
Nástup rozličných forem bezkontaktního placení posiluje nejen dynamický rozvoj digitálních technologií, ale i hygienické požadavky na co nejméně osobního kontaktu v souvislosti s pandemií Covid-19. Podle průzkumu společnosti Rondo Data by více než 75 % českých spotřebitelů v budoucnu nejraději platilo bezkontaktně.
Obecně nejoblíbenějším platebním prostředkem Čechů jsou platební karty, které k placení svých nákupů v obchodech využívají častěji než hotovost. Zatímco debetní kartou v obchodě platí 77 % a kreditní kartou 20 %, hotovost používá 70 % respondentů. Češi si také zvykají na „moderní“ způsoby placení, přičemž tím nejčastějším je bezkontaktní platba přiložením mobilního telefonu, případně hodinek. Hotovost je jedinou variantou placení už jen pro 10 % lidí zejména staršího věku. Pozitivní vztah lidí k novinkám v oblasti placení navíc podpořila pandemie koronaviru, během které se Češi začali přiklánět k bezhotovostním platbám a také k bezkontaktnímu způsobu placení. Platit bezkontaktně v posledních měsících začali i ti, kteří tuto možnost předtím příliš nevyužívali (35 %), jak vyplývá z aktuální zprávy České bankovní asociace „Češi a platební styk 2020“.
Různé podoby placení
Tzv. hands free platby, jejichž hlavním cílem je co největší pohodlí zákazníků, budou mít časem pravděpodobně mnoho podob. Laser například při platbě pro identifikaci oskenuje lidské oko, platbu bude možné potvrzovat otiskem prstu nebo možná jen úsměvem, který si vyžádá platební aplikace.
„Stále více vidíme také platby realizované pomocí mobilu či dalších wearables jako jsou například hodinky. Za poslední rok zaznamenáváme na našich prodejnách růst tohoto typu placení zhruba o 40 procent,“ říká Adam Rožánek, zástupce značky spodního prádla Styx a módního e-shopu s kamennými prodejnami Trenyrkarna.cz.
Využití pokročilých mobilních aplikací
Mezi další oblíbené automatizované způsoby placení patří také propojení plateb s mobilními aplikacemi. Zákazník si tak může třeba zamluvit stůl v restauraci a zároveň za jídlo zaplatit. Zde lze zmínit například aplikace Dash nebo TabbedOut. Originální spojení placení a stylu nabídl v dalším pilotu například australský výrobce luxusního oblečení pro muže Matt Jensen. Ve spolupráci s firmou Visa nabídl možnost platit čipem zašitým rukávu na míru střiženého saka. Při placení pak lze v restauraci či v obchodě jen mávnout rukou.
„Požadavky českých zákazníků tlačí finanční sektor dopředu směrem k většímu využívání progresivních technologií, jako je rozpoznávání obličeje či hlasu, které již pomáhají zlepšovat uživatelskou zkušenost mnoha zákazníků po celém světě. Je pravděpodobné, že platby budou stále více probíhat bezhotovostně, že se bude rozvíjet jejich integrace do služeb a že svět peněz budou stále více ovlivňovat nejmodernější technologie. Vše také směřuje k uživatelsky co nejpříjemnějším řešením,“ uzavírá Karel Kotoun, manažer Consulting & Strategy v Accenture ČR.