logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Maloobchodní síť prodejen Žabka do svého sortimentu zařadila i volně prodejná léčiva. K dostání...
  • Společnost M2C bude nově spravovat oblast facility managementu, kterou si skupina CPI Property...
  • Vláda na svém pondělním jednání schválila otevření papírnictví a prodejen dětského oblečení i...
  • Řetězec Billa v uplynulých dnech informoval o zachování stávajících benefitů pro zaměstnance a...

Panika kvůli koronaviru není na místě, říkají obchodníci

28. února 2020
Zprávy 0
845
Panika kvůli koronaviru není na místě, říkají obchodníci

Podle vyjádření Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) mají retaileři pro případ krizového stavu dostatečné množství potravin a dalších výrobků. Navyšují zásoby a nedostatek zboží tedy nehrozí. Jak potvrzují oficiální informace, v Česku bylo k 28. únoru 2020 na koronavirus testováno 154 lidí a u nikoho se nákaza nepotvrdila. Panika proto není na místě.

Jednotlivé obchodní řetězce v posledních dnech navyšují zásoby potravin a dalšího zboží. Reagují tak na zvýšenou poptávku ze strany zákazníků v souvislosti s rizikem nového typu koronaviru.

Zásoby jsou dostatečné

„Potravin i drogerie je k dispozici dostatek. Především u trvanlivých potravin, nápojů či dětské výživy mají obchody k dispozici zásoby na dostatečně dlouhou dobu. Výrobu potravin navyšují rovněž jednotliví dodavatelé. Pokud v některém obchodě není krátkodobě nějaké zboží k dispozici, je to dáno pouze tím, že většina obchodů nemá vlastní velké sklady, ale jsou zásobovány průběžnými rozvozy. Jakýkoli výpadek je proto pokryt v řádu několika hodin. Poděkování za maximální úsilí při uspokojování zvýšených nároků zákazníků patří všem zaměstnancům obchodů i skladů,“ uvádí Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.

Jiří Mareček, ředitel komunikace společnosti Albert Česká republika, zdůrazňuje, že není důvod k panice: „Na narůstající poptávku dokážeme reagovat a zvyšujeme závozy vybraných potravin do obchodů. Jedná se zejména o posílení zásobování potravinami ze suchého sortimentu, jako jsou mouky, cukr, rýže, těstoviny, oleje, ale také o snídaňové cereálie, toaletní papír a balené vody. Závozy těchto položek jsou násobně vyšší, než je obvyklé, abychom zajistili pro zákazníky dostatek zboží. Zároveň jsme posílili zásoby v distribučních centrech. Zákazníci jistě sledují komunikaci z oficiálních míst a česká vláda již apeluje na obyvatele, že není zapotřebí zvyšovat napětí.“

Priorita: bezpečnost zaměstnanců a zákazníků

V současné době eviduje zvýšený zájem o určitý sortiment, jako jsou například trvanlivé potraviny nebo balená voda, také společnost Billa. „Zásoby se zbožím jsou v dostatečném množství zajištěny a jsme připraveni pokrýt i větší poptávku ať už po trvanlivých potravinách, nápojích nebo drogistickém zboží,“ informuje manažerka korporátní komunikace a tisková mluvčí Dana Bratánková.

Renata Maierl, tisková mluvčí, Kaufland Česká republika, připomíná další významný aspekt: „Pro nás je prioritou bezpečnost našich zaměstnanců a zákazníků. V případě potřeby budou přijata opatření na ochranu zaměstnanců a zákazníků v úzké koordinaci se státními orgány. Pravidelně informujeme naše zaměstnance o cestovních omezeních. Všichni zaměstnanci byli také informováni o obecných hygienických doporučení a jejich dodržování.“ Zároveň je pro retailera důležité zajistit dostupnost zboží v prodejnách: „Zaznamenali jsme zvýšený zájem o trvanlivé potraviny. U těchto produktů může dojít ke krátkodobému nedostatku. Ve spolupráci s našimi dodavateli pracujeme intenzivně na tom, aby byla dostupnost zboží zajištěna.“

V uplynulých dvou dnech eviduje zvýšené prodeje ve většině prodejen i společnost Lidl Česká republika. Vedoucí firemní komunikace Zuzana Holá specifikuje: „Zákazníci nakupují především trvanlivé potraviny, tedy těstoviny, rýži, mouku, trvanlivé mléko a konzervy, prodej těchto výrobků několikanásobně stoupl. Jsme proto v úzkém kontaktu s našimi dodavateli, abychom zabezpečili plynulé zásobování zvýšeného množství těchto potravin a zákazníkům zajistili plnou nabídku zboží.

Přetížení přináší komplikace a zpoždění

Aktuální situaci dokreslují také zástupci e-commerce, Tomáš Jeřábek, ředitel on-line supermarketu Košík.cz, se k aktuální situaci vyjádřil v pátek 28. února: „I v průběhu dneška se projevuje zvýšený zájem zákazníků, pravděpodobně překonáme včerejší rekord. Nákupy jsou nadále extrémně velké, často dosahují hmotnosti několik stovek kilogramů. Závozová okna máme zároveň zarezervovaná i na několik dní dopředu. S ohledem na přetížení našeho skladu se bohužel nevyhneme ani dnes drobnějším komplikacím a pravděpodobnému zpoždění některých tras.“ Předpokládá, že zájem ještě poroste. Lidé mohou být z preventivních důvodů v karanténě po příjezdu ze zasažených oblastí, častěji se bude také pracovat z domova.

Paniku je třeba tlumit

Paniku, která se kolem nákupů s potravinami strhla, však utlumuje: „Dodavatelé normálně fungují, zcela logicky pouze nebyli připraveni na skokové zvýšení objednávek a není se třeba bát chybějících potravin.“ V Košíku se zároveň rozhodli přijmout sérii opatření, které zvýší dostupnost potravin pro všechny. Do odvolání přestává promovat akční zboží, u kterého docházelo k rychlému vyprodávání. Omezuje počet kusů, které je možné od jednoho druhů zboží koupit v rámci jedné objednávky – a to na úroveň běžného velkého zásobovacího nákupu, omezení se tedy dotkne pouze extrémních objednávek. Zintenzivnilo se zásobování, což opět zvýší dostupnost potravin. Právě „pocit prázdných regálů“, které se však do druhého dne opět naplní, podle něho paniku zbytečně přiživuje. Zároveň firma zvýšila minimální limit objednávky a optimalizuje závozové sloty, což pomůže lépe zvládnout rozvozy nákupů a zbavit se případných zpoždění.

Zavádí se limit na nákup

„V průběhu dnešního dne zároveň zavedeme váhový limit na nákup, a to na 50 kilogramů, které považujeme za dostatečné pro zásobování každé domácnosti na pár dní. Za poslední dva dny nebyly výjimkou ani půltunové nákupy a není možné, aby několik jedinců znemožnilo nakoupit všem, kteří to potřebují.“ Kromě toho e-shop myslí také na zdraví kurýrů, pro které jsou tyto dny extrémně náročné a jsou to právě oni, kteří pomáhají situaci zvládnout. „A moc děkujeme zákazníkům, kteří je v těchto těžkých dnech dokáží pochválit a podpořit – není jich málo,“ dodává Tomáš Jeřábek.

Proč dochází k vyprodání

Zjednodušeně řečeno – bez ohlášení přišel vyšší nápor, než bývá o Vánocích. Během jediného dne bylo podle Tomáše Jeřábka třeba přeorganizovat sklad, začít s intenzivním zásobováním, přeplánovat směny. „Vyprodané regály“ jsou tedy důsledkem nedostatku skladových zásob, které byly optimalizovány na úroveň běžného únorového provozu (zbytečně velké zásoby znamenají také velké plýtvání), ale také extrémních nákupů – jedna objednávka dokáže vyprodat kompletní produktovou zásobu.

Jaká je prognóza

Zboží je podle Tomáše Jeřábka zatím – až na roušky a dezinfekce, kterých je nedostatek v podstatě v celé Evropě – dostatek a panika skutečně není na místě. „Vyprodané obchody jsou pouze důsledkem logické nepřipravenosti výrobců a dodavatelů, kteří potřebují nějaký čas na přepnutí do módu zvýšené poptávky. Pokud se lidé chtějí nějakým způsobem připravit, ať raději zapracují na posílení imunity a důsledně dodržují hygienická opatření. Přestože očekáváme, že tlak zákazníků ještě poroste, nechceme ho rozhodně zneužívat. Naopak se budeme snažit, abychom umožnili nakoupit všem a zabránili masivnímu vykupování menšině panikářů a možná dokonce spekulantů,“ uzavírá Tomáš Jeřábek.

Ve stejný den se vyjádřila i Zdeňka Svoboda, mluvčí Rohlik.cz: „Ano, zájem zákazníků o trvanlivé potraviny, dětskou výživu a nápoje tento týden roste. Průměrně jde o navýšení objemu nákupu o 50 procent. Zboží průběžně doplňujeme a dnes máme opět skladem nebo na příjmu na sklad většinu poptávaného sortimentu. Snažíme se i o větší flexibilitu v otevírání doručovacích slotů. Postupně uvolňujeme doručovací sloty nejvěrnějším zákazníkům, kteří od nás dostali Premium účet na týden zdarma. Ostatní zákazníci si mohou objednat na další dny, případně počkat na uvolnění slotů v průběhu dne.“

Související články:

Zboží&Prodej 6-7/2020: Těstoviny, rýže a luštěniny jsou už v normálu Zboží&Prodej 4/2020: Mléčné výrobky ideálně poctivé a bez aditiv Všechno se změní České síťovce klesly kvůli koronaviru tržby. Roušky rozdává zdarma

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.9k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.6k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok