logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Letošní únor byl – bohužel – dalším měsícem ve znamení pandemie koronaviru. To...
  • Ženy mají pivo stále raději, potvrzují průzkumy, který si nechal vypracovat Plzeňský Prazdroj....
  • Nové výzvy v potravinářském průmyslu spojené s probíhající krizí si žádají sofistikovaná a...
  • Od 1. března zastává Zdeněk Kubena pozici ředitele výzkumu v české komunikační skupině...

Zboží&Prodej 6-7/2020: Těstoviny, rýže a luštěniny jsou už v normálu

17. června 2020
Publicistika 0
877
Zboží&Prodej 6-7/2020: Těstoviny, rýže a luštěniny jsou už v normálu

Přílohoviny, zejména ty trvanlivé, tedy těstoviny, rýže a luštěniny, se především během února a března staly velmi žádaným zbožím. Z důvodů obavy o dostupnost potravin vlivem koronakrize se jimi řada domácností předzásobila, a tak jejich prodeje lámaly rekordy. Jak však ukazují čísla a další odborné názory, stav by se měl vrátit do normálu, jakmile spotřebitelé zkonzumují zásoby. Do sortimentu přitom stále přibývají novinky, a tak bude opravdu z čeho vybírat.

Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 273 (6-7/2020). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.

Těstoviny, luštěniny a rýže. Jak vyplývá ze Spotřebitelského panelu GfK v období od 3/2019 do 2/2020, z těchto tří nejoblíbenějších přílohových jídel jasně dominují těstoviny, které nakoupilo přes 96 % českých domácností, a to čtrnáctkrát do roka. Průměrná kupující domácnost za tuto kategorii utratila kolem 430 Kč při průměrné spotřebitelské ceně 39 Kč za kilogram. Z hlediska nakoupeného množství jsou nejdůležitější druhy těstovin vřetena se zhruba čtvrtinovým podílem. Za nimi následují špagety a kolínka.

Roste význam etnických variant

Rýži nakoupilo skoro 9 z 10 českých domácností, které se vydaly na nákup v průměru jednou za dva měsíce a za rok utratily bezmála 250 Kč. Jeden kilogram rýže pak domácnosti kupovaly v průměru za 36 Kč za kilogram. „I když v českých končinách vládne obyčejná rýže, na významu získávají etnické rýže, pod které řadíme thajskou, jasmínovou nebo basmati rýži,“ konstatuje Tomáš Zíka, konzultant společnosti GfK Czech. Z uvedených tří kategorií nakupují tuzemské domácnosti nejméně luštěniny. Za poslední roční období je ale nakoupily téměř tři čtvrtiny českých domácností. Luštěniny nakupovaly zároveň nejméně často, pouze jednou za čtvrtletí. Průměrné roční výdaje na kategorii a domácnost činily kolem 115 Kč. Z hlediska nakoupeného množství je nejdůležitějším druhem luštěnin čočka, která tvoří dvě třetiny kategorie, s velkým odstupem následují hrách a fazole.

Význam akčních nákupů na uvedených kategoriích je nižší než na průměru rychloobrátkového trhu, nikoli však nevýznamný. „Přes 44 procent výdajů za rýži vynaloží spotřebitelé u nákupů v akci. U luštěnin, kde je podíl akčních nákupů nejnižší, utratí každé tři z deseti korun za akční nákup,“ vypočítává Tomáš Zika. Nejdůležitějším nákupním místem těstovin, luštěnin i rýže jsou hypermarkety, následují diskontní prodejny a supermarkety.

Špagety stále dominují

Čeští spotřebitelé utratili na moderním trhu hypermarketů a supermarketů za těstoviny, rýži a luštěniny 2,8 miliardy korun. Údaje vyplývají z maloobchodního auditu společnosti Nielsen v období od 4/2019 do 3/2020. Meziročně došlo k výraznějšímu nárůstu tržeb až o 15 %, zatímco roční spotřeba na úrovni 67,2 milionu kilogramů stoupla o něco pomaleji, a to o 9 %. „Za tímto vysokým nárůstem je situace spojená s pandemií koronaviru a zvýšeným nákupem těchto trvanlivých potravin v únoru a březnu tohoto roku, přičemž stoupl zájem o všechny tři tyto skupiny,“ vysvětluje Lucia Dargajová, konzultantka ve společnosti Nielsen.

Více než polovinu z tržeb této skupiny tvoří těstoviny, jejichž roční tržby činily 1,5 miliardy korun, což je o 15 % více než rok předtím a spotřeba vzrostla o 9 %. „Mezi těstovinami se dlouhodobě největšímu zájmu těší špagety, následují fusilli, respektive vřetena, a trojici favoritů uzavírají kolínka. Tyto tři typy těstovin celkově tvoří více než polovinu z objemu prodeje těstovin,“ odhaluje Lucia Dargajová. Dlouhodobý růst zaznamenávají i menší segmenty, jako jsou vermicelli (vlasové nudle, nudle) a penne. Za rýži utratili čeští spotřebitelé 923 milionů korun, což znamená nárůst o 12 % a spotřeba rostla podobným tempem jako u těstovin – o 8 % na celkových téměř 23 milionů kilogramů. Nejdynamičtější meziroční růst zaznamenaly luštěniny, v tržbách až o 17 % a v objemu o 18 %. Ročně se nakoupilo kolem šesti milionů kilogramů luštěnin v hodnotě 292 milionů korun. Z hlediska objemu prodeje dominuje hnědá čočka, následuje červená čočka a trojici favoritů uzavírá žlutý hrách.

Pandemie raketově navýšila výrobu

S ohledem na počáteční vývoj pandemie, jež odstartovala dramatickým vykupováním základních surovin, mezi které patří rýže, těstoviny a luštěniny, docházelo ke skokovému nárůstu objemu objednávek těchto produktů. „Nákupní preference v těchto kategoriích se však nezměnily, tedy nejobrátkovější položky, jako je rýže loupaná a rýže parboiled ve formě sypané nebo ve varných sáčcích, udržely svoji dominanci, měnil se především objem nakupovaných výrobků. Díky rapidnímu zvýšení poptávek jsme museli navýšit výrobní kapacity o 70 procent, abychom byly schopni uspokojit tuto enormní poptávku po našich výrobcích. Rádi bychom tímto vyjádřili velké poděkování všem našim zaměstnancům, kteří vyvinuli obrovské pracovní úsilí v průběhu tohoto nelehkého období,“ zdůrazňuje Miroslava Adámková, brand manažerka společnosti Podravka-Lagris.

To, že pandemie způsobila zásadní změnu nákupního chování spotřebitelů, je nesporné. Těstoviny, rýže a luštěniny v tom hrály velký prim. „Zaznamenali jsme enormní zájem o naše produkty, zejména rýže. Přestože se kvůli uzavřeným restauracím přechodně snížily odběry gastronomických subjektů, skokově se zvýšily odběry v řetězcích a v on-line prodejích, největším skokanem byl Rohlik.cz,“ prozrazuje Adriana Matýsková, obchodní zástupkyně společnosti F. W. Tandoori. Zejména v březnu objednávky tohoto e-shopu byly čtyřikrát vyšší než obvykle. Největší zájem byl o basmati a jasmínovou rýži jak v kilogramovém, tak pětikilogramovém balení. A to i přesto, že jde o prémiovou kvalitu rýže a cena je vyšší než za rýži nižší kvality.

Také společnost Europasta SE potvrdila významný růst prodejů těstovin v době vypuknutí pandemie, a to až na dvojnásobek po dobu jednoho měsíce. „Kritické bylo kumulativní množství poptávky v jeden čas. Na to lze reagovat bez předchozí přípravy velmi obtížně,“ usuzuje key account manager Šárka Gahutová. Nejdříve z regálů zmizely privátní značky těstovin, následovaly těstoviny v akci a poté ty značkové. Největší zájem byl o běžné tvary, jako jsou špagety, kolínka nebo vřetena. „Po vyprodání skladových zásob méně obrátkových tvarů jsme dali ve výrobě prostor tvarům klasickým a výroba specialit byla upozaděna tak, abychom mohli uspokojit poptávku, která byla několikanásobně vyšší než v běžném období. Nutno dodat, že to se nám podařilo,“ dodává.

Prodeje stouply o desítky procent

Na tuto běžně nevídanou situaci z počátku roku je zajímavý také pohled očima retailerů. „Nákupní chování zákazníků se od začátku vyhlášení nouzového stavu vyvíjelo. V úvodní části nakupovali trvanlivé potraviny, tedy mouky, čočku, těstoviny, nápoje a drogerii, a to bez ohledu na značku či cenu,“ deklaruje Renata Maierl, tisková mluvčí Kaufland Česká republika. I ona potvrzuje, že u těstovin, rýže i luštěnin se prodávaly také dražší značky. Spotřebitelé tedy příliš nehleděli na cenu. „Potom zákazníci začali nakupovat také čerstvé potraviny, jako je maso, mléčné výrobky či ovoce a zelenina. Až v následujících měsících uvidíme, k jakým změnám v nákupním chování zákazníků celá situace povede,“ doplňuje.

Spotřebitele tak hodně ovlivnila potřeba zajistit trvanlivé suroviny pro okamžitou spotřebu i pro uskladnění v případě nedostatečného zásobování obchodů. Jak informuje Lutfia Volfová, tisková mluvčí společnosti Globus ČR, v jejích obchodech vzrostl zájem o těstoviny o 48 %, kdy nejprodávanější byly ty s vlastní značkou a levnější druhy. Prodeje rýže stouply o 55 % a luštěnin dokonce o 85 %. I v obchodech společnosti Makro Cash & Carry ČR docházelo v důsledku skokového zvýšení poptávky k výpadkům v sortimentu rýže, luštěnin a těstovin. „Kapacita výroby nebyla schopna takový nárůst pokrýt,“ upřesňuje Petr Dlouhý, produktový manažer kategorie trvanlivých potravin. Problém byl se zbožím z dovozu, došlo k oslabení kurzu koruny – to vše vedlo k navýšení cen hlavně u rýže a luštěnin.

Budoucnost bez zásadních změn

Vliv pandemie byl jasný. Jaký však bude další vývoj tohoto trvanlivého zboží? „Po skončení pandemie neočekáváme žádné zásadní změny, ale návrat do běžného života. Výrobu jsme opět rozšířili na plný sortiment a poptávka je stabilní,“ říká Šárka Gahutová. Určité změny je podle ní možné očekávat v nákupním chování zákazníků: „Ty se mohou například odrazit ve zvýšeném zájmu o nákup potravin on-line, na který si v době karantény lidé zvykli. Skupina spotřebitelů, která byla krizí ohrožena ekonomicky, se může začít více orientovat na těstoviny privátních značek, tedy nižší cenové skupiny.“ A za pravdu jí dává Petr Dlouhý, který tvrdí, že v tuto chvíli jde o rovnici s velkým počtem neznámých, tudíž je obtížné cokoliv předjímat.

Momentálně je však přece jen znát, že zákazníci ještě čerpají ze zásob. „Stále hledáme zajímavé a aktuální novinky i do klasického sortimentu, aby naše nabídka byla přitažlivá a jedinečná. Vzhledem k prognózám vývoje ekonomiky očekáváme zvýšení zájmu o levnější potraviny, proto jsme se zaměřili na rychlé rozšíření této nabídky, především značky Dobrá kvalita,“ poodkrývá Lutfia Volfová. Změnu pociťuje také společnost F. W. Tandoori. „Zákazníci se již nepředzásobují, tudíž zájem stále trvá, ale je v normálu. Otevírají se restaurace, proto lidé přestávají postupně vařit jen doma,“ dodává Adriana Matýsková.

