logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Maloobchodní síť prodejen Žabka do svého sortimentu zařadila i volně prodejná léčiva. K dostání...
  • Společnost M2C bude nově spravovat oblast facility managementu, kterou si skupina CPI Property...
  • Vláda na svém pondělním jednání schválila otevření papírnictví a prodejen dětského oblečení i...
  • Řetězec Billa v uplynulých dnech informoval o zachování stávajících benefitů pro zaměstnance a...

Miloš Toman: Zákazníci nakupují čichem

25. června 2019
Blog 0
1159
Miloš Toman: Zákazníci nakupují čichem

Když jsem jako dítě chodíval nakupovat do mlékárny, byly tam cítit sýry. Hodně. To hutné aroma mě udeřilo do nosu už při vstupu a když jsem musel vystát tehdy běžnou půlhodinovou frontu, vypotácel jsem se ven napůl udušený. Poslední dobou si ale říkám, že bych raději snášel ten těžký sýrový pach, než nakupovat v prodejně, kde není cítit vůbec nic.

Čich je náš nejstarší a také nejrychlejší smysl. Než se rozum rozkouká, jsme už rozhodnuti na základě toho, co cítíme. Rychlosti čichové reakce se dá v prodeji dobře využít. A také využívá. Jestliže například ve fastfoodu cítíme smažené hranolky, pak to není způsobeno pokaženou ventilací, ale právě naopak – vůně je do klimatizace záměrně přidávána. Jak uvádí Martin Lindstrom v knize Nákupologie, stačí nasát vzduch a zákazník si místo plánovaného malého hamburgeru objedná Big Mac a dvojité hranolky k tomu.

Funguje to samozřejmě i v potravinářských obchodech. Výzkumy prokázaly, že pokud prodejnu provoníte vůní čerstvého pečiva, vzroste prodej. Nenakupuje se však jen víc chleba a rohlíků, ale také ostatních potravin. Podobně působí vůně kávy a masa či uzenin, nejlépe grilovaných.

Že to funguje, mohu potvrdit i z praxe. Majitel samoobsluhy, třebaže jsem ho od toho zrazoval, zrušil pekárnu umístěnou na prodejní ploše. Takřka ihned se to projevilo na poklesu tržeb. Obchodnice na venkově se zase zařídila podle mého doporučení a v prodejně začala ohřívat uzeniny. Ne na prodej, ale kvůli vůni. Prodala jich pak podstatně víc.

Není to nijak obtížné. Vůni čerstvého pečiva mohou zajistit zařízení pro rozpékání a dopékání. Nemusí mít velkou kapacitu, nejde tu zásobování prodejny, ale šíření vůně. Mletou kávu stačí někde rozprostřít nebo ji vařit v otevřené nádobě. Samozřejmě jen kvůli aromatu, ne na prodej. Stejně se dá naložit i s uzeninami. Pokud nemáte rozhlehlou prodejnu, je ale lepší vsadit jen na jednu vůni, aby se mezi sebou navzájem nepřebíjely.

V intuitivním marketingu používám zásadu, že nejvíce nakupuje zákazník, kterému tečou sliny. A právě o to se svůdná vůně potravin, kterou prodejnu prosytíte, postará. Jde o opatření snadné, nikterak nákladné, ale s překvapující účinností. Vyzkoušejte a uvidíte.

Miloš Toman

Související články:

Miloš Toman: Naučte prodavače stavět katedrály Zboží&Prodej 3/2020: Praní jede na tekuté vlně Zboží&Prodej 8/2020: Teplý pult pomáhá zvyšovat obrat Miloš Toman: Tak zase za rok?

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.9k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.6k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok