logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Téměř dvě třetiny internetových Čechů nakupují alespoň několikrát měsíčně potraviny, které patří...
  • V polovině března oznámilo Ministerstvo zemědělství ČR (MZe ČR) vznik pracovní mezirezortní...
  • Maloobchodní řetězec Lidl se stal oficiálním partnerem evropského fotbalového šampionátu, který...
  • Nepotravinářský diskontní řetězec Action uzavřel rok 2022 s příznivými finančními výsledky. Díky...

Zboží&Prodej 4/2020: Pivo v plechu roste, plast klesá

21. dubna 2020
Publicistika 0
3615
Zboží&Prodej 4/2020: Pivo v plechu roste, plast klesá

Česká republika je pivní velmocí jak díky spotřebě na jednoho obyvatele, tak i druhům a výstavu tuzemských pivovarů. V posledních letech domácí konzumace převážila nad tou mimo domov, a tak jsou trendy v nákupech domácností tahounem dění na trhu. I z toho důvodu se významně daří pivu v plechovkách.

Z hlediska podílu na výdajích dominují ležáky, které mají více než 40% podíl a v hodnotě dlouhodobě rostou rychleji než celý pivní trh. Rostou i v objemu a minimálně jednou za rok je nakoupí tři čtvrtiny českých domácností. „Druhou hodnotově největší kategorií jsou výčepní piva, jejichž podíl dlouhodobě klesá jak v hodnotě, tak v objemu, a podíl na nákupech domácností představuje necelou třetinu,“ vypočítává Vladimíra Šebková, client relationship manager GfK Spotřebitelského panelu. Výčepní piva kupují dvě třetiny českých domácností, klesající penetrace (počet kupujících domácností) stojí za celkovým poklesem tohoto segmentu.

Přečtěte si také
Generálním ředitelem Plzeňského Prazdroje se stal Dragoș Constantinescu

Sklo stále vládne v malých prodejnách

Z rostoucí spotřeby domácností profitují zejména výrobky, které jsou baleny v plechovce. „Tento obal získal během šesti let na trhu více než čtvrtinový podíl, zejména na úkor skleněných lahví, jejichž podíl se propadl o více než 15 procentních bodů,“ deklaruje Vladimíra Šebková. Plechovky rostly i na úkor piva v plastových lahvích, kde podíl klesl o necelé tři procentní body. Podíl ostatních typů obalů víceméně stagnuje. Nákup piva v plechovce rostl i přesto, že jeho průměrná cena během šesti let vzrostla nejrychleji, o pětinu, a pivo v plechovce má nejvyšší průměrnou cenu. Plechovku jako obal akceptovalo skoro 80 % českých domácností. Penetrace je stejná jako u piv ve skle a více než dvojnásobná oproti plastovým lahvím.

Přečtěte si také
Prazdroj a Microsoft spojují experty na pomoc českému chmelu

Pivo v plechovce získalo nejvyšší podíl na hodnotě nákupů v supermarketech a diskontních prodejnách, kde hodnota jeho nákupů představuje jednu třetinu všech nákupů, na internetu pak čtvrtinu nákupní hodnoty piva. „Tento obal je výrazně preferovaný i ve specializovaných prodejnách nápojů,“ dodává Vladimíra Šebková. Skleněné obaly stále vládnou nákupům v malých prodejnách, kde představují více než dvě třetiny hodnoty nákupu, a nákupům v hypermarketech, kde jejich podíl přesahuje polovinu. Dá se předpokládat, že ohlašované změny v používaných obalových materiálech přinesou změny i do nákupního chování českých domácností. Vyšší cena piv v plechovkách přitom není bariérou, otázkou zůstává třídění a další zpracování kovových materiálů.

Nejvíce se kupují speciály

Nákupní boom v domácí spotřebě zažívají další druhy piv a pivních nápojů, jako jsou pivní speciály, cidery, radlery a další, jejichž hodnota nákupů v dlouhodobém pohledu roste ve stovkách procent. „Z této nabídky si nejvíce domácností, skoro čtvrtina, nakoupilo pivní speciály,“ vysvětluje Vladimíra Šebková. Největší část svých nákupů piva domácnosti realizují v hypermarketech, kde spotřebují necelých 40 % svých výdajů. V hypermarketech nakoupí alespoň jednou ročně 70 % českých domácností, průměrná nákupní frekvence je jednou za tři týdny. Přestože celkové výdaje za pivo v hypermarketech rostou, objem z dlouhodobého hlediska stagnuje. Na pomyslné druhé příčce ve výdajích na nákup piva jsou diskontní řetězce s takřka 30% podílem. V množství kupujících rychle dotahují hypermarkety, stejně tak ve frekvenci nákupů. Rozdíl je pouze ve výdajích na jeden nákup, v diskontních prodejnách domácnosti platí necelých 90 Kč, kdežto v hypermarketech 100 Kč. „Z dlouhodobého pohledu diskontní řetězce v podílu domácích výdajů za pivo rostou, a to jak z hlediska výdajů, tak z hlediska objemu,“ uvádí Vladimíra Šebková. Na třetí příčce jsou supermarkety, jejichž podíl na výdajích domácností za pivo je zhruba 15 % a víceméně stagnuje. V supermarketech nakupuje pivo polovina českých domácností, a to jednou za tři týdny. Za jeden nákup domácnost zaplatí o něco víc než 60 Kč.

Růst podporuje export i vyšší domácí odbyt

V době přípravy tohoto článku ještě nebyla známa oficiální data ohledně výstavu českých piv, a tudíž ani jak se celkově tomuto segmentu za loňský rok dařilo. „Trendy však sledujeme průběžně a z měsíčních výrobních dat předpokládáme, že dojde k poklesu výstavu pro tuzemský trh,“ prozrazuje Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven. Přestože celkový výstav v ČR tedy zřejmě klesne, některé pivovary hlásí, že v roce 2019 vyprodukovaly stejné množství, ne-li o něco vyšší než v roce 2018. „Uvařili jsme 709 896 hektolitrů piva, což je zhruba o 4,1 procenta více než v roce 2018. Za nárůstem přitom nestál jen export, ale i vyšší odbyt na domácím, českém trhu,“ konkretizuje Roman Havlík, ředitel Pivovaru Svijany. Nejdynamičtějším segmentem na domácím trhu i v exportu bylo loni opět nepasterované pivo v plechovkách, celkem jich loni pivovar naplnil přibližně 15 milionů. „Loňský rok hodnotíme pozitivně. Uvařili jsme 204 tisíc hektolitrů piva. Dařilo se nám udržovat převahu prodeje sudového piva nad lahvovým, čímž odoláváme tuzemskému trendu, kdy se pivo v maloobchodě prodává více než čepované v gastronomických zařízeních,“ pochvaluje si Lumír Hyneček, ředitel Pivovaru Litovel.

Také Rodinnému pivovaru Bernard vzrostly tržby. „Vyplácí se nám, že trváme na zachování tradičních poctivých postupů vaření, že používáme vlastní zdroje vody, sladu a kvasnic, usilujeme o nejvyšší možnou kvalitu piva a držíme podporu provozoven. V konečném důsledku to vytváří růst a zisk,“ prozrazuje PR manažer Radek Tulis. Benešovský Pivovar Ferdinand v loňském roce zaznamenal nárůst prodejů u lahvového piva, a to především díky exportu, který tvořil 14 % výstavu. Celkový výstav se zvedl na zhruba 29 000 hektolitrů. Do skleněných lahví pivovar naplnil 6000 hektolitrů nefiltrovaného čerstvého piva, které distribuuje i prostřednictvím služby Ferdadomu.cz v Praze. „Nejoblíbenějším pivem se za rok 2019 stal světlý ležák Max 11°, který má vyšší hořkost oproti ostatním pivům z našeho sortimentu,“ prozrazuje jednatel Petr Dařílek.

Byl to stabilní a bohatý rok

Plzeňský Prazdroj na tuzemském trhu loni prodal 7,23 milionu hektolitrů piv, což o necelé procento převyšuje i úroveň dosud rekordního roku 2018. „Velký úspěch mezi zákazníky měla vedle tradičních ležáků značek Pilsner Urquell, Radegast a Kozel i novinka Gambrinus 11, která významně pomohla růstu celé kategorie,“ uvádí Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje. Prodeje Birellu se loni zvýšily o 18 %, kdy se dařilo zejména ochuceným variantám.

Prodeje piva společnosti Heineken Česká republika v roce 2019 v porovnání s předchozím rokem rostly a s 2,7 milionu hektolitrů prodaného piva dosáhly rekordu za posledních 10 let. „Náš růst vychází především z domácího trhu, kde vidíme náš vítězný tržní podíl. V případě značky Krušovice produkce vzrostla o 14 procent, značka Heineken narostla o 32 procent a naše nízkoalkoholické a nealkoholické nápoje vzrostly o 59 procent v čele s nealko pivem Zlatopramen 0,0 Radler,“ informuje communication and sustainability manager Dita Vašíčková.

Loňský rok hodnotí jako stabilní a také velmi bohatý na události Pivovary Staropramen. Ostravar představil novou recepturu piva Ostravar 12 a v říjnu na český pivní trh přišla novinka Blue Moon Belgian White, pivo belgického typu inspirované klasickým Belgian Witbier. „Tato značka je velice oblíbená nejen v zemi svého původu, Spojených státech, ale také ve více než 25 zemích světa. Právě Blue Moon se v USA zásadně podílel na formování craftové pivní scény,“ dokládá tisková mluvčí značek Denisa Mylbachrová. Vedle toho se dařilo také pivním mixům, zejména díky nealkoholickým verzím. „Zaznamenali jsme meziroční nárůst řádově v desítkách procent. Velký podíl na tomto úspěchu měla naše novinka Cool Jablko a Hruška,“ doplňuje.

Pandemie upřednostňuje balené pivo

Z hlediska výstavu v tuzemsku byl rok 2019 úspěšný také pro společnost Primátor. „Ztratili jsme zanedbatelné procento, dosáhli jsme ale nárůstu téměř tří procent v prodeji sudového piva a to nás opravdu těší. Naší vlajkovou lodí zůstává stále Primátor 11°, v náchodském regionu se pije hodně Primátor Premium a nemohu zapomenout ani na naše výčepní pivo Antonín, vařené na tři rmuty. Ze speciálů se dařilo tradičně našemu pšeničnému pivu Weizen, fantastický úspěch a zároveň husarský kousek se povedl Primátoru Stout, který ve své kategorii v roce 2019 obhájil prvenství z roku předchozího v prestižní soutěži World Beer Award v Londýně,“ vyzdvihuje obchodní ředitel pro tuzemský trh Martin Ardelt. Nejdynamičtěji roste prodej Tchyně, ve které se kombinují dva pivní styly, tedy spodně kvašený ležák a IPA. „Netradiční název a unikátní design dělají z tohoto produktu opravdovou pivní lahůdku a my jsme Tchyni, původně limitovanou edici, zařadili do našeho stálého sortimentu,“ dodává Martin Ardelt.

Z důvodu příznivého loňského počasí byla spotřeba piva dobrá také v malých pivovarech. Například Zámecký pivovar Blatná výstav piva od roku 2016 každoročně zvyšuje zhruba o 15 až 20 %, přičemž pivovar otevírali v srpnu 2016. „Nejprodávanějším pivem byl Blatenský Kohout polotmavý 12° a naše Blatenská 10° světlá, která je ideální k pití v horkých letních dnech,“ vypočítává sládek Martin Fried. Celkový výstav pivovaru Zubr zůstává poslední roky na stejné úrovni, to znamená 255 tisíc hektolitrů, mění se však struktura prodejů. „Naší prioritou zůstává čepované pivo, jehož výstav se na tuzemském trhu pohybuje okolo 60 procent,“ vysvětluje ředitel Tomáš Pluháček. Pandemie koronaviru však dolehla i na producenty piva. Ti v letošním roce dodají méně piva do segmentu horeca. V uplynulých dnech uzpůsobili výrobu, nestáčejí do sudů a soustředí se na balené pivo.

V souladu s tím například Budějovický Budvar aktuálně představuje nový ležák Budvar 33. Je hořký a podle toho také dostal jméno. Má totiž právě 33 jednotek hořkosti, a to především díky českému chmelu Agnus, který patří k jedněm z nejvíce hořkých odrůd vůbec. Budvar 33 je zajímavý i sladem Crystal Light, který se používá především do svrchně kvašených piv. V květnu přijde na trh jeho další novinka, a to z portfolia Somersby, Sparkling Spritz. Tato příchuť je v poslední době oblíbená hlavně u mladé generace. Tato varianta bude k dostání v oblíbeném plechovkovém i lahvovém formátu o objemu 0,33 l.

Spotřebitelé investují do kvality

„Dále se rozvíjí segment prémiových piv, kde je zásadní chuť a typy produktů. Zatímco český trh je stále ovládán klasickými ležáky, zákazníci hledají prémiovou kvalitu, ale také speciální nabídky,“ míní Dita Vašíčková. Dalším trendem je rostoucí zájem o nealkoholická ochucená piva. To souvisí s edukací, lidé hledají zdravější varianty. Třetí trend se váže na aktivní životní styl. „Zákazníci pátrají po vhodném a zákaznicky nenáročném typu balení. V návaznosti na tento trend jsme nedávno uvedli na trh novou řadu craftových piv. Pod značkou Starobrno se nově objeví pivní typy IPL, APA a Red, všechny v zákaznicky oblíbených plechovkách,“ vzkazuje Dita Vašíčková.

Také v Plzeňském Prazdroji se domnívají, že jasným trendem je stále větší poptávka spotřebitelů po prémiových produktech. „Kromě alkoholických piv roste zájem lidí o nealkoholická piva, a to především o ochucené varianty, které jsou přírodní alternativou ke slazeným limonádám. Nabídku nealkoholických piv každoročně rozšiřujeme, letos přicházíme s novými příchutěmi Cola od Birellu, Citronáda, Bezovka nebo Ledový čaj s broskví,“ dodává Tomáš Mráz.

V Pivovaru Ferdinand v současné době probíhá částečná renovace ležáckých tanků. „Důvodem tohoto kroku je zajistit dostatečnou kapacitu sklepa pro správné zrání našich piv s cílem zachovat stálou výrobní kvalitu. Jde o 18 tanků, díky kterým navýšíme kapacitu o 2340 hektolitrů. Navíc se připravujeme na nové značení sudů,“ prozrazuje Petr Dařílek. Pivovar Ferdinand nabízí celkem 12 druhů piv. „Stále více se potkáváme s malými pivovary, které se chtějí prosadit v tomto už tak přehlceném prostředí, nicméně i zde je situace nahoru dolu, tedy mnohé pivovary, pivovárky už neexistují, další vznikají,“ konstatuje Petr Dařílek. Pivovar Primátor by rád letos uvedl na trh další příchuť nealka piva v plechu. „Aktuálně jsme ve fázi vývoje. V naší podnikové prodejně bude během roku možné nově zakoupit i sezonní piva v netradiční litrové nevratné lahvi, ať již zmiňovanou Tchyni s jarním designem, Špringl vařený z čerstvého zeleného chmele nebo Medové pivo,“ říká Martin Ardelt.

Trendem je vyhledávání originality

Novinkou v Pivovaru Blatná pro letošní léto bude světlý ležák 11° chmelený za studena Kazbekem. „Pozorujeme příklon spotřebitelů k silnějším pivům, lidé preferují ležáky a stále populárnější jsou také piva typu ALE a IPA. Více než v minulosti se také pijí nealkoholická piva a ochucené pivní mixy, včetně těch nízkoalkoholických. Zvyšuje se zájem lidí o pivní speciály, které si dávají k nejrůznějším příležitostem a které jsou časově omezeny, kupříkladu velikonoční Litovel Patrik či nefiltrovaný světlý ležák Litovel Václav, který vaříme na podzim,“ poukazuje Lumír Hyneček.

Pivovar Svijany bude letos s cílem zaručit stále stejný charakter a kvalitu svého nepasterovaného piva pokračovat v investicích, celkem vynaloží více než 145 milionů korun. „Směřovat budou zejména na výstavbu dalšího ležáckého sklepa, modernizaci a dovybavení lahvovny, ale zejména na zahájení druhé etapy rozšíření varny. Současně budeme také dále rozšiřovat sortiment. Loňská novinka, míchaný nápoj z nealkoholického piva a ovocné limonády Svijanský vozka Černý rybíz a limetka, se na trhu setkala s velmi příznivým přijetím,“ dodává Roman Havlík. Zatím největší investicí pivovaru byla moderní linka na stáčení nepasterovaného piva do plechovek zprovozněná v roce 1997. Pivovar Litovel v loňském roce instaloval novou plnicí linku skleněných lahví a dlouhodobě investuje do vratných transportních sudů a vratných přepravek.

Zubr připravuje opět limitované speciály. „Chystáme čtyři, pro každé roční období. Právě rostoucí poptávka po speciálech a vícestupňových pivech je jedním z trendů posledních let. Stejně tak přesun od výčepních piv k ležákům, což potvrzuje i fakt, že naším nejprodávanějším pivem je dlouhodobě jedenáctistupňový ležák Zubr Grand. Trendem je také vyhledávání originality. S tím souvisí i zájem o produkci minipivovarů, které Rodinný pivovar Bernard dlouhodobě podporuje například dodávkami kvasnic a sladů. Zřetelný je odklon od plastů. Zákazníci jsou zodpovědnější k životnímu prostředí, přestali mít o pivo v plastu zájem a pivovary na to reagují. Rodinný pivovar Bernard nikdy pivo v plastu nenabízel a vůči prodeji piva v plastu se ostře vymezil již v roce 2012 v dlouhodobé kampani Svět se zbláznil, kdy přirovnal PET lahev s pivem k nafukovací panně či pivo „nalil“ do igelitky s dovětkem Dnes z PETky, zítra z tašky.

Důraz lze čekat na klasický sortiment

V případě společnosti Pivovary Staropramen dominují piva českého typu a pokračuje růst zájmu o piva s vyšší stupňovitostí, která si zákazníci spojují s vyšší kvalitou. Vedle nich se rozšiřuje nabídka dalších pivních stylů, regionálních specialit a craftových piv. Na druhé straně pokračuje dynamický růst pivních mixů, zejména jejich nealkoholických variant. „Český pivní trh si tak udržuje tradiční jádro, a přitom se nadále posouvá směrem k větší pestrosti a barevnosti nabídky. To dobře rezonuje se spotřebiteli, kteří si mohou dovolit hledat vyšší kvalitu, autenticitu, zajímavé chutě a nové zážitky,“ informuje Denisa Mylbachrová. Řetězec Penny Market prodává svoji privátní značku piva Staročech, které má i přes velkou konkurenci velmi dobré prodeje. „Světlé výčepní pivo a světlý ležák Staročech se pyšní chráněným zeměpisným označením České pivo,“ podotýká tiskový mluvčí Tomáš Kubík. Pivo Staročech polotmavý navíc loni vyhrálo v rámci Žateckých slavností chmele odbornou degustaci piv v kategorii polotmavé pivo.

Jak se však zdá, čeští spotřebitelé se do určité míry nabažili různých experimentů a začínají se zase obracet zpět k pivům, která dobře znají a na která byli léta zvyklí. „K produkci standardních pivovarů se přitom vracejí poučenější a s daleko vyššími nároky. Podstatně více se třeba zajímají o kvalitu surovin a výrobní postupy a preferují pivo minimálně upravované, tedy nepasterované a pokud možno také nefiltrované,“ sděluje Roman Havlík. V dalším období tak lze podle něj u většiny velkých pivovarů očekávat důraz na klasický sortiment doplněný o nefiltrovaná a nepasterovaná piva, sezonní speciály a samozřejmě také stále oblíbené míchané nápoje na bázi piva nebo nealkoholického piva. Hlavní inovace ovšem budou probíhat spíše v oblasti nových manipulačních technologií, balení a balicích materiálů a designu hotových výrobků.

 

Názory odborníků:

„Nealko radlery poprvé v historii překonaly prodeje nealko piva.“

Ležáky v prodejích vzrostly o sedm procent a tvoří již polovinu hodnoty všech zakoupených piv. Největší nárůst poptávky však jasně vidíme v segmentu pivních mixů. Oproti předloňskému roku se prodeje zdvojnásobily a překonaly hranici 1,5 miliardy korun. A to i přes to, že průměrná cena půllitru beermixu je 17,40 koruny, tedy vyšší než průměrná cena piva, která dosahuje 12,70 koruny. V případě radlerů ženou tržby vzhůru především nealkoholické varianty, čtyři z pěti prodaných výrobků jsou bez alkoholu. Před třemi lety byla situace zcela jiná, pivním mixům vládly ty alkoholické. S příchodem nových variant a chutí však dostala kategorie velmi výrazný impuls a v prodejích svým růstem překonává všechny ostatní pivní segmenty. Celkově se za posledních dvanáct měsíců prodalo 45 milionů litrů těchto nápojů. Mezi nejprodávanějšími variantami jsou mixy piva a citrusových limonád – třetina všech radlerů patří grepovým variantám, čtvrtina pak citronovým, na třetím místě jsou mixy s limetkou. Každý rok navíc výrobci uvádějí na trh nové příchutě, které se těší také značné oblibě a přispívají k celkovému růstu. Prodeje v roce 2019 byly natolik silné, že nealkoholické radlery překonaly vůbec poprvé v historii dokonce i prodeje nealkoholického piva.

Michal Elšík, konzultant, Nielsen

 

„Domácí trh je na hranici svých možností.“

Češi již více piva nevypijí. Výrobci se proto kromě stálé nabídky klasických ležáků a výčepních piv stále snaží zaujmout i nové skupiny konzumentů novými produkty, frekvencí nabídky různých speciálních piv nebo piv s méně obvyklými příchutěmi či ochucená nealko piva. Velmi pestrý sortiment dokážou nabídnout minipivovary, které svým počtem atakují hranici 500.

Martina Ferencová, výkonná ředitelka, Český svaz pivovarů a sladoven

 

Jak na recyklovatelný obal:

Společnost Eko-Kom připravila několik bodů, které doporučuje zohlednit při návrhu a výrobě obalů piva, aby bylo možné je snadno vytřídit a recyklovat:

Skleněná láhev

  • plně recyklovatelná; právě skleněné lahve na piva a minerálky jsou nejčastějšími výrobky z již recyklovaného obalového skla

Plechovka Alu

  • recyklovatelná, v ČR se odděleně sbírají do nádob s šedou nálepkou Kovy

PET lahev

  • recyklovatelná; problematické jsou PVC sleeves, pokud nejsou spotřebiteli odstraněny; recyklaci komplikují bariéry a aditiva používaná v lahvích

Na obalech by spotřebitelům pomohly podrobnější a názorné informace o tom, kam použitý obal odložit.

 

Aktuálně z trhu:

Krušovice mění dočasně claim

Marketingová komunikace v době koronavirové krize mění zažitá pravidla. Své o tom ví také značka Krušovice, která ve spolupráci s reklamní agenturou Isobar připravila nový televizní spot. Reagují na současnou situaci ve společnosti, která vychází z bezpečnostních opatření v boji s nemocí Covid-19. Uzavření hospod, domácí karanténa a nemožnost reálného sociálního kontaktu radikálně poznamenala život značky i jejich spotřebitelů. Krušovice se obrací na své příznivce s poselstvím, že společně zvládneme cokoliv. Také proto došlo k dočasné změně claimu Tvoje království na Naše království.

Aktuální doba prověřuje charaktery. A právě královský charakter je dnes potřeba víc než kdykoli dřív. „Češi v těžkých časech ukázali, jak se umí semknout, navzájem si pomáhat a povzbudit se. Tímto projektem chceme dát šanci všem, kteří si udrželi optimismus, stát se viditelnou součástí tohoto příběhu. Navíc jsem toho názoru, že příběhy reálných lidí jsou lidem blíže, než využití celebrit, influencerů nebo zaměstnanců,“ říká Jiří Coufal, senior manažer značky Krušovice.  Závěrečný frame spotu vyzývá diváky ke spoluúčasti. Každý se může stát součástí příběhu a ukázat, jak kraluje z domova. Stačí sdílet svůj příspěvek s #nasekralovstvi a třeba se právě ten objeví v další aktualizaci televizního spotu. Kampaň poběží až do 10. května 2020. „Kromě role v televizním spotu dostanou vybraní také karton krušovické dvanáctky, aby byla aktivita s ústřední myšlenkou ,Kraluj z domova‘ ještě více podpořena,“ dodává manažerka značky Ivana Nová.

Televizní spot: https://www.youtube.com/watch?v=B5dV2A_Gw90&feature=youtu.be

 

Nejvíce hořký Radegast všech dob je v obchodech

Pivovar Radegast uvedl na trh novinku, která položila základy pro úplně novou kategorii piv. Výčepní speciál Radegast Ratar je nejvíce hořké pivo v historii pivovaru Radegast, který letos slaví 50. výročí od uvaření první várky piva.

Po testování novinky Radegast Ratar ve vybraných prodejnách v roce 2019 rozšířil pivovar Radegast distribuci do dalších obchodních řetězců a obchodů. „V posledních letech je mezi spotřebiteli a milovníky piv velký zájem o piva s vysokou hořkostí. V nošovickém pivovaru se snažíme bořit zažité bariéry a přinášet nový přístup k pivu, a tak jsme nastartovali novou pivní kategorii s touto mimořádně hořkou pivní revolucí,“ sděluje Ivo Kaňák, manažer pivovaru Radegast v Nošovicích.

Radegast Ratar je nejvíce hořké pivo, které kdy bylo během 50leté historie pivovaru Radegast uvařeno. Novinka má 50 jednotek hořkosti IBU (International Bitterness Units), což je o 14 jednotek více než u světlého ležáku Radegast Ryze Hořká 12, a dokonce o 20 jednotek hořkosti více, než má Radegast Rázná 10. Trojitě chmelený výčepní speciál z Nošovic je pivo s plnou hořkou chutí, vysokou pitelností a obsahem alkoholu 4,3 %. „Radegast Ratar jsme uvařili z těch nejkvalitnějších surovin, měkké beskydské vody, sladu z vlastní sladovny a pořádné dávky prémiového chmele Polaris, který obsahuje velké množství alfa hořkých kyselin,“ uvádí Petr Kwaczek, sládek pivovaru Radegast.

Novinka Radegast Ratar je dodávána ve skleněných vratných lahvích o objemu 0,5 litru. Během května 2020 se pak hořké osvěžení z Nošovic objeví v plechovkách. Název nového piva z nošovického pivovaru se inspiroval u kmene Ratarů, jejichž nejvyšším bohem byl právě Radegast. Radegast Ratar je v prodeji za doporučenou maloobchodní cenu 17,90 Kč za 0,5litrovou láhev a 20,90 Kč za 0,5litrovou plechovku. Je k dostání v obchodních řetězcích Albert, Billa, Coop (moravská družstva), Enapo, Globus, Hruška, Kaufland, Makro, Pramen, Tesco, Žabka, v on-line supermarketech Kosik.cz a Rohlik.cz nebo na vybraných čerpacích stanicích.

 

Data:

Maloobchodní tržby se blíží hranici 21 miliard

Spotřebitelé svými nákupy udržují pivo mezi nejvíce poptávanými kategoriemi na českém trhu. Maloobchodní prodeje piva a pivních nápojů za poslední rok dosáhly 20,9 miliardy korun (období od března 2019 do února 2020). Tržby tak dosahují vůbec nejvyšších hodnot v historii. Maloobchodní obrat rostl v hodnotě o 6,7 %, což představuje celkovou spotřebu 820 milionu litrů piva a pivních mixů (objemový růst 1,9 %). Údaje vyplývají ze sledování společnosti Nielsen. Celkové tržby za nealkoholické pivní mixy v roce 2018 činily 750 milionů Kč, v roce 2019 pak 1,2 miliardy Kč. U nealko piva za rok 2018 byly tržby 819 milionů Kč, v roce 2019 potom 874 milionů Kč. I podle Nielsenu v případě obalového materiálu roste plech, který získal již 23% podíl na prodejích a ve srovnání posledních dvou let vzrostl o polovinu. „V loňském roce jsme zaznamenali nárůst v kategorii lahvových i plechovkových piv. Zejména piva v plechovce si u zákazníků získávají stále větší oblibu,“ dokládá Tomáš Kubík, tiskový mluvčí společnosti Penny Market. Tradiční obalový materiál, kterým je vratné sklo s podílem 60 %, postupně klesá. Stejně tak i PET obaly, jejichž prodeje jsou vytlačovány právě pivními nápoji v plechu.

Cena klasického půllitrového piva podle dat nákupního rádce Kupi.cz od roku 2016 kontinuálně roste. Každý rok průměrně o více než 6 %, výjimkou nejsou ani první měsíce letošního roku. Průměrná akční cena za 0,5 l piva je 12,38 Kč. Průměrná běžná cena se v posledním roce pohybuje okolo 16,70 Kč, takže nákupem v akci lze ušetřit 35 %. „Přestože došlo ke zdražení, počet promočních akcí roste. Za loňský rok jsme jich zaznamenali téměř pět tisíc, zhruba o pětinu víc než v roce 2018,“ informuje Petr Miklík, analytik retailových cen Kupi.cz.

 

30,4 %

spotřebitelů pilo v posledních 12 měsících pivo z plechovky.

Zdroj: Median, MML-TGI 19/II–19/III

 

Promocím piva vládne Plzeňský Prazdroj

Podle průzkumu společnosti Focus CZ Marketing- and IT Research pro časopis Zboží&Prodej nejpromovanějším producentem piva je společnost Plzeňský Prazdroj. Promoce jeho značek – Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický Kozel, Radegast, Primus a Excelent – se podílejí 35 % na celkového reklamního výkonu.

Dvojkou v promocích piva, měřeno reklamním výkonem, jsou Pivovary Staropramen (20 %) se značkami Braník, Staropramen, Ostravar, Stella Artois a Hoegaarden. Promoční trojkou je koncern Heineken Česká republika (17 %) zastoupený v promocích zejména značkami Zlatopramen, Krušovice, Starobrno, Březňák, Heineken, Zlatý Bažant a Hostan.

Trojici nejpromovanějších desítek tvoří Braník (Pivovary Staropramen; 19 %), Staropramen (Pivovary Staropramen; 16 %) a Velkopopovický Kozel (Plzeňský Prazdroj; 15 %). V ležácích nejvíce promují značky Pilsner Urquell (Plzeňský Prazdroj; 10 %), Velkopopovický Kozel (Plzeňský Prazdroj; 10 %) a Krušovice ležák (Heineken Česká republika; 8 %).

Nejpromovanějšími značkami speciálních piv (13° a vyšších) jsou Desperados (Heineken Česká republika; 12 %); Corona (Pivovary Staropramen; 8 %) a Bernard (Rodinný pivovar Bernard; 8 %). Nejpromovanější značkou světlých piv do 10° je Radegast Klasik (Plzeňský Prazdroj; 80 %).

Více než třetinu celkového reklamního výkonu v pivech typu radler uskutečnila značka Staropramen Cool (Pivovary Staropramen; 38 %) a trojici nejpromovanějších doplňují značky Zlatopramen (Heineken Česká republika; 20 %) a Gambrinus Radler (Plzeňský Prazdroj; 14 %). Nejpromovanější značkou kategorie cider je Frisco (Plzeňský Prazdroj; 38 %) následovaný značkami Kingswood (Plzeňský Prazdroj; 18 %) a Strongbow (Heineken Česká republika; 17 %). Mimo hlavní promoční spektrum stojí dia pivo, kde je absolutním promočním lídrem Primátor (Pivovar Náchod; 93 %).

V nealkoholických pivech zůstává absolutní jedničkou Birell (Plzeňský Prazdroj; 46 %) následovaný s odstupem po odhlédnutí od privátních značek značkami Staropramen Nealko (Pivovary Staropramen; 12 %) a Heineken (Heineken Česká republika; 5 %). V nealkoholických pivech typu radler uskutečnila více než polovinu všech promocí značka Birell (Plzeňský Prazdroj; 59 %), promoční dvojkou ve sledované kategorii je Staropramen cool (Pivovary Staropramen; 21 %) a trojici nejpromovanějších s odstupem uzavírá značka Litovel (PMS; 1 %).

 

Nejpromovanější značky pivních ležáků:

Pilsner Urquell                                   5 388 793 Kč

Velkopopovický Kozel                      5 186 185 Kč

Krušovice                                           4 091 716 Kč

Budweiser Budvar B:Original           3 764 719 Kč

Staropramen                                       3 148 131 Kč

Braník                                                3 138 222 Kč

Svijanský Máz 11°                             2 961 493 Kč

Zlatopramen                                       2 919 743 Kč

Radegast                                            2 209 063 Kč

Gambrinus                                         2 191 440 Kč

Heineken                                            1 575 092 Kč

Excelent pivo                                     1 460 598 Kč

Zlatý Bažant                                      1 144 567 Kč

Starobrno                                           1 050 584 Kč

Ostatní                                                           12 936 670 Kč

 

Zdroj: Focus CZ Marketing- and IT Research, období: 3/19-2/20

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

 

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 4/2020.

 

Související články:

Generálním ředitelem Plzeňského Prazdroje se stal Dragoș Constantinescu Prazdroj a Microsoft spojují experty na pomoc českému chmelu pivoPivo pije denně méně lidí, roste obliba radlerů Zdenek HavlenaObchodním ředitelem Budějovického Budvaru je Zdenek Havlena

Doporučujeme

Čerpačka

Komerční sdělení

Vlastníte již prodejnu s potravinami a chtěli byste ji zmodernizovat?

Spolupráce s aliancí Můj obchod přináší mnoho různých benefitů, jak ve formě podpory prodeje ve vaší prodejně nebo výhodných nákupních podmínek, tak spolupráci s největším velkoobchodem v České republice. Kromě již zmíněných výhod je aliance Můj obchod také schopna pomoct s modernizací vaší prodejny a celkového dizajnu. Od multifunkčního pokladního systému, navíc s možností samoobslužné kasy, přes regálový systém […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil některé novinky z příprav této zbrusu nové konference, která se uskuteční 20. dubna 2023 v pražském kongresovém centru WPP Campus. Má novou odbornou radu, základní koncept hlavního programu i panelové diskuze a skladbu doprovodného programu. Propojit vědu a […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

22. 3. 2023, seminář Best of 3D, Praha

28. 3. 2023, kongres Pharma Profit, Praha

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

23.–27. 5. 2023, veletrh Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Zdenka Trávnická, mikroTržnice

mikroTržnice: Ukázaná platí

22. března 2023
Vladimir Gnjidić

Vladimir Gnjidić, komerční a nákupní ředitel, makro ČR: Jdeme proti trendu slevových akcí

20. března 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required