
Přestože prodej růžových vín je trendem, zdaleka nedosahují takových obratů jako ta bílá a červená. Na druhou stranu se do nich hodně investuje a vyznačují se nejvyšší průměrnou cenou. Přitom už neplatí, že jejich konzumace se odehrává zejména v teplých měsících a že vinařství se zaměřují především na tiché varianty.
Z dat společnosti Nielsen vyplývá, že růžové víno bylo v roce 2019 pro spotřebitele na českém trhu (trh hypermarketů a supermarketů včetně diskontů) méně atraktivní. Oproti roku 2018 poklesla jeho spotřeba o 5,2 % na téměř 4,2 milionu litrů, tržby klesly o něco rychleji (7,9 %) na více než 351 milionů korun. Jeho podíl na celkových prodejích vína byl méně než 7%, průměrná cena růžového vína meziročně poklesla na 84,30 Kč za litr.
Roste důležitost větších balení
Z hlediska typu obchodu, kde český spotřebitel nakupuje růžové víno, nedominuje ani jeden z nich. Až 56 % tržeb, tedy téměř 200 milionů korun, bylo realizováno v supermarketech spolu s diskonty, zbývajících 44 % v hypermarketech. „V obou typech obchodů však tržby za růžová vína meziročně poklesly. V případě hypermarketů to bylo o 2,7 procenta, u supermarketů včetně diskontů dokonce dvouciferně, tedy o 11,6 procenta,“ vypočítává Martina Čechová, konzultantka společnosti Nielsen.
Téměř 90 % objemu růžového vína se prodá ve skleněné láhvi. Významnost tohoto typu balení však meziročně poklesla o 5,6 %. Na druhou stranu o více než třetinu vzrostla důležitost plastového obalu. V plastové lahvi se v roce 2019 prodalo okolo 223 tisíc litrů růžového vína. Nejoblíbenější velikostí balení je nadále 0,7 až 0,75 litru se skoro 70 % prodaného objemu, její významnost však meziročně klesla o téměř 10 %. Roste důležitost větších balení, tedy nad 0,75 litru. „Pokud jde o nákup růžového vína, Češi jsou věrni tuzemské produkci. Ročně spotřebují 43 procent tohoto alkoholu vyrobeného v tuzemsku, tedy téměř 1,8 milionu litrů,“ uvádí Martina Čechová. Na druhém místě se 14 % a téměř 600 tisíci prodanými litry za rok je růžové víno z Německa. Obliba spotřeby růžových vín z obou těchto zemí meziročně roste, u německých vín dokonce o 18 %. Naopak popularita španělského růžového vína v roce 2019 poklesla o více než třetinu.
Nejvíce růžovek se prodalo v zimě
Víno si alespoň jednou v roce 2019 koupilo sedm domácností z deseti. Ze Spotřebitelského panelu v období 1–12/2019 společnosti GfK Czech vyplývá, že nejoblíbenější jsou vína bílá (zakoupilo je 58 % českých domácností), následují červená (50 %) a růžová (27 %). Ta se vyznačují nejvyšší průměrnou cenou za jeden litr (85 Kč) a do nákupního košíku je domácnost vloží pětkrát ročně. „Největší objem růžových vín se v minulém roce nakoupil v hypermarketech, a to celých 30 procent ročního objemu,“ sděluje konzultantka Kateřina Králová. Druhou příčku obsadily diskonty s 27 %, následují specializované prodejny (18 %).
Poptávka po růžových vínech není během roku konzistentní. Nejvíce litrů vína se nakoupilo v listopadu a prosinci 2019 (23 % ročního objemu). Následují letní měsíce (červenec a srpen) s 21% podílem na roční spotřebě. Naopak nejméně vína se nakoupilo na začátku roku. Celých 47 % výdajů za růžové víno proběhne v promoakcích. Za vína privátních značek utratily domácnosti 15 % celkových výdajů. „Nejpopulárnějším balením jsou skleněné láhve, ve kterých bylo nakoupeno 75 procent objemu, následuje víno stáčené, tedy sudové, se 17 procenty,“ deklaruje Kateřina Králová. Kupující nejčastěji sáhnou po vínech suchých (32 % nakoupeného objemu), následují vína polosladká.
Z odrůd je favoritem Zweigeltrebe
Výzkumná data hovoří jasně. Jak ale prodeje vidí Vinařský fond a někteří vinaři? „Z hlediska spotřeby růžových vín byl loňský ročník příznivý, ale to lze říci prakticky o každém ročníku. V posledních letech se v tuzemsku drží spotřeba růžového vína na osmi procentech, zbytek připadá na vína bílá a červená. Většina moravských a českých růžových vín je mezi spotřebiteli preferována v podobě mladých vín, tedy vín z posledního nebo předposledního ročníku,“ sděluje Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu, a dodává, že i z tohoto důvodu se zpravidla poměrně rychle vyprodají. Podíváme-li se na objem, tak po předchozím, v pozitivním smyslu výjimečném ročníku 2018 se produkce vrátila na úroveň dlouhodobého průměru. „Prodej růžového vína v naší společnosti odráží obecný trend stoupající obliby růžových vín. Zejména v letních měsících jsme zaznamenali nárůst prodeje, jelikož růžová vína se stávají symbolem letní pohody,“ uvádí Lucie Kramáriková, manažerka marketingu společnosti Templářské sklepy Čejkovice. Největší oblibě mezi prodávanými růžovými víny se těší Zweigeltrebe, Svatovavřinecké, André a Frankovka.
„V uplynulém roce byl zájem o rosé v posledních pěti letech největší. Dokonce se také posunula doba nákupu až do zimy, což dříve nebývalo obvyklé. Nejoblíbenější odrůdou spotřebitelů je Zweigeltrebe a budoucnost mají odrůdy Merlot a Pinot Noir,“ konkretizuje Jiří Hort, majitel vinařství Hort. Společnost Víno Blatel má delší dobu prodejnost růžových vín stabilní. „Zaznamenali jsme jen minimální nárůst. Našimi nejprodávanějšími odrůdami v tomto segmentu jsou Zweigeltrebe a Merlot,“ dodává enoložka a ředitelka střediska vinařství Iva Šantavá.
Příklon i ke starším ročníkům
Obliba rosé vín tak meziročně stoupá. I proto v loňském roce společnost Lidl Česká republika zařadila do sortimentu Cuvée moravské víno. „Ve stálé nabídce máme celkem pět růžových vín, zpestřujeme ji také pravidelnými akcemi, kde nabízíme vína moravská i zahraniční,“ prozrazuje tisková mluvčí Zuzana Holá. Vína se vyznačují svěžestí, příjemnou ovocitostí a stále častěji je vyhledává mladá generace. Každý zákazník má ovšem své specifické požadavky. Někdo preferuje suchá, polosuchá či polosladká, někdo zase vyhledává vína perlivá. „Právě perlivá a také šumivá vína se na trhu objevují čím dál tím více s tím, že jsou načasovaná k hlavním prodejům především na léto. Osobně se však domníváme, že rosé jsou na vrcholu, a větší čísla spotřeby už neočekáváme,“ vzkazuje Jiří Hort.
Podle společnosti Tesco Stores ČR je segment rosé v tuzemsku rok od roku stabilnější, v kontextu více let s velkou klesající tendencí zapříčiněnou odklonem zákazníků od tichých rosé k šumivým vínům. „Je to dáno vzrůstající oblibou Prosecca a zejména jeho kombinace s Aperolem. Ruku v ruce to jde i s tím, že tuzemští vinaři přicházejí s víny typu frizzante,“ domnívá se její someliér Jan Spevák. Tento trend využívají i další vinařství. „Růžová tichá vína jsou pro nás doplňkovým sortimentem, ale šumivými růžovými víny se zabýváme podstatně seriózněji, vedle Crémantu Pinot noir – Pinot menieur, což je klasika kvašená a surliovaná v lahvi 24 a více měsíců, děláme šumivá růžová i technologií charmat,“ informuje Miloš Michlovský, majitel společnosti Vinselekt Michlovský. Nejvíce se pijí v období slunečných letních dnů, kdy dávají lehký, suchý a svěží chuťový zážitek. „I z toho důvodu bude naše nabídka pro letošní rok obsahovat nejen kvalitní růžové sekty vyráběné tradiční metodou kvašení v lahvích, ale rovněž moderní technologií charmat a stále více oblíbené Frizzante, které jsme se rozhodli rozšířit o nabídku Frizzante Blanc,“ uvádí Lucie Kramáriková. Proto věří, že tento produkt bude mít pozitivní odezvu trhu a zákazník ji ocení.
Přibývá však vinařů, kteří se začínají zaměřovat i na růžová vína vhodná k archivaci. „Lze tedy očekávat, že se zatím jednoznačný příklon k mladým rosé začne pozvolna mírně posouvat i k vínům starších ročníků, jak je to koneckonců běžné v zemích na jihu a západě Evropy,“ dodává Jaroslav Machovec. Ambicí Vinařského fondu je tak ještě o něco posílit vazbu mezi růžovými víny a gastronomií, kde vidí poměrně velký potenciál dalšího rozvoje, ať už u spotřebitelů nebo v restauracích.
Výběr probíhá v pořadí: cena, barva, etiketa a výrobce
Zatímco pro oblast horeca, respektive konkrétní podnik, je vhodné nabízet vína jen z několika málo vinařství, v retailu je možné mít zalistovaný mnohem širší výběr vín. Podle čeho tedy vína vybírají spotřebitelé? „Domníváme se, že je to v pořadí cena, barva, etiketa a výrobce,“ poodkrývá Jiří Hort. Ti znalejší potom jdou už pouze za svými vinaři. „Víno je však kategorie velmi obsáhlá s velkou škálou možností a variant. Velmi záleží na znalosti, schopnosti a přehledu milovníka vín. Čím je zákazník náročnější, stoupají nároky na kvalitu a chuť, její vrstevnatost, hloubku a také kdy, s kým a k čemu se bude víno pít,“ dodává Miloš Michlovský. Z dat společnosti Tesco Stores ČR vyplývá, že v případě tuzemských růžových vín jsou nejprodávanější ta od Habánských sklepů a Templářských sklepů Čejkovice. Z odrůd potom Zweigeltrebe a André. Ze zahraničních tichých růžových vín jsou nejprodávanější polosladké rosé z Maďarska, které je umístěno v nejlevnějším segmentu. Dále jsou to moldavská rosé a rosé z Francie a Španělska. Obecně není zájem o rosé z Nového světa.
