
Na českém trhu je dostupné široké portfolio barev a prodávají se nejen ve speciálních obchodech, ale také v hobby marketech, hypermarketech, drogeriích či jinde. Přestože objem prodaného zboží přes internet každým rokem trhá rekordy, barvy zde stojí tak trochu v pozadí. Tuzemští spotřebitelé totiž při nákupu vyhledávají konzultace s odborníky, protože si nejsou jisti, jakou barvu na který materiál použít.
Na českém trhu s barvami chybí jistá míra edukace. Na druhou stranu je to silná zbraň pro prodejce. Když někdo dokáže nakupujícímu dobře poradit, tak ten ho odmění tím, že se do obchodu dříve či později pro další barvu vrátí. „Pro zákazníka z hobby sektoru je trh nepřehledný a těžko se v něm orientuje bez odborné pomoci. Odborně vyškolený prodejní servis má nezastupitelné místo,“ upozorňuje Petr Janata, regionální manažer nátěrových hmot Detechy, chemického výrobního družstva. Rozdíl mezi lakem, olejem a lazurou přitom zná pouze čtvrtina spotřebitelů. Na druhou stranu se zákazníci ve větší míře zajímají o ekologickou stránku a oceňují výhody, které nabízejí vodou ředitelné barvy. „Naši dodavatelé reagují na ekologické požadavky zákazníků, a nabízejí tak výrobky, které jsou šetrnější v přírodě,“ informuje Rita Gabrielová, vedoucí externí komunikace společnosti Globus ČR.
Meziroční průměrná cena narostla
Trh se zbožím dlouhodobé spotřeby – včetně nátěrových hmot – monitoruje oddělení Market Insights společnosti GfK Czech metodou panelového výzkumu. „V sektoru nátěrových hmot zjišťujeme prodej osmi produktových skupin, a to ve specializovaných a širokosortimentních prodejnách a dále v hobby marketech,“ vysvětluje David Kajtman, konzultant společnosti GfK Czech.
Tržby za nátěrové hmoty (které nezahrnují omítkoviny) vykázaly ve sledovaných odbytových kanálech za rok 2019 meziroční přírůstek 1,8 %. „Tempo růstu nicméně nedosáhlo úrovně z období před rokem, kdy navýšení obratu za rok 2018 oproti roku 2017 představovalo 4,4 procenta, navíc v objemu prodeje tehdy český trh neklesal,“ upozorňuje David Kajtman. Poptávka po nátěrových hmotách narostla za minulý rok pouze u barev na dřevo, které představují v rámci sledovaných skupin zlomek trhu. Ostatní skupiny v objemu v různé míře klesly – nejvýrazněji krycí barvy (o 7 %), nejmírněji lazury a oleje na dřevo (o 0,1 %). V hodnotě tedy trh mírně narostl především díky meziročnímu zvýšení průměrné ceny – nejsilněji u krycích barev (o 6 %) a také u napouštědel, lazur a barev na kov (o 5 %).
Vodou ředitelné barvy českému trhu dominují
Na celkovém obratu nátěrových hmot si za minulý rok udržely 46% podíl disperze. „V objemu prodeje sice oproti roku 2018 ztratily procento, ale v hodnotě se díky dynamickému vývoji bílých disperzí přesunuly do plusu o necelá dvě procenta. Dařilo se dražším bílým disperzím. V ceně od 40 korun za litr se zvedl objem i hodnota prodeje dvouciferně,“ vypočítává David Kajtman. V průměru se vloni bílé disperze prodávaly za 46 Kč/l. Lazury zajistily 19 % loňských tržeb za nátěrové hmoty, meziročně v hodnotě prodeje posílily o necelých 5 %. Na přírůstku se podílelo jak provedení rozpouštědlové, které přidalo 3 % a tvořilo 86 % hodnoty prodeje lazur, tak i na vodní bázi, které meziročně připsaly 15 %. Cenový průměr lazur se celkově navýšil o 10 Kč/l na částku 207 Kč/l, v posledních dvou měsících minulého roku již na 218 Kč/l.
V pořadí třetí se podle velikosti podílu na celkových tržbách umístily krycí barvy se 17 %. „Ty zůstaly za uplynulý rok v červených číslech, v objemu klesly o sedm procent a v hodnotě o procento. V průměru se vloni prodávaly za 272 korun za litr, což bylo o 15 korun za litr více než v roce 2018,“ dodává David Kajtman. Navzdory celkovému poklesu prodeje přesto dosáhly na úrovni segmentů drobného růstu – typy na vodní bázi, které se na celkovém obratu krycích barev podílely 47 %, vygenerovaly za loňský rok procentní přírůstek v hodnotě.
