logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • V otevřeném dopise ministrovi zdravotnictví Janu Blatnému upozorňuje Asociace českého tradičního...
  • Novou seniorní marketingovou manažerkou značky Mattoni, tradiční značky minerální vody z...
  • V souvislosti se změnami spojenými s odchodem Velké Británie z Evropské unie se na přechodné...
  • Pivovary Staropramen mají od ledna nové vedení. Řízení společnosti převzal Teo Ćendo, který...

Petra Nulíčková: Co čekat, když dostanete pozvánku na pohovor?

31. srpna 2020
Blog 0
1160
Petra Nulíčková: Co čekat, když dostanete pozvánku na pohovor?

Ten pocit zná asi každý, kdo někdy hledal stáž, brigádu nebo zaměstnání. Čekání je u konce, konečně dorazil e-mail s pozvánkou na osobní pohovor. Po prvotním nadšení se v hlavě rozjede spirála otázek typu „Co mám čekat? Jak se připravit? Na co se budou ptát?“ Zkušená personalistka z e-shopu Alza.cz Petra Nulíčková proto sepsala pro Zboží a prodej článek, ve kterém pootvírá náborový proces z druhé strany. Předtím než začala pracovat v oboru HR, totiž sama prošla několika pohovory a assessement centry.

S čím je stále nutné počítat, je rozdílnost kvality výběrových řízení. V některých firmách budou mít podobu spíše povídání a probírání životopisu, zatímco v jiných společnostech mají pohovory jasnou strukturu a několik různých kol. První kolo často spočívá v zadání menšího úkolu na vypracování doma nebo v online testu. Na základě kvality vypracování je pak uchazeč pozván do dalšího kola, na kterém se již osobně sejde – opět záleží na konkrétní firmě, zda se potká s hiring manažerem nebo jen s člověkem z HR oddělení. Je pravděpodobné, že některé pohovory nedopadnou podle představ, z takových je dobré vzít si co nejvíce pro sebe a poučit se z nich.

Jaké typy výběrového řízení existují?

Čím více životopisů uchazeč o práci rozešle, tím se zvyšuje pravděpodobnost, že si projde všemi typy výběrových řízení. Někdy může narazit i na jejich kombinaci.

  • Telefonický pre-screening – předkolo, kdy zavolá personalista a zeptá se během 5 minut na základní otázky týkající se pozice, motivace, časové a finanční očekávání. Pokud telefonát zastihne kandidáta v nekomfortní situaci (ve výtahu, na nákupu, …), je lepší se omluvit a poprosit o pozdější telefonát.
  • Assessment centrum – jedná se o hromadné výběrové řízení na pozici, o kterou projevilo zájem více kandidátů. Obvykle trvá celé dopoledne/odpoledne nebo klidně celý den. Vyžaduje proto hodně energie, volno a dobrou náladu. Zájemci o práci plní různé samostatné i týmové úkoly a celý den s nimi tráví několik lidí z firmy.
  • Pohovor – první kolo bývá většinou jen s personalistou, druhé již s manažerem, pod kterého daná pozice patří. Lze očekávat otázky na pracovní zkušenosti, úspěchy i neúspěchy, ale také odborné znalosti. Kvalitní pohovor se zaměřuje na ověřování hledaných kompetencí. Část pohovoru může být v cizím jazyce, pokud je v inzerátu uvedený jako nutný.
  • Pohovor spojený s obhajobou case study – kandidát dostane rozsáhlejší úkol na doma a na pohovoru jej prezentuje manažerovi. Důležité je připravit se na otázky zaměřené na zpracování úkolu, oborových znalostí, ale i část prezentace. Lze to přirovnat k obhajobě závěrečné práce při vysokoškolském studiu, kdy oponent klade doplňující otázky.

V rámci výběrového řízení se lze setkat s různými metodami, pomocí kterých se firma snaží zjistit relevantní informace a na jejich základě se rozhodnout, zda je uchazeč na danou pozici vhodný.

  • Behaviorální otázky – jsou mířené tak, aby personalista zjistil, jak se kandidát choval v minulosti. Otázky půjdou do hloubky a co největší konkrétnosti.
  • Role play – na základě zadání od personalisty uchazeč sehraje scénku. Pomocí této metody se ověřují kompetence jako je komunikace, schopnost dát negativní zpětnou vazbu, schopnost argumentace, úroveň vyjednávání a podobně.
  • Testy – bývají oborové (znalostí) nebo zaměřeny na řešení různých úkolů. Obvykle se jimi testuje úroveň znalostí například Wordu, Excelu, nebo cizího jazyka.
  • Case study a úkoly – zadávají se na doma s odevzdáním do určitého data. Ve vypracování úlohy firma sleduje, jak moc bylo pochopeno zadání, porozumění danému tématu, co si kandidát dohledal, jak nad problematikou přemýšlel, jak používá systémy, ve kterých musel úkol vytvořit a podobně.
  • Psychologické testování – používá se zpravidla u vyšších pozic, protože není nejlevnější. Může jít o výkonnostní, analytické nebo osobnostní testy.
  • Portfolio – na pozice jako je copywriter, architekt, grafik a další bude firma chtít poslat ukázku práce.

 

Co neponechat náhodě

Během hledání práce se mohou stát různé věci, které mohou uchazeče o zaměstnání rozhodit. „Pamatuji si svůj první pohovor v Alze, kdy jsem si špatně zadala do kalendáře datum a dorazila jsem o den později. Slečna na HR ten den bohužel neměla čas, a tak jsem jela domu a po cestě ji napsala omluvný e-mail a nabídla jiný termín. Nakonec vše dobře dopadlo, ale plyne z toho pár rad,“ dává příklad Petra Nulíčková.

  • Čas – je dobré nechat si raději časovou rezervu, přijít raději o 5 minut dříve a počkat na recepci. Než přijde zaměstnanec z HR oddělení, je prostor si po cestě vydechnout a podívat se, jak to ve firmě vypadá.
  • Místo – je pohovor skutečně na místě, kde podle Google firma sídlí? Není v pozvánce náhodou jiná adresa? Je potřeba se ptát na spodní recepci nebo až v konkrétním patře? Na to je potřeba dát si pozor, aby pak kandidát nejezdil zbytečně přes celé město někam jinam.
  • Omluva – pokud kandidát nestíhá, protože mu ujela tramvaj, nebo zjistil, že se mu termín nehodí, je vhodné a slušné se omluvit a nabídnout náhradní datum i čas. Firmy mají databáze uchazečů a v případě špatné zkušenosti se nemusí dalšího pozvání dočkat.
  • Dress code – některé firmy ho mají, některé ne. Doporučuji se zeptat personalistky, jak to je u nich ve firmě a podle toho přizpůsobit svůj outfit. Špatně zvolené oblečení totiž může člověka velmi rozhodit, například pokud přijde v kostýmku a zbytek lidí ve firmě má kraťasy, šaty a botasky.
  • Příprava – velmi užitečné je pohovor si s někým nacvičit, ideálně s někým, komu uchazeč důvěřuje. Některé otázky poté jistě zazní i na setkání s personalistou. Pod přípravu spadá i zjistit, kde firma sídlí, co vůbec dělá a na jakou pozici jste se přihlásili.
  • Feedback – nevyšlo to? Není nic lepšího než napsat firmě o zpětnou vazbu a doporučení co dělat příště jinak a co bylo zásadní pro to, že vybrali někoho jiného.

 

Tipy pro vás – ptejte se!

  • Nerozumíte zadání na doma nebo si nejste jisti jeho délkou? Zeptejte se.
  • Nejste si jisti, zda jde o pohovor nebo assessment centrum? Zeptejte se.
  • Bojíte se, že si na pohovoru nevzpomenete na vaše otázky? Sepište si je a vezměte na pohovor.
  • Napadlo vás něco po pohovoru? Napište personalistovi a doptejte se.
  • Nelíbí se vám firma, ale chtějí vás na další kolo? Odstupte od výběrového řízení sami.
  • Nacvičte si 3 minuty o vás, každý pohovor obvykle začíná představením se.
  • Nejste si jisti čímkoli? Vždy se zeptejte, firmy obvykle odpoví a vy se zbavíte zbytečného stresu.

 

Petra Nulíčková

 

Související články:

Petra Nulíčková: Kandidát zdarma aneb využijte přidanou hodnotu sociálních sítí Petra Nulíčková: Jak jsme se popasovali s adaptací nováčků během „remote“ režimu? Jak se přesunout do on-line prostředí, když nemůžete být v práci? Petra Palánová (Flajtingrová), client business partner, retailer services, Nielsen: Každá zkušenost vás posune dál

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.8k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.5k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok