logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Vedení společnosti Billa Česká republika posiluje. Management firmy se rozšířil o čtvrtého...
  • Zlata Ulrichová nastoupila na pozici head of strategic marketing společnosti Rewe International...
  • Řetězec Penny Market zprovozní letos u svých prodejen desítky dobíjecích stanic pro...
  • Svěžím designem, rozšířeným sortimentem a dalšími nově poskytovanými službami se může pochlubit...

Miloš Toman: České potraviny do českých prodejen

16. června 2020
Blog 0
1290
Miloš Toman: České potraviny do českých prodejen

Koronakrize znovu otevřela otázku českých potravin v českých obchodech. Navrhované opatření má přinutit řetězce, aby daly prostor tuzemským producentům a výrobcům. Řada lidí se domnívá, že pomůže především těm malým. Ale to je omyl. Řetězce nemají zájem o dodavatele, kteří nedokáží zásobovat celou síť dvanáct měsíců v roce. Mluvil jsem s některými takovými výrobci a všichni říkali, že jakmile při jednání s nákupčími supermarketů došla řeč na kapacitu, bylo po kontraktu.

Je zde však zcela přirozený partner regionálních dodavatelů, a to je tradiční obchod. Tady je nevelká produkce výhodou. Tam, kde řetězec požaduje desítky tun, se malý obchodník spokojí s desítkami kilogramů. V supermarketu by se takové zboží ztratilo v hromadě jiných, v tradiční prodejně může být hvězdou nabídky.

Zkušenosti obchodníků to ostatně potvrzují. Potraviny i jiné zboží od regionálních dodavatelů přitahují zájem zákazníků. Pečivo, uzeniny, zelenina a ovoce… Rozdíl je často rozeznatelný na první pohled. Když nedávno neměli v mém oblíbeném řeznictví a uzenářství gothajský salám, koupil jsem ho v supermarketu. Už jeho vzhled mě odrazoval a nedal se jíst.

To, že malí farmáři a výrobci nejsou schopni dodávat po celý rok, nemusí být problémem, ale naopak výhodou. Výzkumy říkají, že se zákazníci při nákupu nudí. Akcí je už tolik, že nikoho příliš nezaujmou. Sezónní nabídka však ano.

V době krize ovšem zákazníci šetří, to je známá věc. A farmářské, regionální produkty bývají dražší. Neuškodíte si jejich nabídkou? Jsem přesvědčený, že ne. Lidé, které zajímá jen nejnižší cena, stejně půjdou do diskontu a koupí si tam párky bez masa a rajčata pěstovaná na polystyrénu. Většina tradičních obchodníků není schopná nasadit ještě nižší ceny, než mají tyto továrny na prodej. Tak proč se s nimi přetahovat o nakupující, mající hluboko do kapsy? Raději přilákejte ty, kteří jsou ochotní utratit víc. Je jich prý kolem 40 %.

A ještě jedna důležitá věc, a to je partnerství. Vztahy dodavatelů s řetězci mají většinou k idyle daleko. Jde spíš o jednostranný diktát. Malí obchodníci mohou s malými dodavateli nejen jednat na rovinu, ale také se vzájemně podporovat. Eva Urbanová, majitelka firmy České bedýnky, mi řekla, že podpora místních dodavatelů je pro ni důležitá. Nejen kvůli dobrému pocitu, ale může se spolehnout, že jí vždy pružně vyjdou vstříc podle jejích potřeb.

Co tedy brání většímu využití regionálního zboží v tradičních prodejnách? Je s ním víc práce. V nedávné době, kdy zákazníci chodili sami od sebe, to možná mohl být argument. Ale když se konkurence zostřuje, je prostě potřeba zvýšit aktivitu, ber kde ber. Každý podnikatel má časové rezervy. Paretovo pravidlo říká, že 80 % našich činností vede jen k 20 % výsledků. Je tedy potřeba zamyslet se, nebo i spočítat, co spadá do těch zbývajících 20 %, které se postarají o většinu vašich tržeb. A zařídit se podle toho.

Miloš Toman

 

Související články:

Miloš Toman: Nejdůležitějším aktivem je věrný zákazník Miloš Toman: Co se může porouchat

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

Pro jaké účely podle vás spotřebitelé nejčastěji používají léčivé čaje?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 20.6k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.7k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 11.7k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.6k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.9k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

15. 4. 2021, Jak retail může pomoci (nejen) dodavatelům POP

21. 4. 2021, Snídaně se Samoškou, on-line

13. 5. 2021, Fórum LOG-IN, on-line

4.–7. 4. 2022, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Seznamte se: Modernizovaná prodejna Coop ve Starém Hrozenkově

15. dubna 2021

Fotogalerie: Coop Tuty Dukovany v novém slušivém kabátě

26. března 2021

Profily

Martin Čivrný, manažer udržitelnosti, Makro Cash & Carry ČR: Baví mě pracovat systematicky, krok po kroku od začátku do konce

18. března 2021

Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR: Úplně se tu rozpadl systém vládnutí

18. března 2021

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required