logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Alza.cz i po roce od představení portálu Alza Marketplace pracuje na rozšiřování jeho služeb pro...
  • Skupina Coop pokračuje v otevírání automatických prodejen, kde lze nakupovat 24 hodin denně a...
  • Přes 65 tisíc čtverečních metrů retail parků přibylo loni v České republice – ta tak celkově...
  • Loni v České republice nevyhověla kontrole čtvrtina testovaných medů. Z 54 vzorků objevili...

První kvartál letošního roku lámal rekordy v celé Evropě

12. června 2020
Zprávy 0
1384
První kvartál letošního roku lámal rekordy v celé Evropě

Pandemie koronaviru ovlivnila vývoj ekonomiky i spotřebitelské chování v celé Evropě. Po pomalém startu na začátku tohoto roku měl Covid-19 dramatický dopad na maloobchodní prodeje FMCG a první čtvrtletí skončilo s výrazným nominálním růstem o téměř 10 procent v porovnání s prvním kvartálem minulého roku. Evropané se v únoru a březnu připravovali na restrikce panickým zásobováním se potravinami i drogistickým zbožím. A Česká republika nebyla výjimkou.

Z aktuálního reportu kvartální studie Nielsen Growth Reporter, která porovnává dynamiku evropského maloobchodního trhu FMCG, vyplývá, že v prvním čtvrtletí tohoto roku se maloobchodní spotřeba rychloobrátkového zboží na celoevropské úrovni ocitla ve výrazných pozitivních číslech. „Prodaný objem rychloobrátkového zboží narostl v porovnání se stejným obdobím roku 2019 o 7,5 procenta, což je nejvýraznější nárůst za poslední roky. V předchozích kvartálech roku 2019 jsme byli svědky spíše opačného trendu, kdy spotřeba v Evropě dokonce mírně klesala,“ vysvětluje evropský kontext dynamiky maloobchodního trhu s rychloobrátkovým zbožím Karel Týra, generální ředitel společnosti Nielsen CZ & SK. Tato zvýšená spotřeba se podle něho podepsala spolu s průměrným nárůstem cen o 2,2 % na téměř dvojciferném nominálním růstu (9,8 %), což pravděpodobně zůstane ještě nějakou dobu novým evropským rekordem.

Česká republika se dynamikou trhu neodlišuje

Z vybraných evropských zemí dosáhly nejvýraznějšího navýšení tržeb v průběhu prvních třech měsíců roku Maďarsko (17,7 %), Portugalsko (14,5 %), Řecko (13,2 %) a Irsko (12,3 %). Na opačné straně škály jsou s nejpomalejším nominálním růstem pod 7 % Dánsko (5,9 %), Spojené království (6 %) a Norsko (6,8 %). Česká republika se umístila s nominálním růstem 9,2 % těsně před evropským průměrem, čímž se neodlišuje dynamikou trhu od evropského trendu. Za růstem tržeb českých obchodníků je stejně jako v případě všech ostatních zemí především navýšení objemů (6,6 %), zatímco cenová hladina FMCG se v ČR zvýšila v prvním čtvrtletí o 2,6 %.

Zdroj: Nielsen Growth Reporter, FMCG sektor ve vybraných EU zemích na základě reportovaných kategorií.

 

Větší nákupní koš a méně návštěv obchodů

První kvartál byl bezpochyby extrémně odlišný od předchozích let. Nestandardní situace změnila spotřebitelské chování, které se začalo měnit hlavně v únoru a následně v březnu spolu s přibývajícími opatřeními, kdy pracující i děti zůstávali doma a možnost stravování se rovněž omezilo z velké části jen na domov. Z analýzy elektronických pokladních dat společnosti Nielsen ve vybraných hyper- a supermarketech českého trhu vyplývá, že během korona krize už máme za sebou vlny panických nákupů i následného uklidnění. Typickým obrazem březnových a dubnových prodejů bylo navýšení velikosti nákupního koše až o 40 % a zároveň výrazně menší počet návštěv v obchodech. Postupné uvolňování omezení pak ovlivnilo spotřebitelské chování v následujících týdnech. Optický výkyv ve třetím a čtvrtém dubnovém týdnu je zapříčiněný posunem Velikonoc v roce 2020 o týden dříve. To způsobilo skokové zpomalení a následné zrychlení tempa růstu tržeb, což je přirozeným projevem u každoročního posunu velikonočních svátků.

Další vývoj ovlivní také počasí

Už koncem dubna došlo ke zmenšení velikosti nákupních košů oproti předchozím měsícům a v květnu jsme za průměrný nákup zaplatili už „jen“ o čtvrtinu víc než před rokem. Frekvence nákupů se také postupně stabilizuje, i když je stále o 10 až 15 % nižší v porovnání s minulým rokem. Tržby řetězců už nedosahují takových výrazných výkyvů, které zaznamenávaly od konce února do dubna tohoto roku. Stále se však zdržujeme doma více než před rokem, více vaříme a také limitace ve stravování mimo domov ovlivňují výši tržeb v maloobchodě. Ty byly v květnových týdnech o 7 % až 13 % vyšší než minulý rok a zdá se, že se stabilizovaly. Následující trend vývoje v maloobchodě bude záviset na více faktorech. Kromě situace s pandemií a uvolňováním zavedených opatření také na počasí, jelikož v letních měsících právě sezonní kategorie výrazně ovlivňují maloobchodní tržby.

Zdroj: Nielsen, trh: Albert, Billa, dm drogerie, Globus, Kaufland, Penny Market, Rossmann, Tesco, Teta drogerie, TOP drogerie

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Veletrh SIAL Paris 2022 představí inovace ze světa potravin

Mezinárodní potravinářský veletrh SIAL Paris 2022, který je spouštěčem a hybatelem obchodních kontraktů, nabízí pro tento ročník jedinečný pohled na trendy, které mění svět potravin, a představuje nejlepší inovace ze všech koutů světa. SIAL Paris je východiskem debat kolem ústředního tématu tohoto ročníku, jímž je výzva Osvojte si změnu. Myšlenka vznikla v roce 2020 s […]

Proč nás stále nutí kouřit?

Česká republika nadále patří mezi kuřácké velmoci. Cigaretu si denně zapálí zhruba dva miliony z nás a ročně vykouříme asi 23 miliard průmyslově vyrobených cigaret. Na nemoci způsobené kouřením ročně umírá v ČR 16 až 18 tisíc lidí, což je zhruba pětina všech úmrtí. Kouření je jednou z hlavních příčin nemocnosti a úmrtnosti. V souvislosti s kouřením tabáku vznikají […]

Inovace, kam se podíváš

Dlouho odkládanou inovační konferenci jsme letos oblékli do vizuálů agenta 007, který má díky svému kolegovi „Q“ vždy k dispozici spoustu inovací. A stejně tak i my jsme svým cca 180 zákazníkům připravili nespočet novinek a inspirace. Největší byl Aston Martin DB5 v téměř reálných rozměrech, avšak z vlnité lepenky. Detaily a precizní doplňky uchvátily každého. Během konference […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

15.–19. 10. 2022, Veletrh SIAL Paris

Profily

Atila Yenisen, CEO, Makro, aliance Můj obchod: Leták a dobré ceny už dnes nestačí

26. května 2022

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required