
Prosinec je každý rok pro obchodníky nejvýdělečnějším měsícem. Stále víc Čechů nakupuje své vánoční dárky na internetu, s čímž se pojí taky zvýšená poptávka po kurýrech. Těch je ale před Vánoci tradičně nedostatek a kvůli tomu mnoha lidem hrozí, že dárky pro své blízké nedostanou včas. Dvě pětiny mužů a čtvrtina žen v Česku navíc podle jednoho z průzkumů nechávají nákupy na poslední chvíli.
Pokud spotřebitelé nakupují pár dní před Vánoci, dozvídají se od přepravních společností, že už nemají šanci dostat své dárky do Štědrého dne. Na této situaci přitom tratí nejen zákazníci, ale i e-shopy, kterým absence dostatečné kapacity přepravních společností blokuje byznys. Možným řešením je systém sdílené logistiky od Liftaga.
Kvůli obavám z nedoručení zboží si lidé dárky vyzvedávají osobně
Problém s nedostatkem kurýrů se opakuje každý rok, proto nakupující v tomto období často volí možnost uložení balíku někde, kde si ho mohou sami vyzvednou. Je to pro ně nezřídka jediná možnost, jak balík získat včas, i za cenu, že se musí vydat do přeplněného města a vyzvednutí může být na rozdíl od doručení kurýrem časově náročné. Případně si dojdou do kamenné prodejny. Zatímco během většiny roku si nechává 65 procent on-line nakupujících v Praze doručovat zboží kurýrem až domů, před Vánoci toto číslo klesá na 37 procent. Pokud zákazníci trvají na doručení až domů, musí počítat s tím, že své dárky nakoupené na internetu je zapotřebí objednat nejpozději zhruba týden před vánočními svátky. Poté už přepravci často nemohou garantovat doručení do Štědrého dne.
Nedostatek kurýrů je problém i pro obchodníky
Nejde však jenom o zákazníky, kteří by před Vánoci ocenili zlepšení přepravních služeb. Pokud kupující nemají záruku, že své zboží dostanou včas, pravděpodobně ho na e-shopu nekoupí, a tento trend se prodejcům samozřejmě nezamlouvá – klesá jim odbyt. Přepravci jsou před Vánoci mnohem vytíženější než během zbytku roku, navíc se každoročně opakuje problém se sháněním dostatečného počtu brigádníků.
Předvánoční krizi doručování balíků řeší sdílená logistika
Letos mají čeští zákazníci poprvé možnost nechat si dárky doručit pomocí systému sdílené logistiky, který v říjnu představilo Liftago. Do nového systému se zapojila například Alza.cz. Podstata spočívá v tom, že když řidič taxi Liftaga nepřeváží lidi, může z e-shopů vozit zboží koncovým zákazníkům – objednávky v obchodech se totiž většinou doručují ve chvíli, kdy lidé méně jezdí. Výhodou je hlavně to, že síť Liftaga je násobně větší než typická doručovací síť přepravních společností a je navíc k dispozici 24 hodin denně a sedm dnů v týdnu, takže zboží může být u kupujícího v řádu desítek minut. Další velkou výhodou je to, že systém využívá aut, která už na silnicích jsou, a tím nezahlcuje předvánoční města dalšími vozy.
„Zákazník má jistotu, že mu řidič přiveze zboží hned, klidně i na Štědrý den. Je pánem celé přepravy, kterou může aktivně řídit, sledovat v reálném čase na mapce, a ne čekat celé dny na zprávy přepravních společností oznamující doručení někdy i v šestihodinovém rozpětí, takže nemůže pořádně plánovat. Do systému Liftaga se může zapojit každý e-shop nebo kamenný obchod, který chce mít spolehlivou přepravu svého zboží kterýkoliv den v roce, a nechce přitom vynakládat obrovské investice do vlastních kurýrů,“ vysvětluje Ondřej Krátký, ředitel a spoluzakladatel Liftaga.