logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Návrhy řešení podpory českých výrobků a dvojí kvality tak, jak jsou prezentovány, jsou skutečně...
  • Webináře Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy, který proběhl 20. ledna 2021 ve...
  • Trend etiket je v posledních letech jasný. U cenovek postupuje mílovými kroky zavádění jejich...
  • Loňský 26. listopad patřil dvanácté konferenci POPAI Fórum 2020. I tentokrát s mezinárodní...

Malé prodejny mají kvůli stravenkám značné ztráty, zjistil průzkum AČTO

29. ledna 2020
Zprávy 0
838
Malé prodejny mají kvůli stravenkám značné ztráty, zjistil průzkum AČTO

Neorganizovaní jednotliví obchodníci a prodejci s malými obraty, kteří fungují nejčastěji v malých obcích, odvádějí stravenkovým společnostem až 10% provizi. Stravenkami se přitom u nezávislých obchodníků realizuje průměrně 8,5 % obchodů z jejich celkového obratu. Vyplývá to z lednového průzkumu Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) mezi 1799 českými nezávislými obchodníky.

Současný stravenkový systém je podle výsledků nejnovějšího průzkumu Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) nevyhovující. Čeští nezávislí obchodníci naopak vyjádřili podporu plánu ministerstva financí na zavedení stravenkového paušálu, který by se stal alternativou ke klasickým stravenkám. V případě, že by měli obchodníci podpořit pouze jeden stravenkový systém, vyslovili se 100% pro hotovostní paušál.

Průzkum AČTO dále ukázal, že průměrná provize stravenkovým společnostem činí na nezávislém trhu 4 %. To se ale týká jen obchodníků, kteří jsou začleněni například v maloobchodní síti či družstvu a mají tak pevnější pozici na trhu. „V mnoha případech je ale praxe mnohem tvrdší. Neorganizovaní jednotliví obchodníci, kteří stojí na trhu samostatně nebo ti s malými obraty, kteří fungují nejčastěji v malých obcích, odvádějí stravenkářům až 10procentní provize,“ upozorňuje na základě výsledků průzkumu předseda AČTO Zdeněk Juračka.

V případě malých prodejen tak marže vyplácené stravenkovým společnostem způsobují obchodníkům průměrnou roční ztrátu zhruba 25 tisíc korun, která se tak rovná průměrnému měsíčnímu zisku malé venkovské prodejny. K tomu je navíc potřeba započítat další náklady s akceptací stravenek spojené.

Stravenkami se u nezávislých obchodníků realizuje průměrně 8,5 % obchodů z jejich celkového obratu, ukázal dále průzkum AČTO. V něm uvedli obchodníci jako značnou komplikaci u papírových stravenek blokování hotovosti obchodníka za už prodané zboží. Průměrná doba splatnosti stravenek je totiž 17 dnů. „Celý měsíc prodáváme zboží a při platbě stravenkami čekáme na proplacení zboží ještě dalších 14 dní, což znamená blokování hotovosti až 45 dní. Než nám stravenková společnost zakoupené zboží proplatí, máme už často zboží zaplaceno dodavatelům,“ říká obchodník Josef Štícha z Plzeňského kraje.

Kongres Samoška: Certifikaci nezávislých prodejen podpořil vicepremiér Havlíček

Z průzkumu AČTO dále vyplývá, že nevýhodou papírových stravenek jsou vysoké náklady na odeslání cenných balíků se stravenkami či na jejich dopravu na sběrná místa. Další náklady jsou spojené s administrativou, tedy se zpracováním, počítáním, soupisem atd. Oproti tomu u elektronických stravenek je podle dotázaných pozitivem menší administrativa a kratší doba jejich splatnosti. „Daní“ za to jsou ale podle obchodníků až neúměrně vysoké provize, mnohdy vyšší než u stravenek papírových. Zjištění tak zároveň vyvrací tvrzení, že elektronické stravenky jsou pro obchodníka levnější.

Průzkumu AČTO se na začátku letošního ledna zúčastnilo 1799 českých nezávislých prodejen. Cílem průzkumu bylo zjistit, do jaké míry poškozuje současný stravenkový systém nezávislé obchodníky, kteří z velké části zajišťují obchodní obslužnost venkova a malých měst, a jak se obchodníci dívají na možnost rozšíření stravenkového benefitu formou paušální platby.

Kongres Samoška: Březina střídá Juračku v čele Asociace českého tradičního obchodu (AČTO)

 

Související články:

stravenkyZavedení stravenkového paušálu podporuje SOCR ČR i AČTO Všechno se změní Jiří Králíček, manažer, Bala, franšízová síť: Bala je přátelská franšíza Letákové akce nejvíc sleduje střední generace, zjistil aktuální průzkum

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.9k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.6k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok