logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Návrhy řešení podpory českých výrobků a dvojí kvality tak, jak jsou prezentovány, jsou skutečně...
  • Webináře Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy, který proběhl 20. ledna 2021 ve...
  • Trend etiket je v posledních letech jasný. U cenovek postupuje mílovými kroky zavádění jejich...
  • Loňský 26. listopad patřil dvanácté konferenci POPAI Fórum 2020. I tentokrát s mezinárodní...

Retailová asociace vybízí k úpravě programu Covid Nájemné či vypsání Covid Nájemné 2

15. června 2020
Zprávy 0
855
Retailová asociace vybízí k úpravě programu Covid Nájemné či vypsání Covid Nájemné 2

Vládní program Covid Nájemné rozděluje retail. Podle Retailové asociace nastavil nerovné podmínky pro podnikatelský sektor, když nezohlednil všechny zasažené provozovny obchodních center, které se propadly do obrovských ztrát z důvodů vládních opatření.

Program Covid Nájemné schválila vláda 18. května 2020. Je určen všem podnikatelům, kteří museli v důsledku epidemie uzavřít své provozy, ale nadále museli platit nájem. A to i ti, kteří zboží pouze rozváželi či prodávali přes okénko nebo provozovali jen e-shop. Stát podnikatelům přispěje na komerční nájem 50 % v případě, že ho majitel o 30 % sníží a nájemce doplatí pětinu. Nájemci tedy začali s obchodními centry o slevách vyjednávat, ale setkali se s dalšími podmiňujícími nároky dodatkových smluv. V mnoha případech si obchodní centra diktují podmínky k prodloužení nájemních smluv (i o 10 let) a trvají na uhrazení poplatků za provoz z dob uzavření provozoven ještě před poskytnutím dotace od státu. Tyto podmiňující nároky pro slevu jsou pro řadu nájemců likvidační s ohledem na dlouhodobý výpadek příjmů z doby pandemie koronaviru.

Podmínky jsou nevýhodné

„Velmi oceňujeme snahu vlády zmírnit dopady epidemie koronaviru v oblasti retailu. Vládní program Covid Nájemné nám určitě pomůže provozy opět rozběhnout, ale bohužel celkové výpadky příjmů za období dvou měsíců nebudeme mít šanci do konce roku 2020 dohnat. Při jednání s obchodními centry o slevě často narážíme na drsné podmínky prodloužení stávajících kontraktů, které jsou pro nás z dlouhodobého hlediska nevýhodné,“ uvádí Václav Hrbek, zakládající člen Retailové asociace a generální ředitel společnosti Alpine Pro. Aktuální podmínky programu Covid Nájemné vylučují z možné participace nájemce, kteří byli v době pandemie v provozu z důvodu zajištění krizových služeb veřejnosti. Patřily k nim například provozovny očních optik, lékárny, drogerie, prodejci potravin atd.

„Od poloviny března, kdy došlo k uzavření většiny prodejních jednotek v obchodních centrech, jsme v rámci provozoven GrandOptical zaznamenali masivní propad návštěvnosti, a to více než 80 procent. Tento stav přetrvával během plošného omezení maloobchodního prodeje, kulminoval v dubnu a vyústil v tomto měsíci v meziroční pokles tržeb o 80 procent. Návštěvnost našich prodejen kopírovala propad návštěvnosti v obchodních centrech,“ informuje Pavel Krejčí, komerční ředitel společnosti GrandVision CZ. „Reálný dopad krizových opatření vlády na provozovny GrandOptical tak lze bezesporu přirovnat k dopadům na provozovny v obchodních centrech, jejichž provoz byl vládními nařízeními přímo uzavřen. Na rozdíl od výše uvedených provozoven je však naše společnost vyloučena z možnosti zažádat o státní podporu v rámci avizovaného programu určeného na podporu podnikatelských nájmů. Tato skutečnost nás nejen značně znevýhodňuje vůči nájemcům zařazeným do dotačního programu, ale též zásadně limituje v jednáních s pronajímateli. K dnešnímu dni se nám podařilo vyjednat s pronajímateli dohodu o slevě pouze minimálně,“ doplňuje Pavel Krejčí.

Slovenská vláda motivuje více

Podpora českých nájemců není zcela dostačující, i když je podle místopředseda vlády, ministra průmyslu a obchodu a ministra dopravy Karla Havlíčka jedním z nejnáročnějších návrhů. „Logika podpory je taková, že stát přispěje na nájemné, když se nájemce dohodne s pronajímatelem na snížení nájemného o třetinu na druhý kvartál letošního roku,“ vysvětluje. „Slovenská vláda připravila pro tamní podnikatele z našeho pohledu více motivující program. Stát se bude podílet na platbě nájemného po dobu uzavření provozoven ve stejné výši, jakou poskytne nájemce, což v praxi znamená, že pokud pronajímatel poskytne padesátiprocentní slevu, zbylou polovinu doplatí stát, pokud pronajímatel poskytne slevu ve výši 30 procent, stát přispěje 30 procent a na nájemce zbude 40 procent, které si může rozložit do splátek po dobu čtyř let,“ popisuje Václav Hrbek.

Návrh zní: úprava nebo nový program

Na základě průzkumu mezi svými členy Retailová asociace navrhuje upravit stávající vládní program nebo připravit vládní program Covid Nájemné 2, který by zahrnul i provozy, na které při prvním schvalování programu nebyl brán zřetel. Z ankety mezi členy asociace dále vyplynulo, že dvě třetiny firem zvažují v roce 2020 v obchodních centrech uzavřít některé své prodejny. Nájemci se v obchodních centrech aktuálně potýkají s výrazným poklesem návštěvnosti svých provozoven. Celkem 4 z 10 firem zaznamenaly v květnu až 50% propad návštěvnosti ve srovnání se stejným obdobím loňského roku a polovina firem pocítila v květnu propad tržeb o více než 50 %. Již 40 % firem během dubna a května propustilo téměř čtvrtinu svých zaměstnanců a pětina firem plánuje další propouštění do konce roku 2020. Třetina oslovených firem neměla v době krize možnost prodávat své zboží v rámci e-commerce.

Retailová asociace sdružuje české i zahraniční společnosti z oblasti maloobchodu. Vznikla v reakci na koronavirovou pandemii s cílem sdílet maloobchodní zkušenosti mezi jednotlivými členy s vidinou překonání aktuální ekonomické krize. Dále plánuje vyjadřovat se a zapojovat do navrhování legislativních a hospodářských opatření České republiky vztahujících se k retailu. Aktuálně má více než 100 členů, mezi které paří Alpine Pro, A3 sport, Albi, Butlers, Crocodille, Electro World, Esprit, Fruitisimo, Gant, Grand Optical, Helly Hansen, Inexad (Lewin, Hamleys), iStyle, Lindex, Neoluxor, Nutrend, Oxalis, Pierre Cardin, Rock Point, Steilmann, S.Oliver, Tchibo, Ugo, Vermont a další.

 

Související články:

Michael Tauwinkl, managing director, Trei Real Estate CZ/SK: Retail parky do budoucna posílí Daniel Jesenský: Pandemie dopadá na subjekty v oblasti in-store komunikace tíživě Podnikatelské organizace mají výhrady k vládnímu harmonogramu uvolňování mimořádných opatření Nájemců v obchodních centrech se dotýká koronakrize, své dlouhodobé plány ale nemění

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.9k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.6k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok