logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Alza.cz i po roce od představení portálu Alza Marketplace pracuje na rozšiřování jeho služeb pro...
  • Skupina Coop pokračuje v otevírání automatických prodejen, kde lze nakupovat 24 hodin denně a...
  • Přes 65 tisíc čtverečních metrů retail parků přibylo loni v České republice – ta tak celkově...
  • Loni v České republice nevyhověla kontrole čtvrtina testovaných medů. Z 54 vzorků objevili...

Čeští spotřebitelé preferují při nákupu masa kvalitu, zdraví a bezpečí

21. července 2020
Zprávy 0
1132
Čeští spotřebitelé preferují při nákupu masa kvalitu, zdraví a bezpečí

Maso jako jídlo bylo historicky vždy něčím, co ukazovalo stav společnosti. V minulosti se do způsobu a množství konzumace masných jídel projektovala zámožnost společenských vrstev, úroveň kultury stravování či dokonce národní specifika. Ukazuje se, že maso hraje podobnou roli dodnes, jen díky novým okolnostem získává nové významy, jimiž jsou obavy o zdraví a domácí ekonomiku nebo etické ohledy k domácím zvířatům.

Aktuální výzkum, který pro Ústav zemědělské ekonomiky a informací zpracovala agentura Skála a Šulc, ukazuje, jak se za poslední roky proměnil vztah české populace k masu a masným výrobkům, jaká jsou hlavní očekávání od kvality a také, co můžeme čekat v tomto segmentu trhu v nejbližší budoucnosti.

Obliba masa přetrvává

V české populaci je jen málo lidí s vyhraněně negativním postojem ke konzumaci masa a masných výrobků: se skupinami vegetariánů, veganů, flexitariánů se identifikovalo celkem jen 7 % české populace. Vyšší podíl těchto skupin je v mladších generacích Y a Z, ale ani zde tento podíl nepřekračuje 10 %. Na druhé straně je mezi konzumenty masa 17 % lidí, kteří deklarují cílené omezování spotřeby masa a očekávají pro nejbližší budoucnost její další snižování.

Kvalita plus nabídka masa a masných výrobků se v posledních letech nepochybně zlepšila. Co by tedy zákazníci na trhu s masem chtěli změnit, co jim chybí? Na prvním místě je stále lepší kvalita: chce ji dále zvýšit třetina spotřebitelů. Překvapivě, hned na druhém místě se objevila potravinová soběstačnost: 17 % spotřebitelů by si přálo více masa od českých zemědělců a výrobců. Až na třetím místě je požadavek nižších cen – věc poměrně překvapivá, vzhledem k tomu, že české domácnosti v současnosti ekonomiku nevidí příliš optimisticky (viz data ČSÚ). A na čtvrtém místě je jasný generační trend: „jen“ 12 % spotřebitelů by uvítalo lepší chování k hospodářským zvířatům při chovu a porážce, avšak u nejmladší generace Z se důležitost ohleduplnosti ke zvířatům dostává na 22 % a stává se tak u mladých druhým nejdůležitějším faktorem.

Ohled na životní prostředí

Snad ještě důležitější je osobní pohled do budoucna – celých 20 % spotřebitelů očekává, že svou spotřebu masa a masných výrobků sníží. Opět poněkud překvapivé je, že jen menší část spotřebitelů chce omezit spotřebu z finančních důvodů (přitom maso patří mezi nejvýznamnější položky v útratách za potraviny). Hlavním důvodem plánované změny je touha po zdravějším životním stylu – 68 % z těch, kteří chtějí snížit spotřebu masa, uvedlo jako důvod právě zdraví. Je možné, že aktuální pandemie zvyšuje citlivost vůči zdravotním tématům i celkově. A vidíme i zde generační posun: celkem 27 % chce snížit spotřebu masa kvůli zodpovědnosti vůči životnímu prostředí, avšak v nejmladší generaci Z je to dokonce 50 %.

Ať trh masem čeká v budoucnu cokoli, je zcela zřejmé, že jsou tu nastartované významné změny, jejichž trend zasahuje celé generace a přinese proměnu pro obchodníky i výrobce.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Veletrh SIAL Paris 2022 představí inovace ze světa potravin

Mezinárodní potravinářský veletrh SIAL Paris 2022, který je spouštěčem a hybatelem obchodních kontraktů, nabízí pro tento ročník jedinečný pohled na trendy, které mění svět potravin, a představuje nejlepší inovace ze všech koutů světa. SIAL Paris je východiskem debat kolem ústředního tématu tohoto ročníku, jímž je výzva Osvojte si změnu. Myšlenka vznikla v roce 2020 s […]

Proč nás stále nutí kouřit?

Česká republika nadále patří mezi kuřácké velmoci. Cigaretu si denně zapálí zhruba dva miliony z nás a ročně vykouříme asi 23 miliard průmyslově vyrobených cigaret. Na nemoci způsobené kouřením ročně umírá v ČR 16 až 18 tisíc lidí, což je zhruba pětina všech úmrtí. Kouření je jednou z hlavních příčin nemocnosti a úmrtnosti. V souvislosti s kouřením tabáku vznikají […]

Inovace, kam se podíváš

Dlouho odkládanou inovační konferenci jsme letos oblékli do vizuálů agenta 007, který má díky svému kolegovi „Q“ vždy k dispozici spoustu inovací. A stejně tak i my jsme svým cca 180 zákazníkům připravili nespočet novinek a inspirace. Největší byl Aston Martin DB5 v téměř reálných rozměrech, avšak z vlnité lepenky. Detaily a precizní doplňky uchvátily každého. Během konference […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022 Komunitní e-commerce konference ShopCamp

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

13.–14. 10. 2022, Kongres Obalko

15.–19. 10. 2022, Veletrh SIAL Paris

Profily

Atila Yenisen, CEO, Makro, aliance Můj obchod: Leták a dobré ceny už dnes nestačí

26. května 2022

Adéla Kovková, nákupčí privátních značek uzenin, lahůdek a rostlinné stravy pro CZ, SK a HU, Tesco Stores ČR: Nic není těžké, jen to občas zabere víc času  

26. května 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required