logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Alza.cz i po roce od představení portálu Alza Marketplace pracuje na rozšiřování jeho služeb pro...
  • Skupina Coop pokračuje v otevírání automatických prodejen, kde lze nakupovat 24 hodin denně a...
  • Přes 65 tisíc čtverečních metrů retail parků přibylo loni v České republice – ta tak celkově...
  • Loni v České republice nevyhověla kontrole čtvrtina testovaných medů. Z 54 vzorků objevili...

Zdeněk Skála: Podíl nákupů v akci dál poroste

23. června 2020
Publicistika 0
1644
Zdeněk Skála: Podíl nákupů v akci dál poroste

Na začátku diskuse o promocích, a vůbec asi o čemkoli na dnešním trhu, je třeba si přiznat jednu základní věc. Jsme v historicky neobvyklé situaci a nebude snadné dělat jakékoli predikce. Už dnes se objevují data solidně mapující změny nákupního chování v posledních týdnech. Jsou užitečná, ale o budoucím vývoji říkají velmi málo, protože reflektují vývoj trhu ovlivněný státními restrikcemi a prvotním šokem nakupujících z nastalé situace.

Pro lidské myšlení je přirozené, že přeceňuje výrazné krátkodobé změny a podceňuje dlouhodobé nenápadné trendy. To je zvlášť dnes zavádějící, protože největší změny trhu nás asi ještě čekají. Zčásti je to proto, že pro tento typ situace nemáme vypracovaný „model“. Ale jde i o to, že samotná povaha dnešní doby je divergentní. I velmi malé vlivy mohou nasměrovat vývoj trhu na různé, velmi odlišné dráhy.

O pár věcí se přece jenom můžeme opřít

To nejlepší, co můžeme asi dnes udělat, je určitá inventura toho, co víme a spíš kvalitativní odhad možné budoucnosti. O pár věcí se ale přesto můžeme opřít. První z nich je odhad hlavních sil, které budou v roce 2020 pravděpodobně modelovat český trh. Zdá se, že se rýsují zřetelně: růst cen potravin (inflačních tlaků je několik a většinou jsou externí), výrazný pokles spotřebitelské nálady a pravděpodobně i pokles výkonu celkové ekonomiky. Druhým východiskem je to, jak se maloobchod potravinami vyvíjel v letech „před krizí“. Má nejvyšší promoční podíl ze všech sousedních zemí (a možná i v Evropě). Síť prodejen potravin je hustá, což kontrastuje s (relativně) fragmentovanými tržními podíly jednotlivých řetězců. Došlo k posunu nákupního chování k moderním formám: důraz na pohodlnost nákupu, šetření časem, příjemné nákupní prostředí i kvalitnější potraviny (vše díky příznivému ekonomickému vývoji). To ale nezamezilo dalšímu růstu promočního podílu, přinejmenším částečně taženého intenzivnější komunikací řetězců. Na pozadí toho zvolna rostl podíl vlastních značek, které se po letech stagnace dostaly z pozice cenových bojovníků a postupují i do středního a prémiového patra kategorií.

Jakou změnu nákupního chování lze očekávat

Typická reakce je, že zkusím kupovat stejné věci levněji. Na českém trhu to přirozeně znamená hlavně nákup v akci. Dá se čekat, že akční podíl poroste výrazně. Zvlášť se tak budou chovat lidé, kteří musí nakupovat ve větších objemech a chtějí udržet kvalitu výrobků (lidé z větších rodin, maminky s dětmi). Část lidí začne kupovat levnější náhradu za původní výrobek. To jsou lidé s menšími nároky na kvalitu (starší, ale také velmi mladí, kteří ještě nemají obavy o své zdraví). Dá se čekat, že tu svou šanci dostanou levnější privátní značky. Částečně budou z nákupů vyloučené „zbytečné“ věci, což může být téměř cokoli (sladkosti, alkohol, nealko nápoje atd.). Část lidí i v minulosti omezovala objem spotřeby i u základních věcí: zejména starší lidé. A jednou cestou je snížení doprovodných nákladů: vyhazování zkažených potravin, benzín spotřebovaný cestou do vzdálené prodejny atd. Toto může postihnout velkoplošné prodejny s velkou dojezdovou vzdáleností (= cena za benzín) a nízkou frekvencí nákupu (= riziko, že projde trvanlivost potravin).

Kreslit příliš obecné scénáře je zavádějící

Podle mého názoru by hlavním výstupem měly být otázky, které se budou týkat konkrétní kategorie či konkrétního retailového formátu. Kategorie i formáty se totiž budou lišit podle stylu nákupů a podle cílové skupiny. Výrobci i obchodníci by si proto měli pokládat otázky strukturovaně: Kolik procent z našich zákazníků má tendenci omezovat spotřebu? Kdo se přikloní k akcím a kdo k levnějším privátním značkám? Jaké kategorie budou omezované jako „zbytné“? Jaké cílové skupiny budou omezovat cestovní náklady a přejdou do bližších prodejen? Jen pomocí takovéto základní mapy se dá dobře kvantifikovat možné ohrožení, ale také potenciál k rozvoji kategorie, značky či formátu prodejny.

Autor: Zdeněk Skála, jednatel, Skála a Šulc

 

Tématu promocí se věnujeme i v časopisu Zboží&Prodej 6-7/2020:

Promoční spirála se bude točit dál

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Veletrh SIAL Paris 2022 představí inovace ze světa potravin

Mezinárodní potravinářský veletrh SIAL Paris 2022, který je spouštěčem a hybatelem obchodních kontraktů, nabízí pro tento ročník jedinečný pohled na trendy, které mění svět potravin, a představuje nejlepší inovace ze všech koutů světa. SIAL Paris je východiskem debat kolem ústředního tématu tohoto ročníku, jímž je výzva Osvojte si změnu. Myšlenka vznikla v roce 2020 s […]

Proč nás stále nutí kouřit?

Česká republika nadále patří mezi kuřácké velmoci. Cigaretu si denně zapálí zhruba dva miliony z nás a ročně vykouříme asi 23 miliard průmyslově vyrobených cigaret. Na nemoci způsobené kouřením ročně umírá v ČR 16 až 18 tisíc lidí, což je zhruba pětina všech úmrtí. Kouření je jednou z hlavních příčin nemocnosti a úmrtnosti. V souvislosti s kouřením tabáku vznikají […]

Inovace, kam se podíváš

Dlouho odkládanou inovační konferenci jsme letos oblékli do vizuálů agenta 007, který má díky svému kolegovi „Q“ vždy k dispozici spoustu inovací. A stejně tak i my jsme svým cca 180 zákazníkům připravili nespočet novinek a inspirace. Největší byl Aston Martin DB5 v téměř reálných rozměrech, avšak z vlnité lepenky. Detaily a precizní doplňky uchvátily každého. Během konference […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

15.–19. 10. 2022, Veletrh SIAL Paris

Profily

Atila Yenisen, CEO, Makro, aliance Můj obchod: Leták a dobré ceny už dnes nestačí

26. května 2022

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required