Velký návrat k bílé na úkor tónovaných barev
Trh tak podle dostupných dat v poslední době víceméně nevykazuje velké změny. „Spíše se potýká s velkou přesyceností nabídky. Jak se chovají a působí zákazníci z hobby segmentu, jsme se již zmínili, ale situace není jednoduchá ani pro odborné firmy. Ty jsou často ovlivněny samotnou cenou produktů a v neposlední řadě také možnostmi výrobců nabídnout různé bonusy,“ sděluje Petr Janata. Ostatně to potvrzuje také průzkum uskutečněný exkluzivně pro časopis Zboží&Prodej v únoru letošního roku formou on-line dotazování společností IBRS. V něm jsme se mimo jiné ptali na to, zda chtějí být spotřebitelé stimulováni promočními či slevovými pobídkami. Celých 50 % respondentů uvedlo, že toto pro ně nehraje roli. Nejčastěji uváděnými motivátory jsou akční nabídka (25 %) a sleva (19 %). Další informace z průzkumu najdete na straně 6.
Hypermarkety jsou čtvrtým nejčastějším místem pro nákup barev. Proto nás zajímalo, jak se zde zákazníci chovají. „Komentář k celému trhu s tímto sortimentem nejsme bohužel schopni formulovat, vycházíme pouze z našich prodejních dat, která ukazují maximálně oblíbenost či preference zákazníků v této oblasti. Sortiment ovlivňuje řada faktorů – od počasí až k ekologickým variantám nátěrových hmot. V tuto chvíli však můžeme sdělit, že díky teplému a suchému létu šly prodejně nahoru především venkovní nátěrové hmoty. Podle našich informací tomu tak bylo nejen u nás, ale i v rámci celého trhu,“ prozrazuje Rita Gabrielová. Pokud jde o interiérové barvy, Češi jsou hodně konzervativní a jejich nejoblíbenější je bílá. „S výrazným odstupem následuje šedá a stříbrná. V letních měsících roste zájem o barvy z teplého červeného spektra,“ říká Jan Kriegel, manažer nákupního rádce Zboží.cz. Zájem o bílou barvu v domácnostech potvrzuje i Rita Gabrielová. Dodává, že zákazníci učinili velký návrat k bílé barvě na úkor tónovaných barev.
Chybět nesmějí základní kritéria kvality
Tuzemský spotřebitel je tedy poměrně konzervativní. „Trh s barvami v našich poměrech žádným zásadním trendům nepodléhá. Výrobci se snaží sledovat směry vývoje ve světě a reagovat na ně například prostřednictvím vodou ředitelných barev, ale český zákazník se k tomuto staví skepticky. Podle nás u nich stále hrají prim syntetické barvy, které jsou z jejich pohledu dlouhotrvající,“ usuzuje Petr Janata. Produkty by tedy měly v první řadě splňovat základní požadavky na kvalitu a užitné vlastnosti. Až v druhé řadě se dá přemýšlet o trendových odstínech a podobně. „Jedinou výjimkou jsou malířské barvy v rámci interiérových aplikací, tedy v bytech a dalších prostorách,“ dodává Petr Janata.
Poměrně velkým trendem je univerzálnost barev. „Zde je dobré posoudit, kam až univerzálnost nátěru dosahuje. Jsou aplikace, kde je poměrně důležitá blízká specifikace, jaké vlastnosti má nátěr mít a jaké konečné vlastnosti od něj lze očekávat,“ uvádí Petr Janata. Na trhu jsou značky barev, které nabízejí vodou ředitelné vrchní barvy s univerzálním použitím určeným k novým i renovačním vrchním nátěrům kovu, dřeva, PVC, betonu, omítek a dalších materiálů v interiéru i exteriéru. Výrobci jdou tedy tímto směrem, zákazníci však mají obavu o kvalitu, respektive samotnou životnost nátěru. „V případě uvádění nového sortimentu úzce spolupracujeme s našimi dodavateli, a pokud přijdou s inovací nebo úplnou novinkou, která zapadá do našeho konceptu Globus, pak ji rádi zalistujeme,“ informuje Rita Gabrielová.
Detecha, chemické výrobní družstvo, se mnoho let snaží o to, aby bylo čitelné pro zákazníky, a tak nabízí kvalitu, která je léty prověřená. „Naší strategií není uvádět na trh velké množství novinek. Spíše se snažíme zavedené produkty držet ve stále velmi dobré kvalitě s vyvážeností přijatelné ceny. Občas po důkladné přípravě je však potřeba s nějakou zajímavou novinkou na trh přijít. Naším cílem je výborný servis a pomoc našim zákazníkům,“ podotýká Petr Janata. Uvedení novinky na trh je přitom podle něho během na dlouhou trať. „Než se uchytí, najde své místo v regálech a zákazník si ji vyzkouší, je dlouhodobější záležitost,“ hodnotí Petr Janata. I přesto v minulém roce uvedli protiskluzovou přísadu do podlahových barev Epoxyban, což právě úzce souvisí s odborným zaměřením společnosti na pochozí nátěry podlah.
Hity roku: modrá a zelenkavá
Specialisté z firem v oblasti barev a nátěrů spolupracují s předními designérskými profesionály a každoročně studují výzkumy, poznatky a různé trendy. Následně stanovují nejen barvy roku, ale také je optimalizují pro určité trhy. Podle společnosti Pantone Color Institut by se v roce 2020 měla stát globální trendy TOP barvou klasická modrá. Spotřebitelům by měla přinést pocit klidu a nabídnout útočiště. Modrá by tedy měla být in, protože ji jako barvu roku uvádějí i další firmy. Společnost Sherwin-Williams ji připodobnila k námořnické modré a firma PPG zvolila odstín kobaltová modř.
Novou letošní barvu má stanovenou také společnost Akzo Nobel. Také ona chce přinést pohodu do domovů, a tak vybrala odstín, který oživí touhu ocenit naše nejlidštější vlastnosti a přinese do interiérů dotek lidskosti. Barva s názvem Tranquil Dawn (klidné svítání) je inspirovaná ranní oblohou. Její všestranný odstín světle zelenkavé poskytuje dostatek prostoru pro kreativitu. Své uplatnění by měla najít v každodenním životě, tedy i na dřevě, elektronice či v automobilovém průmyslu.
Data:
Kolik kilogramů barev spotřebitelé kupují ročně
1 kg a méně 13,7 %
2 kg 21,0 %
3 kg 17,8 %
4 kg 10,0 %
5 kg 12,2 %
6 a více 24,2 %
Neuvedeno 1,1 %
39,9 %
spotřebitelů kupuje venkovní barvy na dřevo.
Zdroj: Median, MML-TGI 19/II–19/III
Aktuálně z trhu:
Balakryl a Primalex se nově do českých obchodů distribuují z parku P3 Prague D11
Výrobce nátěrových hmot, přípravků pro úpravy povrchů a řady dalších doplňků pro profesionální i amatérské malíře, společnost PPG Deco Czech, si pro svou novou distribuční centrálu pronajala halu v logistickém parku P3 Prague D11. Hala o rozloze 6000 m² upravená na míru potřebám logistického provozu klienta je od ledna 2020 v ostrém provozu. Firma bude odsud zásobovat kromě více než 100 prodejen řetězce Dům barev také řadu maloobchodníků pe celé republice.
„Výrobu nátěrů a jejich skladování v PPG Deco Czech řídí integrovaný systém, který v sobě mimo jiné spojuje zásady udržitelného rozvoje, ochrany životního prostředí a bezpečnosti práce. Skladové zázemí v parku P3 Prague D11 nám umožňuje tento závazek bezezbytku naplňovat,“ uvádí Petr Havlena, ředitel logistiky společnosti PPG Deco Czech. Hladkou expedici těch nejpopulárnějších výrobků ve skladu zajišťují speciální válečkové regály se samospádem, ve kterých jsou palety z jedné strany ukládány na válečkový dopravník a z druhé strany vyskladňovány zaměstnanci skladu. Každá paleta se v tomto regálu ohřeje zhruba týden, než doputuje z jednoho konce regálu na druhý.
Jednou ze zásadních úprav, kterým musela hala v parku P3 Prague D11 projít, byla instalace rozsáhlého systému požárního zabezpečení, což představovalo investici v řádu stovek tisíc eur. Podlahy v odděleném křídle skladu s hořlavými materiály pokrývá nehořlavá pryskyřice, která odolává účinku chemikálií v případě jejich nechtěného rozlití. V případě většího úniku oddělí tuto sekci od zbytku skladu speciální nehořlavé bariéry, které se spouštějí automaticky. Každý jednotlivý regál má pak vlastní sprinklerový systém plněný směsí vody a zpěňovadla. „Jelikož jsou některé barvy a laky certifikovány jako hořlaviny, sklad musí splňovat nadstandardní požární předpisy a nařízení, které ukládá zákon. To se ve spolupráci v PPG Deco Czech i Hasičským záchranným sborem ČR podařilo,“ informuje Jan Andrus, senior leasing manager společnosti P3 Parks.
Obchod pomáhala uzavřít realitněporadenská společnost Cushman & Wakefield, která klienta provedla nejenom akvizicí samotných prostor, ale i procesem jednání na téma nájemní smlouvy. „Klíčovým požadavkem PPG Deco Czech bylo najít lokalitu co nejblíže té dosavadní, a udržet si tak stávající zaměstnance. Při současné nízké nezaměstnanosti a probíhajícím boji o kvalitní pracovní sílu je důležité vyjít zaměstnancům vstříc a poskytnout jim ideální podmínky, včetně dostupné lokality,“ sděluje Vít Zdráhal, associate v týmu pronájmu průmyslových prostor společnosti Cushman & Wakefield.
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 3/2020.