Zákazník se nicméně chová různě podle místa prodeje. Jinak reaguje u vinaře, kterého zná, jinak u neznámého nebo ve vinotéce, jinak v supermarketu, a ještě úplně jinak v restauraci či vinárně. „Prvotní předvýběr dělá zákazník svými preferencemi, ještě než se vůbec objeví v místě prodeje. Ví, zda jde pro víno tiché či šumivé, pro víno suché či polosuché nebo polosladké či sladké, má zpravidla jasno o barvě a k tomu má předem stanoveno cenové rozpětí,“ vysvětluje Jaroslav Machovec. Takto vybaven v místě prodeje pak přihlíží primárně k odrůdě a výrobci. V kontaktu s vinařem a v restauraci hraje velkou roli ještě doporučení, které dokáže rozšiřovat výše popsané mantinely předvýběru. „Domníváme se, že zákazník nejčastěji vybírá podle barvy vína, zda preferuje bílé, rosé či červené, pak podle obsahu cukru ve víně, suché, polosuché, polosladké a sladké, dále pak podle odrůdy a ceny,“ konstatuje Iva Šantavá. Velký vliv tak má nejen kvalita, ale rovněž cenotvorba. „Nakupující stále častěji vyhledávají cenově nejdostupnější produkty, které jsou ještě podpořeny promoakcemi. Jedním z rozhodovacích faktorů je proto rovněž kvalitní marketingová podpora a komunikace, která v konečném důsledku ovlivňuje rozhodování klienta,“ říká Lucie Kramáriková. Avšak podle Miloše Michlovského jsou například promoakce na podporu tichých růžových vín spíše vyhozené peníze.
Mezi novinkami vyčnívá perlivost i nealko
Sezona růžových vín právě začíná, a tak nemohou chybět ani novinky. „Na letošní rok jsme pro naše zákazníky připravili několik překvapení, které nabízí nejen úplná změna prezentace Templářských sklepů, ale rovněž adjustáže a poslední novinky v obalových technologiích. Věřím, že zákazníci naši kvalitu vín v unikátním balení ocení,“ poodkrývá Lucie Kramáriková. To Pinot Grigio Blush – novinka v Tesco UK i ČR od podzimu 2019 – má díky hroznům z oblasti italských Dolomit krásně zbarvenou slupku až do měděna a tak dá tomuto vínu delikátní růžovou barvu. „Květinová vůně přivádí zákazníka k chuti po broskvích s jemnými tóny jahod,“ specifikuje Jan Spevák. Je přitom doporučováno vyzkoušet si proti sobě bílou a růžovou verzi tohoto Pinotu od téhož vinaře. V příštím roce se potom těší na to, že italská legislativa poprvé povolí tamním vinařům přijít s vínem Prosecco rosé. Na to se řetězec připravuje a chce tuto nabídku zákazníkům co nejdříve dát ochutnat.
Na Pinot se letos zaměří také další vinařství. „Právě vypouštíme poprvé na trh absolutní novinku, klaret Pinot Meunier v pozdním sběru. Jedná se o bílé víno s narůžovělými odlesky. Výhodou klaretů je jejich dokonalá čistota chuti,“ podotýká Jiří Hort. Mezi zajímavostmi v segmentu rosé v produkci Víno Blatel je Frazaneto rosé. „Je to růžové víno jemně perlivé se svěží vůní bobulového ovoce a citrusovostí v závěru chuti,“ deklaruje Iva Šantavá. Výborně se hodí jako aperitiv, k letnímu osvěžení a také do míchaných nápojů. Do popředí zájmu se dostává i víno bez alkoholu. „V posledních letech stoupla obliba tohoto nápoje, a to díky chuťové svěžesti a vyplnění mezery na našem trhu,“ poukazuje Miloš Michlovský. Zároveň jde o vítané zpestření pro spotřebitele, kteří musí následně ještě řídit.
Data:
43 %
činil objemový podíl růžových vín českého původu v hypermarketech, supermarketech a diskontech (bez Makra).
Zdroj: Nielsen, 1–12/2019
Slevové akce se vyplácejí
V meziročním srovnání proběhlo vloni u růžových vín o 70 % více promoakcí než v předchozích letech. Průměrná akční cena růžových vín o objemu 0,75 l byla 91 Kč, což je v meziročním srovnání o čtyři koruny více. Průměrná běžná cena se pohybovala okolo 114 Kč. Nákupem v akci se tedy dá ušetřit průměrně 23 Kč, což je 25,4 % na každé láhvi. U růžových vín se proto vyplatí počkat s nákupem na slevové akce, kterých je v poslední době mnoho. Navíc se očekává, že tento trend bude pokračovat.
Zdroj: Nákupní rádce Kupi.cz.
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 4/2020.