logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Výzkumná platforma GWI nabízí od 19. května nově data i za český trh. Největší světová...
  • K prodeji přes tzv. internetová tržiště se odhodlává čím dál více obchodníků. Největší český...
  • dm drogerie markt získala ocenění pečetí Green Brands 2022/2023. Ta je na dobu dvou let...
  • E-shoppeři budou v nejbližší době uzpůsobit internetové obchody v souladu s novou právní úpravou...

Petra Nulíčková: Co čekat, když dostanete pozvánku na pohovor?

31. srpna 2020
Blog 0
3762
Petra Nulíčková: Co čekat, když dostanete pozvánku na pohovor?

Ten pocit zná asi každý, kdo někdy hledal stáž, brigádu nebo zaměstnání. Čekání je u konce, konečně dorazil e-mail s pozvánkou na osobní pohovor. Po prvotním nadšení se v hlavě rozjede spirála otázek typu „Co mám čekat? Jak se připravit? Na co se budou ptát?“ Zkušená personalistka z e-shopu Alza.cz Petra Nulíčková proto sepsala pro Zboží a prodej článek, ve kterém pootvírá náborový proces z druhé strany. Předtím než začala pracovat v oboru HR, totiž sama prošla několika pohovory a assessement centry.

S čím je stále nutné počítat, je rozdílnost kvality výběrových řízení. V některých firmách budou mít podobu spíše povídání a probírání životopisu, zatímco v jiných společnostech mají pohovory jasnou strukturu a několik různých kol. První kolo často spočívá v zadání menšího úkolu na vypracování doma nebo v online testu. Na základě kvality vypracování je pak uchazeč pozván do dalšího kola, na kterém se již osobně sejde – opět záleží na konkrétní firmě, zda se potká s hiring manažerem nebo jen s člověkem z HR oddělení. Je pravděpodobné, že některé pohovory nedopadnou podle představ, z takových je dobré vzít si co nejvíce pro sebe a poučit se z nich.

Jaké typy výběrového řízení existují?

Čím více životopisů uchazeč o práci rozešle, tím se zvyšuje pravděpodobnost, že si projde všemi typy výběrových řízení. Někdy může narazit i na jejich kombinaci.

  • Telefonický pre-screening – předkolo, kdy zavolá personalista a zeptá se během 5 minut na základní otázky týkající se pozice, motivace, časové a finanční očekávání. Pokud telefonát zastihne kandidáta v nekomfortní situaci (ve výtahu, na nákupu, …), je lepší se omluvit a poprosit o pozdější telefonát.
  • Assessment centrum – jedná se o hromadné výběrové řízení na pozici, o kterou projevilo zájem více kandidátů. Obvykle trvá celé dopoledne/odpoledne nebo klidně celý den. Vyžaduje proto hodně energie, volno a dobrou náladu. Zájemci o práci plní různé samostatné i týmové úkoly a celý den s nimi tráví několik lidí z firmy.
  • Pohovor – první kolo bývá většinou jen s personalistou, druhé již s manažerem, pod kterého daná pozice patří. Lze očekávat otázky na pracovní zkušenosti, úspěchy i neúspěchy, ale také odborné znalosti. Kvalitní pohovor se zaměřuje na ověřování hledaných kompetencí. Část pohovoru může být v cizím jazyce, pokud je v inzerátu uvedený jako nutný.
  • Pohovor spojený s obhajobou case study – kandidát dostane rozsáhlejší úkol na doma a na pohovoru jej prezentuje manažerovi. Důležité je připravit se na otázky zaměřené na zpracování úkolu, oborových znalostí, ale i část prezentace. Lze to přirovnat k obhajobě závěrečné práce při vysokoškolském studiu, kdy oponent klade doplňující otázky.

V rámci výběrového řízení se lze setkat s různými metodami, pomocí kterých se firma snaží zjistit relevantní informace a na jejich základě se rozhodnout, zda je uchazeč na danou pozici vhodný.

  • Behaviorální otázky – jsou mířené tak, aby personalista zjistil, jak se kandidát choval v minulosti. Otázky půjdou do hloubky a co největší konkrétnosti.
  • Role play – na základě zadání od personalisty uchazeč sehraje scénku. Pomocí této metody se ověřují kompetence jako je komunikace, schopnost dát negativní zpětnou vazbu, schopnost argumentace, úroveň vyjednávání a podobně.
  • Testy – bývají oborové (znalostí) nebo zaměřeny na řešení různých úkolů. Obvykle se jimi testuje úroveň znalostí například Wordu, Excelu, nebo cizího jazyka.
  • Case study a úkoly – zadávají se na doma s odevzdáním do určitého data. Ve vypracování úlohy firma sleduje, jak moc bylo pochopeno zadání, porozumění danému tématu, co si kandidát dohledal, jak nad problematikou přemýšlel, jak používá systémy, ve kterých musel úkol vytvořit a podobně.
  • Psychologické testování – používá se zpravidla u vyšších pozic, protože není nejlevnější. Může jít o výkonnostní, analytické nebo osobnostní testy.
  • Portfolio – na pozice jako je copywriter, architekt, grafik a další bude firma chtít poslat ukázku práce.

 

Co neponechat náhodě

Během hledání práce se mohou stát různé věci, které mohou uchazeče o zaměstnání rozhodit. „Pamatuji si svůj první pohovor v Alze, kdy jsem si špatně zadala do kalendáře datum a dorazila jsem o den později. Slečna na HR ten den bohužel neměla čas, a tak jsem jela domu a po cestě ji napsala omluvný e-mail a nabídla jiný termín. Nakonec vše dobře dopadlo, ale plyne z toho pár rad,“ dává příklad Petra Nulíčková.

  • Čas – je dobré nechat si raději časovou rezervu, přijít raději o 5 minut dříve a počkat na recepci. Než přijde zaměstnanec z HR oddělení, je prostor si po cestě vydechnout a podívat se, jak to ve firmě vypadá.
  • Místo – je pohovor skutečně na místě, kde podle Google firma sídlí? Není v pozvánce náhodou jiná adresa? Je potřeba se ptát na spodní recepci nebo až v konkrétním patře? Na to je potřeba dát si pozor, aby pak kandidát nejezdil zbytečně přes celé město někam jinam.
  • Omluva – pokud kandidát nestíhá, protože mu ujela tramvaj, nebo zjistil, že se mu termín nehodí, je vhodné a slušné se omluvit a nabídnout náhradní datum i čas. Firmy mají databáze uchazečů a v případě špatné zkušenosti se nemusí dalšího pozvání dočkat.
  • Dress code – některé firmy ho mají, některé ne. Doporučuji se zeptat personalistky, jak to je u nich ve firmě a podle toho přizpůsobit svůj outfit. Špatně zvolené oblečení totiž může člověka velmi rozhodit, například pokud přijde v kostýmku a zbytek lidí ve firmě má kraťasy, šaty a botasky.
  • Příprava – velmi užitečné je pohovor si s někým nacvičit, ideálně s někým, komu uchazeč důvěřuje. Některé otázky poté jistě zazní i na setkání s personalistou. Pod přípravu spadá i zjistit, kde firma sídlí, co vůbec dělá a na jakou pozici jste se přihlásili.
  • Feedback – nevyšlo to? Není nic lepšího než napsat firmě o zpětnou vazbu a doporučení co dělat příště jinak a co bylo zásadní pro to, že vybrali někoho jiného.

 

Tipy pro vás – ptejte se!

  • Nerozumíte zadání na doma nebo si nejste jisti jeho délkou? Zeptejte se.
  • Nejste si jisti, zda jde o pohovor nebo assessment centrum? Zeptejte se.
  • Bojíte se, že si na pohovoru nevzpomenete na vaše otázky? Sepište si je a vezměte na pohovor.
  • Napadlo vás něco po pohovoru? Napište personalistovi a doptejte se.
  • Nelíbí se vám firma, ale chtějí vás na další kolo? Odstupte od výběrového řízení sami.
  • Nacvičte si 3 minuty o vás, každý pohovor obvykle začíná představením se.
  • Nejste si jisti čímkoli? Vždy se zeptejte, firmy obvykle odpoví a vy se zbavíte zbytečného stresu.

 

Petra Nulíčková

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

19. 5. 2022, Digitální nástroje a řešení v retailu

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Miloš Škrdlík, jednatel, Maloobchodní síť Brněnka, místopředseda, Asociace českého tradičního obchodu: Brněnka mění zažité scénáře

20. dubna 2022

Ondřej Kuchař: Z jazykového experta pekařským kavárníkem

20. dubna 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required