
Ačkoli nikdy nebyla milovnicí obchodních center, díky studijnímu programu CEMS potkala firmu Unibail-Rodamco a na byznysu komerčních nemovitostí ji cosi zaujalo. To cosi pod hlavičkou Unibail-Rodamco-Westfield pomáhá rozvíjet už sedm let. Stihla u nich pracovat ve třech zemích, vést Centrum Černý Most a podílet se na restrukturalizaci Aupark centra v Bratislavě. A už čtyři roky má na starost strategické řízení portfolia společnosti na českém a slovenském trhu.
Komplexnost, dynamika, charakter „malé firmy s velkou kapitalizací“, plochá struktura i mezinárodní příležitosti – to všechno stálo na začátku za rozhodnutím do firmy vstoupit.
Orientaci na cíl a výkon, to, co ji stále hnalo a žene dopředu, si ale zřejmě nese už od dětství, z prostředí vrcholového tenisu. Na vysoké škole si pak přivydělávala prací v cateringu, vyzkoušela si práci v PR a produkci eventů pro několik agentur. Studovala v Praze, Vídni a ve Spojených státech, nějakou dobu pracovala pro společnost Procter & Gamble.
Každá zkušenost ji posouvala dál, ze všech situací si dokázala vzít poučení. „Možná jsem měla štěstí, ale co jsem se naučila tehdy, mě provází dodnes. Když je člověk pracovitý, o věcech přemýšlí, přichází s novými podněty a odvádí opravdu dobrou práci, víc, než se od něj očekává, firma to ocení. Moje snaha dělat věci nejlíp, jak dovedu, byla odměněna tím, že se mnou ostatní chtěli pracovat a nadřízení se nebáli mi dávat více zodpovědnosti,“ vzpomíná na začátky pracovní kariéry Karolina Šustrová.
Rychlý kariérní růst
Tím nejdůležitějším milníkem pro ni bylo studium mezinárodního magisterského studia CEMS. To jí zásadně rozšířilo rozhledy, poznala spoustu schopných a inspirativních lidí, nakoukla do prostředí velkých firem i tehdejší start-upové scény. A někde tam se začala výrazně formovat kariérní ambice a zároveň chuť si vyzkoušet mezinárodní prostředí. Kariérní stoupání bylo ve společnosti Unibail-Rodamco poměrně rychlé. Během roku si vyzkoušela tři pozice v různých zemích a její cesta pak rychle vedla na pozici ředitelky Centra Černý Most v Praze. Zanedlouho potom se vydala na roční misi do Bratislavy, to jí bylo 27 let. V týmu byla nejmladší, situace vyžadovala krizové řízení, bylo třeba restrukturalizovat tým a vytvořit novou strategii. Nebylo to lehké, ale kolegy v týmu si jednoznačně získala svým zápalem pro práci, respektem k ostatním, upřímností i pokorou, se kterou k práci přistupuje dodnes. Už tehdy věděla, že to není mise poslední, s každou novou zkušeností rostlo její odhodlání posunout se směrem ke strategičtější pozici, kde by měla možnost ovlivnit dlouhodobé směřování firmy a více využít své analytické schopnosti.
„Čísla mě vždycky bavila a po návratu z Bratislavy jsem se stala součástí klíčového týmu, který má na starost finanční a strategické plánování, řízení investičních projektů, vztahy s nájemci a dalšími stakeholdery,“ popisuje cestu k týmu, jehož vedení pak převzala. A protože výzev není nikdy dost, v loňském roce si pod svá křídla vzala i provozní tým Center managementu a marketingu a mezi její priority patří i problematika CSR a inovací.
Současná pozice jí plně vyhovuje. Každý den je díky rozmanitosti projektů a oblastí, které řídí, jiný a vítá každou výzvu. „Prostředí retailu a komerčních nemovitostí je obrovsky dynamické, baví mě o věcech přemýšlet komplexně a hledat odpovědi na problémy,“ říká Karolina, která velmi ráda přijímá zodpovědnost a je společnosti vděčná, že jí i přes její mladý věk dala potřebnou důvěru. „To mi umožnilo rychle kariérně růst a hodně se naučit. A učím se pořád a pořád mě to baví,“ usmívá se.
Od byznysu k lidem
V posledních letech se pomalu posunula od byznysu k lidem. „Největší radost mám, když vidím, že tým funguje, že se mi daří rozvíjet jeho potenciál a talent jednotlivých lidí v týmu. Pracuji na tom, aby lidé v týmu rostli do seniorních pozic a mohli pak čelit větším výzvám, přicházet s novými nápady, převzít větší zodpovědnost,“ vysvětluje a pochvaluje si to, že její tým je plný chytrých, nápaditých a inspirativních lidí, kteří spolu rádi tráví čas i mimo práci.
Na co je v práci hrdá? Kromě velmi dobře fungujícího týmu je to fakt, že se nikdy nebála zvednout hlas, pokud se jí něco nelíbilo, nikdy nenechávala problémy ležet a nesmířila se s tím, že něco nejde. Přicházela s nápady, nebála se ukázat, že vidí věci jinak a že to tak bude lepší. I když říká, že se nepovažuje za příliš sebevědomého člověka, opak se zdá býti pravdou. Karolina pevně věří a věřila ve své schopnosti, které ji ve 26 letech posunuly na místo ředitelky Centra Černý Most. „Šla jsem tehdy za výkonným ředitelem pro region s tím, že jsem připravena centrum řídit. Byl trochu v šoku, ale šli jsme do toho,“ vzpomíná s úsměvem.
Pokora, odvaha a respekt
Je něco, co ji v práci štve? „Štve mě, když nastavené procesy nefungují efektivně a zpomalují práci mého týmu či negativně ovlivňují jeho motivaci, a tak se je snažím neustále měnit k lepšímu. Můj tým je pro mě úplně nejzásadnější,“ vysvětluje Karolina. Snaží se být otevřeným a transparentním manažerem, za kterým mohou její lidé kdykoli přijít. „Nechci po nich to, co nedává smysl. Rozdávat úkoly je jednoduché, ale postarat se o to, aby tým měl kontext, aby věděl, proč tu práci dělá, to je důležité,“ připomíná. A lidé v týmu si toho cení, i když je na druhou stranu trochu netrpělivá, občas bazíruje na maličkostech a občas víc tlačí na kolegy, aby se věci hnaly rychle dopředu. „Když jsem v práci, tak jí věnuji maximální pozornost a soustředění, poslouchám a nad obsahem kriticky přemýšlím. Jinak je to ztráta času pro mě i pro ostatní,“ je přesvědčena. Je fér, přistupuje k lidem s respektem a věří, že pro vybudování silné a respektované pozice jsou třeba dvě věci ve správném poměru – pokora a odvaha.
V práci se nenudí ani vteřinu a budete jí to věřit na 100 %. Získáte totiž rychle dojem, že se určitě nudit neumí. Pokud totiž zrovna nementoruje svůj tým, neurčuje priority svých úkolů na důležité/nedůležité a urgentní/neurgentní či neřeší jiný z mnoha bodů rozmanité každodenní agendy, pak se věnuje jednomu ze svých oblíbených sportů nebo aktivně odpočívá při práci na zahradě. Přiznává, že i doma celkem často přemýšlí o tom, jak věci v práci ještě více posunout, zefektivnit, na jaké inovativní projekty se zaměřit. „Uklidňuje mě také vaření a žehlení,“ směje se Karolina. Jsou to činnosti, které obvykle nejdou zrychlit, mají svůj čas. Skoro by se dalo říct, že tady už nemá co zefektivnit, co vymyslet, aby fungovalo lépe, tady je stav věcí přesně takový, jak má být. A to ji uklidňuje.
Životní motto? „Asi žádné nemám. Prostě věřím tomu, že pro úspěch v byznysu je třeba se neustále učit, nebát se vystoupit z komfortní zóny a obklopit se těmi nejlepšími lidmi.“
Důležitý bude omnichannel
Budoucnost obchodních center nevidí špatně: „Věřím, že svoje místo budou mít na trhu stále, jen se budou měnit tak, aby vyhovovala aktuálním potřebám jejich návštěvníků. Budou víc místem pro setkávání, ještě výrazněji poroste role gastronomie a zábavy. Zásadní zůstává lokalita centra, trh se bude více koncentrovat a zaměřovat na zážitky.“ Nemyslí si, že by je ohrozil on-line svět. Lidé nechtějí jen sedět doma. Někde on-line dává smysl, ale jsou věci, které je příjemnější i praktičtější nakoupit fyzicky. Každopádně místo samotného nákupu začíná být irelevantní a zákazníkům je jedno, zda nakoupí nebo dokončí nákup on-line či off-line, jsou neustále připojeni a zároveň hledají fyzický kontakt s produkty, službami a lidmi. Podle Karoliny Šustrové bude důležitý omnichannel: „Značky i my musíme přistupovat ke komunikaci napříč všemi kanály.“
Data a informace ze života Karoliny Šustrové:
32 let
7 let v oboru
4 roky na pozici head of operations
35 lidí v týmu
záliby: sport (tenis, golf, squash, lyžování), cestování, gastronomie, interiérový design
Myšlenky:
Obklopte se co nejlepšími lidmi a občas vystupte ze své komfortní zóny.
Za svými názory si stojím.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Karolině Šustrové se dočtete také v časopisu Zboží&Prodej 9/2019.