Rozmanitost sortimentu se vyplatí

Další vývoj trhu s těmito produkty se dá pouze předvídat. Nelze ho odvozovat na základě výsledků aktuálního zákaznického chování, které je dramaticky ovlivněno situací kolem pandemie. „Naše dlouhodobá strategie je nabídnout sortiment přesně podle potřeb našich klíčových zákaznických skupin. Zaměřujeme se na šířku nabídky v rámci jedné kategorie, kde se vedle střední cenové třídy výrobků nachází i kvalita a pestrost, včetně různých velikostí balení. Samozřejmostí jsou biovýrobky, bezlepkové alternativy či varianty splňující přísné nutriční hodnoty,“ uvádí Petr Dlouhý. Podle Adriany Matýskové se po rozvolnění karanténních opatření zvyšuje zájem o těstoviny shirataki, které díky své nízké energetické hodnotě lákají především zákazníky s cílem co nejrychleji zhubnout.

V dnešní době lze pořídit rozmanité druhy luštěnin, stejně jako nejrůznější produkty z nich vytvořené, což mimo jiné reflektuje stále rostoucí poptávku po rostlinné stravě. „Pokud by spotřebitelé hledali nějakou novou formu, v jaké luštěniny ochutnat, mohou vyzkoušet novinku Légumio od Bonduelle, což jsou luštěniny a zelenina zpracovaná do formy těstovin. Penne z červené čočky a mrkve, Fusilli z cizrny a kukuřice i Rigatoni z hrachu a cukety jsou potom bohatým zdrojem bílkovin a vlákniny, přirozeně bez lepku, neobsahují konzervanty a barviva,“ doporučuje Lucia Cangárová, trade marketing manager CZ/SK společnosti Bonduelle. Tuto formu luštěnin ocení zákazníci zajímající se o zdravý životní styl i maminky dětí, které těstoviny milují, ale luštěniny často odmítají.

Hvězdnými produkty společnosti Podravka-Lagris zůstávají rýže loupaná a rýže parboiled, které se používají jako tradiční příloha. Oblíbené jsou také rýže řady premium, ať už je to rýže basmati nebo jasmínová. „V rámci připravovaných marketingových aktivit se i nadále budeme snažit naše zákazníky edukovat o šíři použití jednotlivých druhů rýže s důrazem právě na ty prémiové. Již několik let zaznamenáváme také nárůst v kategorii racionální výživy, kde je patrný zájem zejména o výrobky, jako je pohanka, jáhly nebo sója,“ poukazuje Miroslava Adámková. To souvisí s rostoucím zájmem o zdravý životní styl.

 

Názor odborníka:

„O nákup potravin on-line bude zájem.“

Pandemie prověřila a prohloubila důvěru českých spotřebitelů v e-shopy. S omezením kamenných prodejen byla nucena velká část podnikatelů přesunout své aktivity do e-commerce, a tak v průběhu března a dubna vzniklo velké množství nových e-shopů. V budoucnu se proto dá předpokládat masivnější využívání on-line nákupů potravin, a to nejen jich.

Miroslava Adámková, brand manager, Podravka-Lagris

 

Jak na recyklovatelný obal:

Společnost Eko-Kom připravila několik bodů, které doporučuje zohlednit při návrhu a výrobě obalů těstovin, rýže a luštěnin, aby bylo možné je snadno vytřídit a recyklovat:

Plastové obaly – sáčky

  • nejčastěji polypropylen – dobře recyklovatelný jednodruhový materiál
  • recyklaci komplikují i špatně oddělitelné velkoformátové etikety

Papírové obaly – sáčky a krabičky

  • nepapírové složky obalu by měly být co nejjednodušeji oddělitelné
  • papír by neměl být laminovaný plastovými ani kovovými fóliemi

Obaly by měly být dobře vyprázdnitelné. Na obalech by spotřebitelům pomohly podrobnější a názorné informace o tom, kam použitý obal odložit.

 

Aktuálně z trhu:

Hospodaření s vodou při produkci rýže

Dne 5. června se slaví Mezinárodní den životního prostředí. Den, který vybrala OSN s cílem podpořit celosvětové povědomí i praktická opatření na ochranu životního prostředí. Letošní téma Čas pro přírodu neodráží jen globální výzvy v ochraně životního prostředí. Reflektuje také současnou pandemii a fakt, že v této dosud nevídané situaci je povinností každého z nás zajistit bezpečnost a ochranu zdraví naší planety, abychom zachovali bezpečnost a zdraví lidstva.

Společnost Mars, jeden z největších světových výrobců cukrovinek, potravin a krmiv pro domácí mazlíčky, oslavil tento den shrnutím výsledků svého širšího plánu udržitelnosti a zamyšlením, jak může k udržitelnosti přispět i v budoucnu.

Vzhledem k tomu, že zemědělství využívá až 70 % celosvětových zásob sladké vody, je správné vodní hospodaření nezbytnou podmínkou pro zajištění dlouhodobé rovnováhy mezi produkcí základních potravin a zachováním přírodních ekosystémů. Z globálního hlediska je rýže jednou z nejintenzivnějších plodin využívající zhruba 40 %t veškeré vody určené k zavlažování, ale také živí více než 3,5 miliardy lidí a očekává se, že do roku 2050 se poptávka po rýži ještě zdvojnásobí. Budoucností a také řešením, které Mars podporuje u svých pěstitelů, je implementace technik, které snižují spotřebu vody, a jejich vzdělávání směrem k udržitelnému přístupu vůči ekosystému.

Prostřednictvím Platformy pro udržitelnou rýži (Sustainable Rice Platform – SRP), které je Mars vůdčím členem, se mohou zemědělci naučit techniky, které snižují spotřebu vody o 30 % a emise skleníkových plynů o 90 %. To vše bez snížení výnosu rýže. I proto se do konce letošního roku společnost Mars zavázala, že bude získávat 100 % rýže jen od těchto zemědělců.

 

Data:

93,8 %

spotřebitelů jedlo v posledních 12 měsících těstoviny.

Zdroj: Median, MML-TGI 19/III–19/IV

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

 

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 6-7/2020.

 

Související články:

Zboží&Prodej 5/2020: Konzervované a sterilované novinky osvěžují trh Zboží&Prodej 8/2020: U hraček rozhodnou Vánoce Vítejte v novém retailu Zboží&Prodej 4/2020: Češi jsou věrni domácímu rosé

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

Pro jaké účely podle vás spotřebitelé nejčastěji používají léčivé čaje?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 19.6k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.6k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 11k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.6k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.7k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Před českými potravinářskými podniky je rok 2021 plný výzev

Nové výzvy v potravinářském průmyslu spojené s probíhající krizí si žádají sofistikovaná a chytrá řešení a větší míru transparentnosti. Jen tak mohou být naplněny nové standardy v potravinářství pro rok 2021. Moderní technologie hrají mnohem důležitější roli než kdykoli dřív. Vhodná softwarová řešení pro potravinářské podniky nabízí společnost Infor. Pro budoucí zajištění stability podniku a zvýšení konkurenceschopnosti […]

Webinář: Údržba podmíněná potřebou a bezpečnost v potravinářství

Zúčastněte se 10. března od 16:00 bezplatného webináře odborníků ze společnosti Infor a zjistěte, jak údržba podmíněná potřebou zvyšuje bezpečnost potravin. Úloha údržby v potravinářském průmyslu se postupem času vyvinula z pouhého provádění oprav na preventivní údržbu, což značně zvýšilo provozuschopnost podniků. Nové technologie, jako jsou senzory IoT, umožňují nejen zlepšení celkové efektivnosti zařízení a výroby (OEE), […]

Kalendář akcí

12. 3. 2021, Snídaně se Samoškou, on-line

19. 3. 2021, Pharma Profit Akademie: Motivace v době covidové, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

2.–3. 6. 2021, Kongres Samoška, Praha

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Lenka Dušková, director business controlling, Albert ČR: Když se mi něco nelíbí, nejdřív hledám příčinu

18. února 2021

Miroslav Pácl, vedoucí franšíz Můj obchod velkoobchodu Makro Cash & Carry ČR: Obchodníci mají čas hlavně na své zákazníky

17. února 2021

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required