logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Maloobchodní síť prodejen Žabka do svého sortimentu zařadila i volně prodejná léčiva. K dostání...
  • Společnost M2C bude nově spravovat oblast facility managementu, kterou si skupina CPI Property...
  • Vláda na svém pondělním jednání schválila otevření papírnictví a prodejen dětského oblečení i...
  • Řetězec Billa v uplynulých dnech informoval o zachování stávajících benefitů pro zaměstnance a...

Po koronavirové pandemii budou Češi více zvažovat, za co utrácejí

26. června 2020
Zprávy 0
634
Po koronavirové pandemii budou Češi více zvažovat, za co utrácejí

Tuzemští spotřebitelé se po uvolňování opatření začínají navracet k původnímu způsobu života před krizí, obavy však u části populace přetrvávají a projevují se i v nákupním chování. Potvrdil to rozsáhlý výzkum „Shopper In Change“, realizovaný agenturou Incomind. Po odeznění krize dojde u části Čechů k poklesu maloobchodních výdajů, ať již kvůli snížení příjmů, opatrnějším výdajům či částečnému přehodnocení původních nákupních zvyklostí. Více než maloobchod tím budou postiženy služby a stravování mimo domov.

Reprezentativní výzkum české populace „Shopper In Change“ realizovaný letos v červnu společností Incomind ukázal, jak se lidé vyrovnávali se situací v období koronavirové krize a jaké dopady měla krize a přijatá opatření na jejich chování a nákupní zvyklosti.

V době krize Čechům nejvíce vadila omezená možnost vidět se s blízkými a nošení roušky, ale i zrušené akce a omezení provozu obchodů, služeb a dalších provozoven. Snížení příjmů se významněji projevilo u dvou pětin domácností – pro 8 % českých domácností znamenala krize dokonce zcela extrémní zásah do příjmů. Při nákupech lidé nejvíce postrádali možnost obstarat si potřeby pro domácnost, obuv, módu a oblečení, elektroniku a sportovní zboží.

Na druhé straně Češi oceňují, že v době krize měli mnohem více času na svou rodinu a své přátele, a také na sebe, na své koníčky, na domácnost a na zamyšlení se nad životem. Vedle celkového zklidnění jinak hektického tempa lidé oceňovali také atmosféru solidarity, soudržnosti a vzájemné podpory. Pětina Čechů ovšem na krizovém období nevidí naprosto žádnou pozitivní věc.

V hlavním období krize nejvýrazněji poklesly nákupy odívání, obuvi a sportovního zboží. On-line byl částečným substitutem obvyklých nákupních míst u všech sledovaných oblastí. Hlavním profitujícím ovšem byly (s výjimkou segmentu módy) prodejny, které zůstaly otevřené, tedy hypermarkety a menší formáty prodejen (supermarkety apod.). Lidé začali své nákupy více plánovat a snažili se omezit a zefektivnit své návštěvy obchodů (větší nákupy méně často, méně exponované časy apod.). Část nákupů byla odložena, část přešla na on-line platformy, k realizaci jiných vůbec nedošlo.

Narůstá optimismus, ale…

„Aktuální míra obav se oproti situaci v březnu výrazně snížila a u populace pomalu začíná převládat optimismus, nicméně více než čtvrtina populace má stále značné obavy,“ poznamenává Tomáš Drtina, ředitel společnosti Incomind, která výzkum realizovala. Co se týká ekonomického výhledu, přibližně tři čtvrtiny populace nepředpokládají, že by se měly v příštích měsících snižovat jejich příjmy. Pouze čtvrtina ovšem nehodlá měnit svůj objem výdajů, zatímco polovina bude ve svém utrácení opatrnější. Čtvrtina domácností očekává pokles příjmů a odpovídajícím způsobem zřejmě sníží i své výdaje.

Odhad budoucího vývoje nákupních výdajů

Po skončení krize dojde u části Čechů k poklesu výdajů, nicméně maloobchod tím nebude tak postižen jako služby a stravování mimo domov – tyto sektory budou ohroženy nejvíce. Naopak k minimální celkové změně dojde u potravin. U nepotravinářských kategorií se předpokládaný mírný pokles bude lišit podle jednotlivých kategorií zboží.

Hlavním zdrojem úspor má být pokles objemu či rozsahu zakoupeného zboží či služeb (nejpatrnější to bude u výdajů na zábavu, nejméně výrazné u nákupů rychloobrátkového zboží). Další případné úspory budou domácnosti generovat prostřednictvím nákupů levnějších značek či snížením požadavků na parametry zakoupeného zboží nebo služeb (častěji u zboží denní potřeby a potřeb do domácnosti) či změnou nákupního místa ve prospěch levnějšího.

Nákupní centra s posílenou hygienou

Velká část výzkumu se týkala nákupních center. Naprostá většina Čechů předpokládá, že po zklidnění situace se podíl center na jejich výdajích příliš nebude lišit od situace před krizí. Přesto však lze očekávat jisté dopady na frekvenci návštěv i objemu útrat. Někteří Češi si určité své návyky osvojené v době krize oblíbili a plánují u efektivnějších a cílených nákupů zůstat, u dalších budou hrát roli ekonomické důvody či větší opatrnost při utrácení. Zejména u starších osob také stále hrají roli obavy z návštěvy míst s vysokou koncentrací lidí. Obchodníci i nákupní centra si to ovšem dobře uvědomují a snaží se jít zákazníkům naproti. „Zákazníci například velmi oceňují péči, kterou centra věnují hygienickým opatřením,“ dodává Tomáš Drtina.

Předpokládaná změna výdajů po skončení krize

 

Související články:

Promoční spirála se bude točit dál Starejte se o zákaznickou zkušenost Češi v době pandemie koronaviru mění své návyky České pivovarnictví loni rostlo, letos kvůli pandemii očekává propad

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.9k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.6k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok