logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Prodejce brýlí a kontaktních čoček Lentiamo.cz spouští službu Virtuální stylista, založenou na...
  • On-line supermarket Košík.cz spouští novou privátní značku Čerstvě nakrájeno, která rozšíří...
  • Do obchodu pro koření, bylinky a sůl chodí téměř všechny české domácnosti. Až 95 % nakoupí...
  • Společnost Tesco Stores ČR zveřejnila již devátou výroční zprávu o plýtvání potravinami. V ní...

BioDay: Když jsou potraviny vášní

27. listopadu 2019
Prodejny 0
6048
BioDay: Když jsou potraviny vášní

Obchodník by se měl řídit především tvrdými daty. Pokud je jím člověk, který se léta živil jako finanční analytik, platí to dvojnásob. Přesto je Jan Nesnídal typem obchodníka, který raději vsadí na intuici a zboží do svých dvou prodejen vybírá přesně podle ní. Ne snad, že by pro něj hrála matematika menší roli. Jen už dnes ví, že se obojí vyplatí kombinovat.

Zpočátku to vypadalo na jasnou kariéru. Po studiích na Vysoké škole ekonomické v Praze se Jan Nesnídal uchýlil do korporátního života a téměř jednu svou životní dekádu v něm prožil jako finanční analytik. „Čísla mě vždycky bavila, naskakovala mi tak nějak automaticky, viděl jsem je před očima a zdálo se to jako docela jasná volba,“ vzpomíná na své kariérní začátky.

V tu chvíli má před sebou ještě hodně tabulek a číselných analýz a také roky pozvolna se plížících zdravotních potíží, jež se v podobě artrózy kolen začnou ozývat stále naléhavěji. Coby realistický finanční analytik řešil situaci přísně v souladu s nejmodernější medicínou, až po jejím opakovaném selhávání učinil krok alternativním směrem. Začal hledat příčinu v psychosomatice, nechal věci volně plynout, zároveň ale intenzivně pracoval na osobním rozvoji. „Je tam jasná symbolika, i když jsem to tenkrát všechno takhle asi ani nechtěl vidět. Bolest kolen ukazuje na to, že se má člověk vydat jiným směrem,“ vzpomíná na chvíli, kdy se rozhodl korporátní svět opustit a zamyslet se, co ve svém profesním životě podnikne dál.

Touha podnikat trvá už odmalička

Kromě jasné záliby v číslech si uvědomil, že ho vždycky bavilo jídlo a nakupování potravin. „Byl to pro mě vždycky zážitek. Nakupování v Rakousku, Německu, ten výběr zboží, to, co my dnes prodáváme jako potraviny budoucnosti ve specializovaných obchodech, tam už dávno mají standardně ve všech.“ Zpětně si uvědomoval, že vlastně vždycky chtěl nějak „podnikat s jídlem“, ale svět čísel ho pohltil. A bylo to vlastně dobře. „Dnes se mi právě tahle zkušenost velmi hodí, protože bez čísel to v obchodě nejde.“ Svět čísel a touhy podnikat se špetkou jisté svobody ho po korporátní zkušenosti dovedl k franšízingu. Chvíli koketoval s Pekárnou Kabát, nějaký čas provozoval Bageterii Boulevard, jen nepatrný kousek byl od podpisu smlouvy s franšízou Sklizeno.

Shoda náhod ho ale nakonec dovedla k jinému rozhodnutí. Od starších manželů převzal dva obchody se zdravou výživou BioDay, o které už předtím usilovalo právě Sklizeno. Oba se nacházely v obchodních centrech, kde tvořily oblíbený doplňkový prodej specializovaných potravin. V obchodním centru DBK na Budějovické obchod zůstal, na Novodvorské Plaza ale skončila nájemní smlouva a Jan Nesnídal hledal místo, které by ji nahradilo. Spíše náhodou (možná intuitivně) napsal e-mail do obchodního centra Arkády na Pankráci. A slovo dalo slovo.

„Všechno, čím jsem si v životě prošel, mi prospělo,“ říká pevně přesvědčen. Naučil se nejen „počítat“, ale také poznat dobrý obchodní prostor, řešit každodenní provoz a pracovat s lidmi. A svoji volbu dnes vnímá jako tu nejlepší možnou. „Může to znít trochu pateticky, ale život je mimo jiné o nalezení vlastního poslání a naplnění osudu. A zdá se, že já jsem ten svůj našel. BioDay dává smysl všem – dodavatelům, zaměstnavatelům, obchodnímu centru, zákazníkům i mně. A když jdete za hlasem svého srdce, prostě se vám otevírají dveře,“ dodává prorocky.

Nechávám se vést zákazníkem

Jednání s dodavateli, kteří se ve stále větší míře ozývají sami, ho baví. A do svého rozhodnutí zapojuje i zaměstnance. Říká, že díky intuici prostě ví, co se bude prodávat a co ne, a málokdy se mýlí. Mnohdy dodavatelům (pokud u nich cítí, že svou práci dělají opravdu s posláním) radí, co by měli změnit a na co se ve své práci zaměřit, aby byl produkt dokonalý. Podobně upřímný vztah buduje se zaměstnanci i zákazníky, hodně s nimi diskutuje, naslouchá jim a radí, soustředí se na vytváření osobních funkčních vazeb. A zaměstnanci si toho cení a přicházejí s vlastními nápady na změny. „Dlouho jsem přemýšlel o bezobalovém prodeji a nakonec jsem si řekl, že do toho půjdeme. Je to pro mě taková vize budoucnosti, ale netroufal jsem si odhadnout, jak to půjde. A jsem překvapen, protože se mu daří skvěle,“ přibližuje jednu z cest, do které se v BioDay pustil. A nezůstalo jen u bezobalového prodeje potravin, samozřejmostí je i stáčená eko drogerie.

„Když nad tím tak přemýšlím, nechávám se hodně vést zákazníkem,“ míní a vysvětluje, že zpětná vazba od zákazníků je nejlepší. Do prodeje pak vybírá hlavně produkty autentické a výjimečné obsahem, obalem a dalšími charakteristikami, jako jsou třeba ekologie a certifikace bio. Ačkoliv všechno v prodejně bio není, tah na branku bioprodukce tu je zřejmý.

Chodí sem lidé, kteří vědí

Vegetariáni, vegani, bezlepkáři, lidé s alergiemi a se zdravotními problémy, biomatky, které chtějí pro své děti i sebe to nejlepší. To je v kostce zákaznická báze, které je schopen BioDay nabídnout prakticky vše, co je třeba v běžném každodenním nákupu. Najdete tu sortiment pokrývající snídaně, svačiny, obědy i večeře, bezobalový prodej suchých potravin i sladkostí, širokou nabídku super foods, bezlepkového sortimentu, ájurvédských čajů, medů a bylin, velmi populárních oříškových másel, chlazených polotovarů, mléčných výrobků, pečiva, ovoce a zeleniny a spoustu dalších. „O každém produktu bych mohl mluvit hodinu,“ směje se Jan. Věřím mu to, protože později, když ještě procházím obchodním centrem a míjím BioDay, vidím, jak si povídá s jednou ze zákaznic. Prohlížejí spolu složení produktů, zákaznice naslouchá a pokyvuje hlavou, oba se usmívají. Všechno je tak, jak má být.

Ochutnávky jsou klíčové

„Nejvíce se nám osvědčilo pořádat s partnery akce, které zákazníkům dané produkty co nejlépe přiblíží a dají jim možnost je ochutnat,“ přibližuje úspěšnou strategii při práci se zákazníky. Pravidelně se koná Sonnentor týden, jehož je BioDay partnerskou firmou, nebo týden s firmou Lifefood, Mixit, Ájurvédský týden a řada dalších.

„Potkávám se s lidmi, kteří jsou na stejné cestě, ať už jsou to dodavatelé nebo zákazníci,“ říká Jan Nesnídal. A práce plná výzev ho baví, je adrenalinem i hrou. „Asi jako když jsem jako malý hrával fotbal na Playstation,“ směje se. Ačkoliv je zatím spokojen s provozem dvou obchodů, umí si představit, že jednou jich bude v síti BioDay víc. Možná i cestou franšízy, čímž by se kruh získaných dovedností z předchozích profesí hezky uzavřel. Teď je pro něj ale BioDay splněným snem. S ohledem na jednotlivce i celek. Pro sebe i pro planetu. Snaží se dostat nad rámec klasického obchodu, být změnou, kterou chce vidět kolem sebe. Hodně o tom říká i jeden z nápisů, který prodejně BioDay na Pankráci vévodí a skrývá mnohé jinotaje: „Zastav se… ať ti neuteče vše, na čem doopravdy záleží.“

 

Jan Nesnídal

  • 37 let, ženatý, syn (3 roky)
  • finanční analytik, obchodník, personalista
  • Zajímá se o osobní rozvoj, baví ho cestování a četba.
  • Miluje produkty s příběhem.
  • Řídí se intuicí (a pak si ji jen ověří prodejními čísly).
  • Provozuje dva obchůdky BioDay, v OC Arkády a DBK.

 

BioDay:

(provozuje společnost Do what you love)

Sídlo: OC Arkády, Na Pankráci 86, Praha 4

Počet zaměstnanců: 6 stálých zaměstnanců, 3 brigádníci

Otvírací doba: Pondělí až pátek od 8.00 do 21.00, sobota a neděle od 9.00 do 21.00 hodin

Prodejní plocha: 84 m2 obchod + 20 m2 zázemí

Web: www.bioday.cz

 

Vybavení obchodu:

Prodejní pult

Na návrhu se podílel Jan Nesnídal společně s grafičkou Anetou Jarošovou a architektkou Terezou Komárkovou; pult z dřevěných hranolů vyráběl truhlář Adam Cabadaj, který také stojí za designem atraktivních dřevěných cenovek.

Násypníky na bezobalový prodej

Pocházejí od společnosti HL Display a jsou druhým nejvýraznějším prvkem obchodu po prodejním pultu.

Chladicí vitrína

Carina (04 1,0 LCC) vévodí prostoru prodejny, jejím hlavním benefitem je dobrá viditelnost zboží.

 

Janovy bestsellery:

500 kg

Mixit Čokoládování se za rok prodá v obou pobočkách. Je to absolutně nejoblíbenější směs. Jedinečnou vlastností značky Mixit je možnost si namixovat svoje vlastní müsli. BioDay má své „výdejní místo“ pro značku Mixit, zákazníci si tu tedy mohou vyzvednout své objednávky.

 

 

140 ks

Himálajských ájurvédských čajů si každý měsíc odnesou zákazníci z obou poboček. Himálajské bylinky a ájurvédské lékařství jsou v mnoha kombinacích čajů a přinášejí fyzickou a psychickou pohodu.

 

200 ks

Adventní sady od společnosti Sonnentor prodají obě pobočky každý Advent. Jde o hit každých Vánoc. Kdyby se nabízel celoročně, byl by absolutně nejprodávanějším produktem.

 

 

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

 

O prodejně čtěte také v časopisu Zboží&Prodej 11-12/2019.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

4. 9. 2025, veletrh Reshoper, Praha

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Kateřina Čadilová, předsedkyně a národní koordinátorka, Asociace regionálních značek: O certifikaci regionální značky je dlouhodobě velký zájem

3. července 2025

Obchod očima Petra Baudyše, vedoucího oddělení kvality a udržitelnosti Penny Market: Zlevněné balíčky potravin letos rozšíříme do všech prodejen

25. června 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required