logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Maloobchodní síť prodejen Žabka do svého sortimentu zařadila i volně prodejná léčiva. K dostání...
  • Společnost M2C bude nově spravovat oblast facility managementu, kterou si skupina CPI Property...
  • Vláda na svém pondělním jednání schválila otevření papírnictví a prodejen dětského oblečení i...
  • Řetězec Billa v uplynulých dnech informoval o zachování stávajících benefitů pro zaměstnance a...

Miloš Toman: Jestliže se prodavači chovají špatně, může za to obchodník

27. srpna 2019
Blog 0
1614
Miloš Toman: Jestliže se prodavači chovají špatně, může za to obchodník

Moje známá byla o prázdninách v Polsku. Když jsme se potkali a přišla řeč na nakupování, nadšeně mi líčila, jaké jsou tam ochotné a milé prodavačky. Zvlášť prý ve srovnání se situací u nás. O cenách nebo zboží se ani nezmínila. Ty ji v paměti neuvízly. Zato chování prodavačů ano.

Psychologové vědí, že materiální potřeby pro nás nejsou tak důležité jako potřeba uznání. Žijeme mezi lidmi, a proto nám velmi záleží na tom, jak nás tito lidé vnímají a nakolik nám projevují úctu a dávají signál, že patříme mezi ně. Proto také na každého zákazníka zapůsobí víc vlídný úsměv prodavačky než padesátiprocentní sleva.

Někteří obchodníci, a není jich málo, ovšem říkají, že lidi jdou jen po penězích. Ano, nahlas možná říkají, že milují nízké ceny. Stejně jako zaměstnanci tvrdí, že nejdůležitější je výše mzdy. Jenže pak se udělá anonymní průzkum a ukáže se, že většina má na prvním místě hodnot smysluplnou práci a dostatek uznání od nadřízených, kdežto mzda je až na třetí příčce.

Toto zjištění pro nás může být i návodem, jak situaci v našich prodejnách změnit. Nemyslím si totiž, že polské prodavačky a prodavači mají oproti těm tuzemským nějakou extra dávku radosti ze života. Ale podnikatelé si tam hledí všeho, co prospívá obchodu. A jestliže se personál neusmívá a chová špatně, může za to v první řadě obchodník, ne oni.

Někdy mám pocit, jako by prodavači byli považováni za zvláštní kategorii zaměstnanců, se kterou není potřeba pracovat, motivovat ji, povzbuzovat. Ale tak to samozřejmě není. Jsou stejní jako jiní lidé. Proto také potřebují, aby s nimi majitel či majitelka prodejny mluvili o smyslu jejich práce. Jinak se smrskne jen na podávání zboží a výši výplaty.

Především jsou však prodavači, kteří ve své činnosti vidí jen vydělávání peněz, pomalejší, unavenější, nevrlejší než ti, kteří si uvědomují smysl své práce. Je to podobná situace, jako by jim scházely potřebné vitamíny. Stejné je to i s hodnocením práce. Řekli jsme si, jak důležité je pro každého z nás uznání.

Řada majitelů prodejen si však myslí, že to zařídí mzda. Vůbec ne, tu zaměstnanci považují za automatický nárok. Ale chtějí slyšet, že pracují dobře, pokud to tak opravdu je. A to ne jednou měsíčně, ne jednou ročně, ale každodenně. Povzbuzováním a pochvalami roste výkonnost a prodavačky či prodavači se přitom cítí méně unavení. Zkrátka jako když jim dodáte vitamínový elixír.

To ovšem znamená trávit na prodejně víc času, než je zapotřebí jen ke zjištění, jestli se mají přiobjednat rohlíky. Každý zaměstnanec chce, aby ho nadřízený viděl, když něco dělá dobře. Známý poradce Ken Blanchard, autor mnoha knih o managementu, napsal: „Přistihujte lidi, když něco dělají dobře!“ Nesnažte se je tedy dopadnout, když udělají chybu, ale právě naopak. K tomu je ovšem zapotřebí trávit s nimi víc času. Z kanceláře jejich dobrou práci neuvidíte a neoceníte.

A proč to všechno dělat? Jde o věrnost. Jestliže si zákazník zapamatuje chování prodavačů, ale ceny a konkrétní zboží mu vypadnou z hlavy, pak je jasně vidět, co ho přiměje, aby k vám příště přišel zase. Potřeba uznání ho přitáhne tam, kde ji poskytují. Tak jako se vosy rojí kolem sladkého, tak se zákazníci stahují tam, kde jsou k nim vstřícní, pozorní a usmívají se na ně.

Miloš Toman

Související články:

Miloš Toman: Naučte prodavače stavět katedrály Miloš Toman: Co obchodník, to vydavatel Miloš Toman: Co se může porouchat Miloš Toman: Na co se připravit a co nepočká

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.9k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.6k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok