
Přes obecný příklon k vaření z čerstvých potravin zůstávají ty konzervované neoddělitelnou součástí nákupů českých domácností. Alespoň jednou za rok nakoupí nějaký konzervovaný produkt skoro 90 procent českých domácností a toto číslo je během let stabilní. Konzervované přitom neznamená méně zdravé.
Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 272 (5/2020). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.
Nejvíce spotřebitelů, skoro 85 %, nakupuje rybí konzervy, pak následují zeleninové konzervy, které kupují dvě třetiny českých domácností, kompoty, džemy a konzervovaná jídla pak kupuje více než polovina českých domácností. Ani v jedné z uvedených kategorií v rámci období 2016 až 2019 nedošlo k úbytku kupujících.
Nejvíce se kupují rybí konzervy
K vysoké penetraci konzerv v českých domácnostech zřejmě přispívá stabilní cena, v rozmezí čtyř let došlo pouze k mírnému navýšení průměrné ceny konzerv o 3,5 %. Průměrná cena se pohybovala v roce 2019 kolem 80 Kč za kg. Nejvyšší nárůst ceny zaznamenaly rybí konzervy, kde se cena průměrně zvýšila o 15 %, a kilogram rybích konzerv stojí necelých 200 Kč. Naopak u kompotů průměrná cena za kilogram stagnuje, činí 45 Kč. „Nákup konzervovaných potravin vzdoruje trendům obecného rychloobrátkového zboží, kde se průběžně snižuje frekvence nákupu. Frekvence nákupu konzerv je dlouhodobě stabilní, domácnosti nakupují nějakou konzervu v průměru jednou za tři týdny,“ vysvětluje Vladimíra Šebková, client relationship manager Spotřebitelského panelu GfK Czech. Nejčastěji nakupují rybí konzervy, nejméně často pak konzervovaná jídla.
Roční výdaje domácností za konzervy vzrostly během čtyř let o 10 %, domácnosti vydávají za konzervy zhruba 910 Kč ročně. V rámci subkategorií jsou viditelné nejvyšší výdaje u rybích konzerv, kde za ně domácnosti ročně vynaloží přes 450 Kč. Na další subkategorie pak domácnosti vydávají necelou polovinu této částky, nejméně pak na kompoty a hotová jídla, kde roční výdaje na nákup nedosáhly ani 200 Kč. „Nejvyšší část svých výdajů za konzervy utratí domácnosti v hypermarketech, a to zhruba jednu třetinu. V nich nakoupí konzervy více než dvě třetiny českých domácností,“ sděluje Vladimíra Šebková. Na druhém místě jsou z hlediska výdajů diskontní prodejny, kde domácnosti utratí necelou třetinu svých výdajů za konzervy. Zde je nakoupí dvě třetiny českých domácností. Třetí podle podílu na výdajích domácností supermarkety, kde domácnosti ponechaly zhruba pětinu svých výdajů za kategorii. V supermarketech nakupuje konzervy více než polovina českých domácností.
Většina prodejů zeleniny připadá na značkové výrobky
Za posledních 12 měsíců se v České republice spotřebovalo více než 67 tisíc tun konzervované zeleniny. Výrobkům z této kategorie se v České republice daří. Dokládají to aktuální čísla z trhu monitorovaného společností Nielsen. Hodnota prodaného zboží za poslední období (3/2019–2/2020) vzrostla o 6,9 % a utratilo se téměř 3,45 miliardy korun. Průměrná cena konzervované zeleniny vzrostla na 51,3 Kč/kg (5,8 %), přesto byl zaznamenán mírný nárůst i v prodaném objemu (0,4 %) a kusech (1 %). Jednotlivé kategorie konzervované zeleniny jsou meziročně velice stabilní a prodané podíly se téměř nemění. Největší podíl, 79,2 %, tvoří zelenina konzervovaná v nálevu, následují olivy konzervované s 9,7 %, konzervované fazole (6,5 %) v omáčce a zelenina konzervovaná (4,6 %). „Nejvíce kupovaným druhem jsou nakládané okurky s podílem 21,9 procenta. Druhé je zelí s podílem 11,8 procenta a třetí míchaná zelenina s devítiprocentním podílem,“ vypočítává konzultantka Barbora Chmelařová. Všechny typy zeleniny v rámci TOP 10 meziročně rostou, nejvíce řepa (o 13,1 %), rajčata (o 12,9 %) a okurky (o 12,4 %). Téměř 57 % zeleniny je kupováno ve skle, třetinu si pak lidé koupí v plechovce (33,4 %). Velikostně jsou nejprodávanější balení do 500 gramů (64,2 %), větší balení do kilogramu utrží 34,3 % a 1,5 % tržeb jde za konzervovanou zeleninou nad kilogram.
Nejvýznamnějším prodejním kanálem pro konzervovanou zeleninu stále zůstávají supermarkety, na kterých bylo v posledních dvanácti měsících realizováno bezmála 45 % hodnoty prodejů. Následují hypermarkety s 39,3 % a organizované prodejny do 400 m2 s 13,2 %. Téměř 65 % tržeb putuje za značkovými výrobky, zbývajících 35 % připadá na privátky, které však v hodnotě rostou rychleji (7,7 %) než značkové produkty (6,4 %). „Co se týče sezonnosti, není překvapením, že největší nárůst zažívá konzervovaná zelenina v období Vánoc, kdy ji lidé kupují především do bramborových salátů,“ uvádí Barbora Chmelařová. Tyto zvýšené prodeje jsou taženy následujícími druhy: nakládané okurky, míchaná zelenina, zelené olivy a hrášek.
Boduje také kvalitní chuť a dostupnost
Češi na začátku roku ukázali strach z koronaviru v obchodech, vzali je útokem a kromě těstovin, rýže, olejů a mouk více kupovali také konzervované a trvanlivé potraviny. „Události prvního čtvrtletí prudce zvýšily poptávku po tomto druhu potravin. Spotřebitelé u nich oceňují zejména jejich rychlou přípravu, kvalitní chuť a dostupnost. V prvním čtvrtletí jsme zaznamenali výrazný nárůst poptávky po našich polévkách, hotových jídlech a omáčkách,“ deklaruje Milan Linka, communications consultant společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko.
Spotřebitelé jsou stále více ovlivněni zdravým životním stylem. I proto mají tendenci více konzumovat ryby. „V posledních letech pozorujeme zvýšený zájem o kvalitní rybí výrobky pod značkou Franz Josef Kaiser. Velké oblibě se u spotřebitelů těší již připravené tuňákové saláty se zeleninou, které stačí před konzumací pouze otevřít a naservírovat,“ prozrazuje Jana Vydrová, marketing manager společnosti Gaston. V současné době se na trh dostávají novinky řady Franz Josef Kaiser – Tuňákové saláty v pěti variantách – mexiko, zelenina s quinoou, s fazolemi, kuskusem či těstovinami fusilli.
Vývoj trhu konzervovaných ryb a tuňáků tak má dlouhodobě pozitivní vývoj, což se přisuzuje i změně stravovacích návyků. „Hledí se čím dál tím více právě na zdravou výživu, trendem je lehká, vyvážená, chutná a zároveň rychlá strava, v ideálním případě ready-to-eat. Díky tomu je vedle tuňákových steaků stále větší zájem o segment tuňákových salátů Rio Mare Insalatissime, a to především o variantu s kukuřicí, s fazolemi a kuskusem,“ vysvětluje René Řiháček, product manager Rio Mare CZ/SK společnosti Bolton Czechia, a dodává: „Splňují nároky spotřebitele na zdravý snack plný přírodních ingrediencí, který samozřejmě skvěle chutná, protože právě chuť je tím, za čím se náš zákazník vrací.“
Plody jsou sklízeny v nejvyšší zralosti
Zejména pandemie lidstvu ukázala, jak mohou být užitečné konzervované, a především sterilované potraviny. „Hodí se pro každou příležitost, jde o ideální způsob dlouhodobého uchovávání potravin. Již naše prababičky a babičky zavařovaly ovoce, zeleninu a jiné potraviny do sklenic,“ připomíná Petr Chlupáč, brand manager CZ/SK společnosti Bonduelle. V dnešní době se hodně hovoří o zero waste a právě toto je jedna z možností, jak snížit plýtvání potravinami. „Dává nám to také možnost sklízet ovoce a zeleninu v její nejvyšší zralosti, tudíž i nejlepší chuti. To, co se nespotřebuje čerstvé, lze dát do konzervy nebo zamrazit na později. Vezměte si, že většina té takzvané čerstvé zeleniny a ovoce jsou na cestě na prodejní pult dny nebo dokonce týdny,“ upozorňuje Petr Chlupáč. Dozrávají ve skladech, což má výrazný negativní vliv na jejich kvalitu, chuť i nutriční hodnotu, kvůli které je nakupujeme.
„Obecně vzato, trvanlivé potraviny jsou výborným pomocníkem vždy, když potřebujeme pomoci při přípravě jídla doma, v práci nebo na cestách,“ uvádí Milan Linka. Proto jsou vhodné nejen v krizových dobách, ale i pro řadu dalších případů. „Využití sterilovaných potravin je opravdu velmi široké. Hodí se na cesty a všude tam, kde není možnost čerstvé potraviny tepelně zpracovat,“ prozrazuje Jana Vydrová. Například hotové tuňákové saláty jsou vynikající jako lehký oběd v kanceláři, na svačinu či rychlou večeři. Sterilované ryby, zelenina a ovoce se staly součástí mnoha receptů, protože obsahují již zpracované potraviny, jejichž příprava by jinak zabrala kuchařkám mnoho drahocenného času. „Toto nás inspirovalo, a tak jsme zprovoznili nové webové stránky Franzjosefkaiser.cz s videorecepty a s postupovými fotorecepty,“ dodává Jana Vydrová.
Portfolio se bude dále rozšiřovat
Kromě edukace spotřebitelů formou stávajících, ale i nových receptů se pracuje také na produktových novinkách. „V červnu představíme novinky v rychle rostoucí kategorii instantních jídel v kelímcích. Chutě z Itálie, Ameriky nebo Thajska představí značka Vitana v kelímcích s názvem Streetfood cup. Předpokládáme, že to spotřebitelé ocení právě v letošním roce, kdy je omezené cestování po světě,“ prozrazuje Milan Linka. Značka Franz Josef Kaiser hlásí nárůst prodejů tuňákového steaku a kousky s chilli, s uzenou příchutí a ve vlastní šťávě ve 170g balení. „Z tohoto důvodu jsme letos rozšířili tento sortiment o novou bylinkovou variantu Franz Josef Kaiser Tuňák kousky s koprem ve 170gramovém balení,“ poukazuje Jana Vydrová. Nově se pod značkou Franz Josef Kaiser objevily také Sardinky filety bez kůže a bez kostí. Jsou to filety ve slunečnicovém oleji, s citronem, s chilli anebo v rajčatové omáčce se zeleninou. V roce 2019 získaly ocenění Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka. A milovníky lososa osloví produkt Franz Josef Kaiser Losos bez kůže a bez kostí v gurmánských omáčkách – hořčičné omáčce a v rajčatové omáčce s kari.
Značka Bonduelle není jen zlatá kukuřice a hrášek. „Naše produktové portfolio je široké a radost máme z růstu i dalšího sortimentu, především luštěnin, jako je cizrna nebo čočka. I proto jsme v loňském roce rozšířili naši nabídku o novou formu luštěnin a zeleniny, luštěninové těstoviny Légumio,“ sděluje Petr Chlupáč. Obsahují pouze luštěniny a zeleninu, jsou bez lepku, konzervantů a barviv a k dispozici jsou ve třech různých variantách. „Protože se snažíme jít s dobou, v našem portfoliu přibyla i minibalení Quinoa a Mix semínek s bulgurem, která jsou skvělá do salátů stejně tak jako naše strouhaná červená řepa, která se mezi lidmi těší velké oblibě,“ dodává Petr Chlupáč. Novinky uvede rovněž značka Paté. „Na druhou polovinu roku připravuje kompletní designový rebranding kategorie těchto výrobků,“ informuje René Řiháček. Paté nabízí jak zdravé rybí paštiky v uzavíratelné krabičce s víčkem, tak oblíbené rybí krémy v tubě s jednoduchým servírováním bez nutnosti roztírání.
Názor odborníka:
„Méně prostoru a více privátek.“
Častým jevem, s nímž se nyní setkáváme a snažíme se s ním vypořádat, je regulace této kategorie potravin obchodními řetězci. Trvanlivým a sterilovaným potravinám je k dispozici stále menší prodejní prostor. Dalším trendem, kterého si mohl všimnout i sám zákazník, je výrazný nárůst privátních značek, kterým je poskytován velký prodejní prostor na úkor značkových výrobků.
Petr Chlupáč, brand manager CZ/SK, Bonduelle
Data:
23 %
spotřebitelů konzumuje 2×–3× měsíčně sterilovanou zeleninu.
Zdroj: Median, MML-TGI, 19/III−19/IV
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 5/2020.