logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Řetězec Billa v uplynulých dnech informoval o zachování stávajících benefitů pro zaměstnance a...
  • V otevřeném dopise ministrovi zdravotnictví Janu Blatnému upozorňuje Asociace českého tradičního...
  • Novou seniorní marketingovou manažerkou značky Mattoni, tradiční značky minerální vody z...
  • V souvislosti se změnami spojenými s odchodem Velké Británie z Evropské unie se na přechodné...

Které profese budou „levnější“?

19. května 2020
Blog 0
1226
Které profese budou „levnější“?

Na přelomu roku se k nám začaly dostávat první informace o novém typu koronaviru a o tom, jak se s touto zákeřnou nemocí vyrovnává Čína. Evropa, procházející dlouhým obdobím prosperity a absence pandemií, to vnímala jako něco vzdáleného, co se jí v podstatě netýká. Naší sebejistotou a pocitem bezpečí otřásly až záběry z měst, na něž čínská vláda uvalila přísnou karanténu. Státy stály záhy před rozhodnutím, zda omezit pohyb všech obyvatel a fakticky vypnout ekonomiku, nebo nechat nemoci volný průběh s tím, že společnost získá „stádní imunitu“ a blahobyt bude zachráněn.

Autorkou blogu je tentokrát Hana Slepičková, která pracuje jako HR business partner pro logistiku, expanzi a dopravu ve společnosti Alza.cz. 

Dne 11. března vláda České republiky rozhodla o uzavření škol. Velmi rychle následovalo omezení cestovního ruchu, výroby i drobného podnikání, uzavření obchodů, restaurací a sportovišť. Zatímco jedni zavírali a propouštěli, e-shopy se během několika dnů dostaly pod obrovský tlak zákazníků. Do výkonu, na nějž před Vánocemi připravují několik měsíců, skočily rovnýma nohama během několika dnů. Náročný zákazník, zvyklý na doručení do druhého dne, zůstal nekompromisní a navzdory pandemii onemocnění Covid-19 očekával 100% službu.

Z pohledu personalisty šlo o bezprecedentní zkušenost. Ze dne na den jsme poslali zaměstnance pracovat z domova a v podstatě uzavřeli centrálu, předělali prodejny na bezkontaktní, vybavili provozovny, sklady i řidiče ochrannými pomůckami a dezinfekcí, nastavili směny tak, abychom se co nejméně potkávali a vzájemně ohrožovali. Rozjeli jsme nábor ve velkém a tam, kde to šlo, přenesli nejen nábor, ale také adaptaci do on-line prostředí. Kontakt jsme omezili na podpis smlouvy a předání nutného vybavení.

Zatímco ještě na podzim a v zimě jsme aktivně vyhledávali skladníky a hodinovou sazbu šroubovali na 170 korun, na jaře nám volali desítky lidí a personálních agentur, zda bychom neměli práci, a nastupovali za standardních podmínek. Hlavou se mi honila myšlenka, že se vlastně děje to, o čem personalisté dlouho mluvili – trh se ochlazuje a my zase začněme kandidáty vybírat, nikoli přemlouvat. Zejména u fyzicky náročných provozních pozic nicméně zkušební doba ukázala, že se věci kolem nás nemění zase tak rychle.

Zaměstnanci, kteří k nám přišli z cestovního ruchu a gastronomie, byli ohromeni náročností práce ve skladech a tím, jak precizně je jejich výkon monitorován. Mnozí byli zaskočeni, jak vysoké je zdanění a pojistné, které spolklo téměř polovinu jejich zaslouženého výdělku. Nejeden bojoval se včasným vstávání na ranní směny a mezinárodním prostředím, jež lze bez nadsázky označit za Babylon. Mnozí končili v prvních dnech zkušební doby, další po výplatách. Zůstává zdravé jádro lidí, kteří s námi (jak doufáme) zůstanou i poté, co se mimořádná opatření rozvolní.

Na základě této zkušenosti si myslím, že se trh práce změní. I nadále ovšem budou profese, kde je kvalitní kandidát, resp. letitý zaměstnanec vzácnou komoditou. Jeho mzda se pravděpodobně nezmění a v logistice po nich bude i v budoucnosti poptávka. Budu nám všem držet palce, abychom i my měli práci a naše profese se neocitly v ohrožení.

Hana Slepičková

 

Související články:

Zboží&Prodej 8/2020: U hraček rozhodnou Vánoce Všechno se změní Krize je příležitost, příležitost je změna Jan Sůra, předseda představenstva a ředitel, Tempo, obchodní družstvo: Jdeme s kůží na trh

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.9k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.5k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok