností, ale faktem také je, že každého člověka naučíte přinejmenším řádně zdravit, když mu řeknete, co od něj požadujete, a dohlédnete na to. Důvodem, proč se prodavači nechovají tak, jak by bylo zapotřebí, tedy není jejich úroveň, ale nedostatečná aktivita majitelů prodejen. Chcete-li tedy zdvořilost svých zaměstnanců zlepšit, musíte je to naučit. Nejlépe vlastním příkladem.

Související články:

Miloš Toman: Tak zase za rok? Miloš Toman: Kdo je teď vaší konkurencí?

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.9k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.6k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok