logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Návrhy řešení podpory českých výrobků a dvojí kvality tak, jak jsou prezentovány, jsou skutečně...
  • Webináře Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy, který proběhl 20. ledna 2021 ve...
  • Trend etiket je v posledních letech jasný. U cenovek postupuje mílovými kroky zavádění jejich...
  • Loňský 26. listopad patřil dvanácté konferenci POPAI Fórum 2020. I tentokrát s mezinárodní...

Zboží&Prodej 8/2020: Účinnou sílu přípravků na mytí nádobí musí doplnit příjemná vůně

19. srpna 2020
Publicistika 0
324
Zboží&Prodej 8/2020: Účinnou sílu přípravků na mytí nádobí musí doplnit příjemná vůně

Kategorie přípravků na mytí nádobí je dlouhodobě rostoucí, protože spotřebitelé se čím dál tím více přiklánějí k mytí v myčce. V posledních měsících tomuto trendu navíc výrazně přispěla pandemie, kdy lidé trávili hodně času vařením doma. Češi si však také uvědomují rozdíl mezi různými produkty a vyhledávají ty kvalitnější.

Podle dat ze Spotřebitelského panelu GfK představují prostředky na ruční mytí nádobí třetinu trhu ve spotřebitelských výdajích, dvě třetiny trhu přitom již připadají na prostředky do myček. Tradiční prostředky na ruční mytí nádobí nakoupily v období od 4/2019 do 3/2020 bezmála tři čtvrtiny českých domácností. V průměru uskutečnily necelé čtyři nákupy kategorie a utratily 186 Kč. Prostředky do myček nádobí nakoupilo 42 % českých domácností, na nákup se vydaly čtyřikrát do roka a za kategorii utratily 685 Kč.

Privátní značky jsou zastoupeny podprůměrně

U prostředků do myček nádobí se rozlišují detergenty a aditiva. „Téměř 80 procent kategorie tvoří detergenty. Detergenty do myček se nakupovaly převážně ve formě tablet a kapslí, jen devět procent (měřeno spotřebitelskými výdaji) připadá na tekuté a gelové detergenty, ještě slabší postavení mají detergenty práškové,“ sděluje Hana Paděrová, konzultantka společnosti GfK Czech. Aditiva, ať už sůl, leštidla, osvěžovače nebo čističe myček, tvoří ve výdajích více než pětinu kategorie.

Pro prostředky na mytí nádobí jsou nadprůměrně důležité promoce. Na akční nákupy prostředků na ruční mytí nádobí směřovalo 55 % z celkových výdajů, u prostředků do myček to bylo dokonce 68 % výdajů. Privátky jsou na trhu vzhledem k rychloobrátkovému zboží naopak zastoupeny podprůměrně. Za vlastní značky řetězců na automatické mytí nádobí utratily domácnosti 15 % z celkových výdajů za kategorii, u prostředků na ruční mytí nádobí to bylo pouze 10 %. „Nejdůležitějším místem nákupu jsou pro obě kategorie hypermarkety, kam směřuje třetina výdajů na ruční mytí nádobí, a ještě o něco více na prostředky do myček. U prostředků na ruční mytí nádobí jsou na druhé pozici diskonty následované drogeriemi, zatímco u prostředků do myček jsou druhé v pořadí drogerie a diskonty se značným odstupem až na třetím místě,“ vypočítává Hana Paděrová.

Do myček se prodávají zejména tablety

Z aktuální analýzy společnosti Nielsen vyplývá, že v období od 6/2019 do 5/2020 dosáhly maloobchodní tržby skupiny prostředků na mytí nádobí hodnoty více než 1,98 miliardy korun. V meziročním srovnání to znamená nárůst o 9 %. Tržby za přípravky do myček nabírají na dynamice a v meziročním srovnání rostou o 10 %, což představuje tržby více než 1,2 miliardy korun. Naproti tomu ve stejném období minulého roku rostly o něco pomaleji (o 6 %), kdy se prodeje dostaly na úroveň 1,1 miliardy korun. „Čeští spotřebitelé kupují do myček hlavně tabletové přípravky, další v pořadí jsou gelové s obsahem prášku a trojici uzavírá segment prášků,“ prozrazuje Miriam Brynzová, konzultantka společnosti Nielsen. Z těchto tří nejrychleji rostou právě gelové s obsahem prášku, které meziročně rostou v hodnotě o 21 %, což představuje tržby na úrovni více než 445 milionů korun a současně jejich hodnotová významnost dosahuje podílu 36 %.

Neméně důležitá je kategorie přípravků na ruční mytí. Její tržby meziročně rostou o 7 % a dostávají se na úroveň vyšší než 737 milionů korun. „Asi nás nepřekvapí, že v rámci této kategorie segment tekutých přípravků představuje až 97procentní významnost prodejů. Pokud jde o vůně, nejpopulárnější je citronová, za kterou zákazníci utratili meziročně více než 246 milionů korun a drží si stabilní postavení,“ komentuje výsledky Miriam Brynzová. Další v pořadí je vůně tea tree / mentolová a trojici top vůní uzavírá bez extra parfemace, jejíž prodeje meziročně výrazně rostou, a to až o 40 % a tržby přesahují 82 milionů korun.

Trh se zdvojnásobí

V období od března do května 2020 zaznamenal výrazný meziroční nárůst jak trh s přípravky pro ruční mytí nádobí, tak s přípravky pro automatické mytí. „Tento růst souvisel s opatřeními přijatými proti šíření koronaviru. V době karantény, kdy většina lidí zůstala doma, vzrostla totiž i frekvence mytí nádobí,“ domnívá se Jiří Peroutka, manažer komunikace společnosti dm drogerie markt. Yvette Krubl, manažerka korporátní komunikace společnosti Procter & Gamble pro střední Evropu, mu dává za pravdu a dodává, že doma nejen více jedli, ale i více dbali na hygienu, která se stala prioritou, a tento trend zůstane. Trh s přípravky na mytí nádobí se nejen díky tomu stal jedním z nejrychleji rostoucích trhů v rámci kategorie čisticích a pracích prostředků. „Segment automatického mytí rostl díky penetraci už i před samotným obdobím karanténních opatření a jeho růst se očekává i v příštích letech,“ dodává Jana Očadlíková, marketingová manažerka SK/CZ divize Laundry and Home Care společnosti Henkel ČR.

Zejména u produktů pro myčky lze v posledních letech evidovat každoroční nárůst. „Ten očekáváme také v dalších letech. Trh by se do budoucna mohl i zdvojnásobit, což je podloženo podílem domácností vlastnících myčku v našem regionu v porovnání například se západní Evropou,“ predikuje Tereza Nejezchlebová, manažerka kategorie Home & Hygiene společnosti Unilever pro Česko a Slovensko. Zatímco u nás vlastní myčku kolem 35 % domácností, v západní Evropě podíl dosahuje i 70 %. „Do roku 2025 by se měl díky rostoucí penetraci trh s přípravky do myček v Česku zvětšit o polovinu,“ dokládá i Zdeňka Svoboda Kuhnová, mluvčí e-shopu Rohlik.cz. „Ano, každoročně roste penetrace myček na nádobí v domácnostech, takže zákazník si více kupuje tablety a gely do myčky na nádobí,“ reaguje Olga Stanley, manažerka komunikace společnosti Rossmann. Dodává, že v případě ručního mytí stále jednoznačně vede značka Jar společnosti Procter & Gamble Czech Republic. Dominanci tohoto výrobku potvrzuje i Petr Miklík, analytik retailových cen Kupi.cz: „Nejčastěji promovaný prostředek na nádobí je klasický Jar, kapsle do myčky od stejného výrobce a následují kapsle do myčky od výrobců Finish a Somat. Tyto tři značky v podstatě ovládají kategorii s mycími prostředky.“ Zákazníci v tomto segmentu stále více hledají nejen mycí přípravky, ale i produkty pro péči o myčku. „Jde například o čistič myčky nebo osvěžovač, které nabízíme v běžné konvenční i v eko variantě,“ prozrazuje Lucie Bieliková, marketing and sales manager společnosti Madel CZ.

Letí ekologický přístup

Ze sortimentu jsou standardně nejvíce prodávané tekuté prostředky na mytí nádobí. „Své místo si v domácnostech našly také ekologické tablety do myčky a tekuté čisticí krémy pro odstranění odolnějších nečistot,“ uvádí Nikola Marklová, marketingová manažerka společnosti Melitta ČR. Zákazníci chtějí prostředky, které snadno odstraní mastnotu, zaschlé zbytky jídla i skvrny od čaje a kávy. „Účinnou sílu si přejí doplnit příjemnou vůní, jemnou péčí o pokožku a šetrností k životnímu prostředí,“ konkretizuje Nikola Marklová. I proto je na trhu patrná vzrůstající poptávka po ekologických produktech v recyklovaných obalech, ale i po výrobcích s netradiční vůní. „V části trhu, na kterém působíme, vidíme růst jednak za inovacemi v prémiovém konvenčním segmentu, ale co je pro nás důležitější, roste dvojciferně i zmíněný segment ekologických přípravků na ruční mytí nádobí. Ten dosahuje přes 30 procent obratu kategorie a roste rychleji v hodnotě než objemu,“ pochvaluje si Rostislav Brzobohatý, obchodní ředitel společnosti Tierra Verde. Doplňuje, že na trhu prosazuje True Eco přístup, který je mimo jiné charakteristický chemickým a obalovým minimalismem, což je v kategorii úklidových prostředků včetně mytí nádobí unikátní.

Hadříky z mikrovláken nabízejí několik výhod

V rámci mytí nádobí se segment úklidových pomocníků na českém trhu chová posledních několik let víceméně stabilně. „Dominantní skupinou v mytí nádobí, pokud jde o preferované materiály, je sortiment polyuretanových houbiček s abrazivní vrstvou, v čele s naším nejprodejnějším výrobkem Spontex Colors 10 kusů. Dále pak houbové utěrky vyrobené z celulózy. U této skupiny výrobků zákazníci oceňují jejich odolnost a vysokou absorpci. U nově uvedených produktů jsme přidali další benefity, stoprocentní biologickou odbouratelnost a antibakteriální anebo protiplísňovou ochranu,“ prozrazuje Jarmila Jeřábková, brand activation & trade marketing manager společnosti Mapa Spontex CE. U těchto produktů je navíc stále patrnější zájem spotřebitelů o kvalitnější produkty.

„V případě hadříků jde o produkty z mikrovláken, které u nás zaznamenávají každoročně velké nárůsty. Naše hadříky z mikrovláken totiž nejenže velmi dobře odstraní i opravdu odolné nečistoty, ale jsou celkově trvanlivější a samozřejmě pratelné. Současně dokáží z povrchů odstraňovat až 99 procent bakterií. Naše poslední novinka hadříku z mikrovláken Ultra Fresh je navíc speciálně ošetřena tak, že materiál omezuje růst a množení bakterií v hadříku po jeho použití,“ uvádí Jiří Krechler, marketing manager společnosti Freudenberg Home and Cleaning Solutions. Souhrnně tedy v sobě hadříky z mikrovláken kombinují několik zajímavých témat současně. Mají výborné čisticí vlastnosti, pomáhají mírnit dopady na životní prostředí a velmi dobře pomáhají řešit téma zvýšené potřeby hygieny.

Zákazníci hledají pohodlí a výkon

Jak přípravky pro ruční mytí, tak tablety do myčky jsou však extrémně závislé na ceně a drtivá většina se prodává pouze ve velkých slevách. „Zákazník není moc věrný jedné značce, ale koupí si, co je právě v akci,“ míní Olga Stanley. V tomto názoru ji doplňuje Yvette Krubl, která uvádí, že zákazníci hledají produkt s dobrou hodnotou za danou cenu, nutně nehledají levný produkt, ale spíše pohodlí a výkon. „Na druhou stranu v otázce úklidu domácnosti si čeští zákazníci rádi připlatí za kvalitní výrobky, které jim usnadní práci, ať jde o mytí různorodých povrchů nebo vytírání podlahy. Zde chci zmínit především výrobky z mikrovlákna, protože odstraňují prach, utírají, leští, absorbují vodu a při použití za mokra s vodou navíc čistí a odmašťují,“ uvádí Jarmila Jeřábková. Při správné péči vydrží stovky použití. „U zákazníků pozorujeme rostoucí zájem o produkty, které jsou šetrné k životnímu prostředí ať už z hlediska složení nebo použitého obalového materiálu, tedy zda je obal produktu z recyklovaného nebo recyklovatelného materiálu,“ informuje Jiří Peroutka. U přípravků k ručnímu mytí mají na Rohlík.cz eko produkty už téměř poloviční podíl. „Vzhledem k tomu, že většina lidí nepoužívá na mytí nádobí rukavice, řeší více složení mycího prostředku a jeho šetrnost k pokožce. U přípravku do myčky je podíl eko výrobků, které jsou ale o poznání dražší než konvenční, jen mezi 10 až 15 procenty,“ doplňuje Zdeňka Svoboda Kuhnová.

Cena eko výrobků musí reflektovat výkonnost konvenčních výrobků

Řetězec Albert v této oblasti vysledoval několik trendů – zákazníci nejen více tíhnou k prémiovějším produktům, které jim zajistí perfektní výsledek v mytí nádobí, ale navíc vyhledávají větší balení za výhodnější cenu. U prostředků do myčky rostou tablety s multifunkčním efektem či tablety nebo gely pro zkrácené mycí cykly. Základním kritériem pro výběr tablet do myčky tak zůstává jejich účinnost.

„Spotřebitelé nezapomínají dřívější negativní zkušenost s vybraným výrobkem. Trend ekologie byl dočasně potlačen v rámci koronavirové pandemie, nicméně průzkumy ukazují, že z dlouhodobého hlediska bude pro spotřebitele opět ekologický aspekt důležitý,“ predikuje Tereza Nejezchlebová. Nikola Marklová doplňuje, že roste také informovanost spotřebitelů, kteří dnes už vědí, že nestačí koupit výrobek pouze se šetrným obsahem, ale i v recyklovaném a recyklovatelném obalu, a že významnou roli hraje také samotný výrobní proces. „Víme, že v České republice jsou obecně zhruba dvě třetiny spotřebitelů, kteří při svém nákupním rozhodování zvažují dopady na životní prostředí,“ potvrzuje Rostislav Brzobohatý.

Kategorie prostředků na mytí nádobí, především těch na ruční, nepředstavuje významnější vstupní bariéru pro ty, kteří nemají s eko segmentem předchozí zkušenost. Proto je i podíl prodeje ekologických prostředků v tomto segmentu nadprůměrný. „Zákazníci ekologických prostředků vidí samozřejmě kromě hodnoty v podobě účinnosti přínos také v tom, že svojí spotřebou šetří nejen životní prostředí, ale i svoje zdraví,“ dodává Rostislav Brzobohatý. Cena tak musí reflektovat srovnatelnou výkonnost oproti konvenci, ale současně jsou ochotni do vnímané hodnoty započítat i ekologické a zdravotní dopady. „Proto je možné očekávat ekologicky méně nákladné produkty, které ale nejsou ochuzené o kvalitu žádanou spotřebiteli. Zároveň ale vidíme, že ekologický segment je zatím v kategorii automatického umývání o řadu menší než například v kategorii ručního mytí,“ dokládá Jana Očadlíková. To se ovšem podle ní s nejvyšší pravděpodobností v dohledné době změní vzhledem k tomu, že největší hráči na tomto poli přicházejí s inovacemi zaměřenými na udržitelnost a jejich portfolia se rozšiřují o eko tablety. Díky tomu se dá očekávat rozvoj eko segmentu i v kategorii automatického mytí.

 

Názor odborníka:

„Spotřeba prostředků utěšeně roste.“

Z pohledu dosavadního vývoje od začátku roku se o prostředcích na mytí nádobí bavíme jako o jedné z nejrychleji rostoucích kategorií v rámci těžké drogerie. Tento letošní trend rostoucí spotřeby je způsoben především okolnostmi způsobenými pandemií, kdy většina lidí zůstává doma, více uklízí a z preventivních důvodů dezinfikuje.

Aneta Jiroutová, manažerka kategorie těžké drogerie, Albert Česká republika

 

Jak na recyklovatelný obal

Společnost Eko-Kom připravila několik bodů, které doporučuje zohlednit při návrhu a výrobě obalů přípravků na mytí nádobí, aby bylo možné je snadno vytřídit a recyklovat:

Plastové obaly

  • dobře recyklovatelný je jednodruhový materiál, např. polyetylen a polypropylen
  • problematické jsou PVC sleeves (pokud nejsou před vytříděním obalu odstraněny)
  • recyklaci komplikují i špatně oddělitelné velkoformátové etikety
  • složité obaly kombinující více materiálů se obtížně zpracovávají (kompozitní materiály a obaly z více vrstev různých druhů plastů); většinou se recyklují jako směsné plasty, například na zatravňovací dlaždice

Obaly by měly být dobře vyprázdnitelné. Na obalech by spotřebitelům pomohly podrobnější a názorné informace o tom, kam použitý obal odložit.

 

Data:

1,98 mld. Kč

utratili spotřebitelé za prostředky na mytí nádobí v období 6/2019–5/2020.

Zdroj: Nielsen

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

 

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 8/2020.

 

Související články:

Zboží&Prodej 3/2020: Praní jede na tekuté vlně Zboží&Prodej 2/2020: Úklidu stále vévodí univerzálnost Zboží&Prodej 5/2020: Opalovací prostředky spasí jedině slunce Zboží&Prodej 4/2020: Mléčné výrobky ideálně poctivé a bez aditiv

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.9k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.6k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok