logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Maloobchodní síť prodejen Žabka do svého sortimentu zařadila i volně prodejná léčiva. K dostání...
  • Společnost M2C bude nově spravovat oblast facility managementu, kterou si skupina CPI Property...
  • Vláda na svém pondělním jednání schválila otevření papírnictví a prodejen dětského oblečení i...
  • Řetězec Billa v uplynulých dnech informoval o zachování stávajících benefitů pro zaměstnance a...

Miloš Toman: Nedovolte zaměstnancům, aby se nudili

17. září 2019
Blog 0
1315
Miloš Toman: Nedovolte zaměstnancům, aby se nudili

Nedávno jsem si na Facebooku přečetl dotaz majitele prodejny, jestli má prodavačkám povolit bavit se s mobilem, když je všechna práce udělána a uvnitř není žádný zákazník. Názory na to byly velmi různé. Od rady, aby jim povolil všechno, co chtějí, protože nejsou lidi, až po volání po tvrdém režimu. Většina se ale shodla na povolení mobilu, pokud v prodejně nejsou zákazníci. Nejde však jen o mobil v rukou prodavaček. Ten je pouze špičkou pověstného ledovce.

Tím prvním, co v takových případech trpí, je dojem zákazníka. Všichni dobře víme, jak na nás působí, když v prázdném krámě prodavačka líně zvedá oči od mobilu. V tu chvíli máme pocit, že jsme tu přebyteční a obtěžujeme. Navíc naše podvědomí dostává signál, že tahle prodejna asi za moc nestojí, když tu prodavači mají čas lelkovat. Povolení bavit se mobilem jen v nepřítomnosti zákazníků na tom nic nezmění. I když ho bleskurychle odloží, nakupující si toho všimne.

Pak je tu také otázka, jestli je vůbec někdy v prodejně všechna práce udělána. Navštěvuji prodejny, kde se prodavačky vesele baví za upatlanou vitrínou, hledí do mobilu nedaleko od košů na pečivo, jejichž dno pokrývají závěje drobků. A nemluvím o rozházeném zboží v regálech a cenovkách nakřivo. „Ale to nám dělají zákazníci!“ brání se prodavačky. Jistě. Stejně jako špiní podlahu. Měli bychom si tedy přát, aby do prodejny nepřišla ani noha, abychom si ušetřili práci?

Ve filmu Zakladatel o vzniku řetězce McDonald’s říká Ray Kroc svým zaměstnancům: “Máš čas se opírat, máš čas na úklid!“ V prodejně nikdy není hotovo. Nikdy se nemůžete postavit uprostřed ní a říct si, že už není co dělat a všechno je dokonalé. Ale to ví většinou jen majitelé, prodavači málokdy. Ti naopak přemýšlejí, jak si vyšetřit nějaký čas na mobil.

Nejsem nelida a nevidím důvod, proč prodavačům zakazovat vzít telefon, když v prodejně nejsou zákazníci. V těchto případech však nejde o hovory, ale o trávení času na sociálních sítích, návštěvy e-shopů nebo surfování po internetu. A to je špatné proto, že zaměstnanci začnou dříve nebo později přemýšlet, jak si tyto příjemné chvilky prodloužit. Zanedbávat práci, zákazníkům dávat najevo, že tu nejsou vítáni, a obsluhovat je tak, aby byli co nejdříve venku.

Zákazy nepomohou. Zaměstnanci se cítí ukřivdění a vylévají si to na nakupujících. Někteří jsou dokonce schopní na oplátku nenápadně sabotovat práci. Bývá z toho víc škody než užitku. Řešením je zapojení prodavaček a prodavačů do fungování prodejny. Pokud jim dáte zodpovědnost a budete pravidelně hodnotit, jak se jí zhostili, využijí čas mnohem efektivněji. Je však zapotřebí přesně specifikovat, co od nich očekáváte. Písemně. Vágní požadavek, aby ve svěřeném úseku byl pořádek, ještě ke všemu sdělený jen ústně, vede k reakcím typu „Já myslela, že…“.

Samozřejmě je zapotřebí zpětná vazba. Nejlépe pozitivní, tedy pochvala či ocenění toho, co je v pořádku. Nelze samozřejmě zavírat oči před nedostatky, ale pozitivních hodnocení by mělo být víc. A můžete je samozřejmě také spojit s prémiemi. Odpovědnost za svěřený úsek má ještě jeden kladný efekt. Zaměstnanci vyhledávají, co je příjemné. Když se nudí, zpříjemňují si čas mobilem. Když mají náplň práce, která jim přinese pozitivní ocenění jejich aktivity, nenudí se. Potřeba uznání je silnější než touha po zábavě.

A pokud je opravdu všechno uděláno, v prodejně je po většinu doby prázdno a prodavači se nudí, pak to není problém mobilu, ale marketingu a péče o věrné zákazníky. A to už je zase vaše práce.

Miloš Toman

Související články:

Miloš Toman: Naučte prodavače stavět katedrály Jan Sůra, předseda představenstva a ředitel, Tempo, obchodní družstvo: Jdeme s kůží na trh Miloš Toman: Tak zase za rok? Miloš Toman: Na co se připravit a co nepočká

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.9k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.6k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok